tasah Skrevet 26. september 2007 #1 Skrevet 26. september 2007 Er det noen som har gjort det? Vil sette sammen noen bilder og lage et personlig julekort i år og ikke bruke de ferdige malene til fotobutikkene. Men lurer på hvilket filformat jeg skal lagre i?
trompetisten Skrevet 26. september 2007 #2 Skrevet 26. september 2007 Jeg har ikke gjort det selv, men vurderer tanken Nå kjenner ikke jeg til Indesign, så vet ikke hvilke muligheter du har til å lagre forskjellige formater Hvis du skal gå til en fotobutikk for print av julekortet så er jpg (jpeg) og gif de beste formatene mener jeg. Mulig de også kan støtte formater som tiff, bmp, psd Skal du printe selv, så er det ikke noe problem om du lagrer det som pdf for eksempel.
tasah Skrevet 26. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 26. september 2007 Takk for svar I Indesign kan du eksportere dokumenter til pdf, eps, jpg og svg (+ noen til som jeg ikke husker i farten), så da er det nok best å bruke jpg, tenkte å fremkalle i vanlig fotobutikk ja. Gleder meg til å lage årets julekort, gøy å lage noe som blir litt mer personlig
trompetisten Skrevet 26. september 2007 #4 Skrevet 26. september 2007 Så absolutt. Er også mye artigere å få, for du ser at man har lagt en tanke bak det. Vil så absolutt anbefale deg å eksportere til jpg. Blir nok kjempefine kort
pink1254788 Skrevet 26. september 2007 #5 Skrevet 26. september 2007 Det går kjempefint:) Selv om jeg foretrekker photoshop, kommer litt an på hva man skal gjøre:)
happybirthday Skrevet 26. september 2007 #6 Skrevet 26. september 2007 hvorfor ikke heller skrive ut egne bilder i miniformat, gjerne nærbilder i ulike artige former, klippe dem ut og lime dem sammen på et kort? Preus Foto har tilbudt denne hjemmelagede formen lenge. Du limer de valgte utklipte bildene på en papp-plate eller stivt papir/eller kort du får hos Preus, og limer på. Alt dette kan du gjøre selv hjemme. Så leverer du det ferdige limte kortet med alle de klipte pålimte bildene, til Preus, og ber dem kopiere opp så mange du ønsker og får tilbake kortene med konvolutter. Du betaler ikke mer for dette enn vanlige tradisjoneller julekort, så vidt jeg vet. Har gjort dette selv i mange år. Etter hvert som det har blitt flere barn, har alle kommet med i ulike varianter med nærbilder, gjerne mange forskjellige av hvert barn eller i artige posisjoner/situasjoner. Har gjerne limt dem litt oppå hverandre, slik at de overlapper hverandre og bakgrunnen kun synes der jeg skriver god jul & godt nyttår på for hånd med kaligrafi-penn. Bakgrunnen har jeg ofte limt på farvet papir, Grønt egner seg best er min erfaring etter å ha prøvd flere forskjellige bakgrunnsfarger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå