Gå til innhold

Hva syns dere om å bruke denne gamle tradisjonen??

Anbefalte innlegg

Jeg syns dette er en nydelig tradisjon.

eks:

Henrikke Olesdatter

Fabian Trinessønn

Henrik Bjørnssønn

Tiril Miasdatter

Jeg har tenk litt på å bruke den varianten til etternavn til mitt barn.

Noen meninger om det.

Fortsetter under...

Nei, jeg synes det blir veldig tungt. Jeg ser noen bruker den varianten som mellomnavn og så den andres etter navn til slutt, og det blir veeeldig langt og tungt.

eks:

Henriette Benjaminsdatter Langvassbråten

Sebastian Josefinessønn Ødegårdstuen

Synes det er kult som mellomnavn, dersom foreldrenes navn passer. Det gjør ikke dobbeltnavnene til meg og mannen min, så vi kunne ikke bruke det. Ville da brukt fars navn på datter og mors på sønn om mulig.

Annonse

Oi, det har jeg ikke tenkt på! Tror jeg liker best å ha med det ordinære etternavnet også slik at hele familien har likt navn. Men som det ble sagt her så kan man jo ha begge deler. Og den tanken likte jeg :-)

Jeg synes Sivert Olai er kjempe fint!! Min oldefar het det, og jeg har alltid tenkt at min sønn skal få det navnet, men nå ser det ut til at min tremenning tar det navnet til sin sønn, og vi er mye sammen så da blir det litt dumt om jeg også tar det navnet...

Ellers har jeg alltid sett for meg Sverre Magnus etter bestefar og hans bror, men nå er vel kanskje det litt "harry" hehe...

Tror nok det blir Sverre Olai...

Annonse

Er vant til de nynorske versjonene jeg;

Olsdotter/Olsson (ikke Olesdotter/Olesson)

Bjørnsdotter/Bjørnsson/-sen

Knutsdotter/Knutson/-sen

Rasmusdotter/Rasmusson/-sen

Går selvfølgelig an med -datter også, men -sønn høres rart ut (for meg!).

Syns forøvrig det funker best med mannsnavn først, blir litt "påtatt" med Trinesdotter/Trinesdatter osv., det blir for meg mest tradisjonelt.

Men dette syns nå bare jeg da.

Lykke til med navnevalg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...