Gå til innhold

Vil en nyfødt baby svette hvis den blir for varm??? (ja, dumt spm sikkert)

Anbefalte innlegg

Men jeg hadde en diskusjon med tanta mi som mener at babyer opp til 3 mnd ca. ikke svetter. Det hun mente at det skulle sååååååå mye til for at en baby ble for varm etc at den svettet, nærmest umulig.

Men hvordan kan da foreldre vite om de har kledd for mye på sin nyfødte hvis babyen ikke svetter?? (det var mitt motspørsmål).

Men hvis jeg kler på min nyfødte for mye og kommer hjem....hvis det har vært for varmt for babyen....babyen har vel svettet på lik linje med eldre babyer/barn? Babyen er vel svett, evt. våte klær??

Hilsen en som ikke har helt peiling, men spør dere som kan masse om babyer..

Fortsetter under...

Ja, de svetter, men de er dårlige til å regulere temperaturen selv, så de trenger litt klær og mer innpakking enn et voksent menneske i aktivitet. Men det viktigste er å ikke kle dem for mye, og det er veldig farlig å tenke at en baby ikke kan bli for varm, generelt sett blir babyer pakket for godt inn, og det er fare for overoppheting og man kan faktisk ta livet av babyen.

Ja, de kan svette, men det er ikke sikkert at de gjør det. Babyers temperaturregulering er ikke ferdig utviklet. Du kjenner etter i nakken om den for varm, og husk at det er verre å være for varm enn for kald!

Min baby havnet under dyna mens jeg ammet første uken etter vi kom hjem, jeg sovnet og dro opp dyna. Da jeg våknet var hun dyvåt av svette! Forferdelig opplevelse.

Takk for det. Er jo nesten livredd som førstegangsfødende å spørre her inne for man får så varierende svar...noen er rett og slett så frekke og hånlige når jeg spør om noe.

Men syens dette med påkledning er kjempe vanskelig. Er redd for at jeg skal bli en som kler på for mye f.eks for jeg vet at overoppheting er farlig.

HI

Annonse

Ja dette med påkledning er litt vanskelig. Når man endelig har funnet ut hva man bør holde seg til så skifter vi årstid igjen og man må prøve seg frem på nytt ;-)

For å svare på spm ditt så opplevde jeg at babyen min svettet i sommer i allefall. Jeg hadde ikke mye klær på ham altså, kun body og ei tynn bukse og sokker. Bodyen var plutselig våt på ryggen og han var klam i panna stakkar..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...