Gå til innhold

foranliggende morkake?(samme som 2.tri)

Anbefalte innlegg

da jeg var på ordinær ul sa jordmor at jeg hadde foranliggende morkake, har ikke tenkt så mye over det egentlig. MEN nå har jeg lest masse om det og det virker som det er en risikofaktor, og at mange føder tidlig, og får sene blødninger med dette. + at alle jeg har sett som har dette ved fødselstid har tatt keisersnitt. skulle ikke jeg da ha hatt en ul senere for å se om den har flyttet på seg? spurte jordmor om det hadde noe betydning at den var f.l. men hun trodde ikke det, bare at det var vanskeligere å finne hjertelyd. er nå 23+4.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10477835-foranliggende-morkakesamme-som-2tri/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt blanding av begreper her mange ganger.. Stor forskjell på FORliggende og FORANliggende morkake.

Ved forliggende morkake ligger morkaka ved/foran mormunnen. Da er det stor risiko for blødning under svangerskapet, og barnet må forløses ved ks. Litt risikofylt med andre ord (hadde dette 2. gang, fikk masse oppfølging med UL).

Ved foranliggende morkake ligger morkaka foran på magen, og demper for sparkene der, og hjertelyden. Dette er ikke farlig, og innebærer ikke økt risiko verken for mor eller barn såvidt jeg vet.

Kan virke som det er foranliggende du har, og da trenger du ikke flere UL for å sjekke, men det kan nå hende de gjør det likevel senere..

=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...