Gå til innhold

42uker støtte

hagenisse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Som studenter får vi støtte til 42 uker fødselspermisjon. Men det er jo litt vanskelig å være borte fra et studie i 42 uker? Man bør vel helst være borte i ett år? Eller hva? Vist ikke kommer man jo tilbake til forelesninger etc. som man har vært på før?

Og jeg er student, og skal være hjemme etter fødsel. Men jeg lurte på om noen vet om når far (som er i jobb) skal ta sine 6 uker, må jeg tilbake til studiet de 6ukene, eller kan vi være hjemme sammen de ukene?

Håper på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Må nok skuffe deg litt her, for så lenge du ikke har rett til foreldrepenger, bare engangsstønad, så har ikke pappa rett på pappapermisjon i 6 uker. Likestilte Norge...

Jeg kan fortelle hva vi kommer til å gjøre: Jeg har termin i slutten av januar, og går ut i permisjon en gang i løpet av januar. Så har jeg permisjon frem til semesterstart i august igjen. Da tar mannen min over permisjonen, for det har han nemlig rett til, og han har da permisjon med 80% lønn. Da får han 10 uker mer permisjon enn han ville fått ellers. Dermed har han permisjon frem til januar 2009, og da er det passelig for babyen å begynne i barnehage (ikke akkurat helt ideelt, men bedre enn at babyen er 10 mnd...)

Jeg vet ikke om noen tilsvarende ordning for mamman som studerer, eneste er at du kan jo prøve å spare på engangsstønaden, og leve av den de siste mnd før du begynner på studiet igjen. Men det er jo helt klart en feil i regelverket her!

Lykke til uansett!

Skrevet

Tusen takk for svar Erisa!

Ble veldig overasket over at far da ikke har rett til sine 6 uker! nå er det en som kommer til å bli ekstremt skuffa!

Skulle gjerne delt permisjonen min med pappan, men det går ikke på mitt studie. Dette må jeg finne ut hvordan vi skal løse.

Ha en fin kveld!

Skrevet

Det kan jo hende at dere kan finne en ordning med jobben hans, da.. Hvis de er fleksible og greie, så kan det jo hende:) Men det er utrolig urettferdig og rett og slett kjønnsdiskriminerende!

Skrevet

Hei!

Vil bare tilføye at hvis du har en deltidsjobb ved siden av studiet, så kan det lønne seg å søke foreldrepenger i stedet for engangsstønad.

Jeg har ikke jobbet så veldig mye, men tror likevel det lønner seg for meg...

Lykke til!!

Skrevet

Hei!

Ja, jeg har tenkt dette jeg også. Må bare prøve å få masse jobbing nå fremover, så jeg rekker å tjene nok:) Det er 33 000 man må tjene for at det skal være nok ikke sant?

Skrevet

fødselstipend fra lånekassen er jo likestillt med foreldrepenger vell?? pappaen har rett på permisjon når mor har vært fulltidsstudent.. har aldri hørt noe anna. ring lånekassen

Skrevet

dersom du ikke har tjent tilsvarende engangstønaden mens du har vært i jobb, dekker nav resten:)

Skrevet

Hei annli1984 - uke 33:)

Hva mener du med det? Jeg vet ikke om jeg rekker å tjene inne 33000 før nyttår, dekker nav da resterende beløp? Så jeg får rett til foreldrepenger? Hørtes merkelig ut synes jeg. Det er jo viktig at jeg kan oppnå retten til foreldrepenger, slik at pappan til babyen får rett til pappaperm. Mye styr dette du:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...