Gå til innhold

noen som har tips til særemne i norsk? jeg har ingen interesser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, Auroras foreldre var ikke skilt. Det uvanlige med den familien var at pappa var hjemme mens mamma jobbet.

Fortsetter under...

Skrevet

tar du norsk muntlig? send meg en pm med mailadresse, så kan jeg kopiere fra nettkurset på bjørknes ang særemne :o)

Skrevet

Jeg skrev særemne om Ingvar Ambjørnsen da jeg gikk på vgs.

Han har utrolig mange gode bøker, og har en veldig spennende skrivemåte. Stilen hans er ganske rett frem og han legger ikke sjul på noe. skal du lese Ambjørnsen må du forberede deg på å lese masse banning, sex og dop. og han sier ting rett ut. Men fy faen for noen bra bøker! han har også skrevet barnebøker (uten banning, sex og dop selvfølgelig) og novellesamlinger/bøker som omtaler litt andre emner.

Gode bøker av Ambjørnsen:

-Delvis tilstede (novellesamling)

-Dukken i taket

-Den siste revejakta

-Hvite niggere

Temaer som går igjen i Ambjørnsens bøker er livet hans som yngre forfatter, bruk og salg av dop, angst, depresjon, alkoholmisbruk og vennskap.

Ellers er Erlend Loe sinnsykt bra.

han representerer vel modernismen, og har veldig mange trekk du kan dra frem. f.eks:

-Han gjentar et tema gjennom hele boken. Ofte noe som blir sett på som lite og ubetydelig, men som fremstår som svært viktig for hovedpersonen. eks: hovedpersonens frykt for flyt/vann i Fakta om Finland.

-Hovedpersonen er ofte eksentrisk, original og enstøing. eks: hovedpersonene i fakta om finland, Naiv.Super og Doppler

-Bøkene er skrevet på en naiv og på mange måter barnslig måte. Hovedpersonene er naive, og trives best i fantasien om at verden er en rosa sky.

-Hovedpersonene har som oftest store fascinasjoner for en spesifikk ting. F.eks Naiv.Supers hovedpersonens interresse for tid.

-Bøkene er morsomme, lettleste og utrolig bra!

Gode Loe-bøker:

-Tatt av kvinnen

-L

-Naiv.Super

-Fakta om finland

-Doppler

Skrevet

Jeg skrev om Herbjørg Wassmo.

Leste trilogien:

* Huset med den blinde glassveranda

* Det stumme rommet

* Hudløs himmel

og trilogien:

* Dinas bok

* Lykkens sønn

* Karnas arv

Jeg trengte selvfølgelig ikke å lese alle disse bøkene, men når jeg først hadde begynt greide jeg ikke å legge de fra meg;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...