Gå til innhold

noen som har tips til særemne i norsk? jeg har ingen interesser

Anbefalte innlegg

Skrevet

bortesett fra barenfordeling. men er lite bøker om temaet da jeg bare inresserer meg for de som altid har vært alene eller har 50/50

Fortsetter under...

Skrevet

Skal dere skrive særemne om et tema? Uten noen rammer?

-Husker vi skrev særemne om en forfatter vi. Alle leste urkjedelige og gamle bøker, men jeg skrev om Elling, o det var jo supre og morsomme bøker.

Må vel finnes masse bøker om alenemødre?

Skrevet

Hvilket nivå er det? Vgs? Husker vi hadde slikt da, skrev om barndom som livsfase tror jeg. Leste Jonas da:(

Skrevet

HAr det forresten ikke kommet en stor forskningsrapport den siste tiden hvor man har sett på 50/50 banra? Kan du ikke skrive om det kontra vanlig fordeling, om hvordan det påvirker barna osv?

Skrevet

haha, skrev om mozart og alf prøysen når jeg gikk på skolen..

Skrevet

Men? Ehhh... er det ikke et LITTERÆRT særemne om det er norsk?! Er jeg bare dum nå eller det noe dere ikke har sagt høyt? *kløsegihodet*

Annonse

Skrevet

Må det være noe du interesserer deg for, da?

Jeg var med i en gruppe som hadde romaner med sosialt snitt (eller noe slikt) og de romanene vi leste var ikke mine førstevalg på den tiden.

Ellers kan du jo prøve deg på noe med barnefordelingssaker.

Ta for deg hvordan utviklingen har gått fra f.eks 60-tallet (da skilsmissene var få og mor sjeldent hadde arbeid utenfor hjemmet) og fram til våre dager?

Kommer ikke på noen bøker i farten, bare Anne-Cath Vestlys bøker om Aurora?? Er ikke det bl.a om skilsmissebarn på 70-tallet?

Skrevet

Hva slags særemne er dette? Kan dere skrive om alt mulig? Skulle si at jeg ville tatt for meg Jon Fosses forfatterskap, ta med et par romaner, en diktsamling, et par små prosatekster og et par drama. Jon Fosse skriver ikke lange bøker, så det er svært overkommelig å lese iallefall.

Skrevet

I Jon Fosses forfatterskap står familien ofte sentralt, der far som oftest er fraværende...

Skrevet

det har kommet en bok om 50/50 :-) den har jeg til og med lest.

jeg har ikke funnet noen bøker om og være alene fra dag 1.

men en samenligning mellom 50/50 og vanlig samvær foreksempel var en god idee

jeg har ikke fått noe beskjed om at vi ikke kan skrive om hva vi vil hm.. kansje vi må velge en forfatter. i tilfelle så trenger jeg noen gode forfattere og lese om.

kan ikke dette jeg :-)

Skrevet

Ingen bestemte rammer...?

Forfatterstudium:

Sigrid Undset

Aleksander Kielland

Henrik Ibsen

Erlend Loe

Lars Saabye Christensen

Knut Hamsun

etc....

Andre temar kan være:

Etiske problemstillinger, Oppvekst, Kjærlighet skildret i nåtid og fortid, Liv og død, undertrykkelse, Psykologiske romaner etc. etc.

Skrevet

jeg skrev om såkaldt "forbudt" litteratur - "Fra Christiania Bohemen" Christian Krohg, "Sangen om den røde rubin" Agnar Myckle og "Uten en tråd" Jens Bjørneboe - skrev om hvorfor disse bøkene skapte slik rabalder i sin tidsalder - samenliknet de - og ville de skapt like mye furore blant folket hadde de vært skrevet i dag?

ganske interessant særoppgave syntes jeg - hadde det moro med den.

Skrevet

Dette gjør jeg omtrent hver dag på jobb:

1. Har du ei bok du liker? Hva med å skrive om tre av bøkene til denne forfatteren, eller om andre bøker med samme tema.

2. Er du interessert i noe spesielt: Om det ikke finnes mange om barnefordeling, så skriver mange om barndom/oppvekst:

Tove Nilsen: Skyskraperengler

Gerd Brantenberg: Sangen om St croix

Lars S. Christensen: Beatles

Typiske emner mange velger:

Kulturmøter (innvandrere og nordmenn) (Pakkis, Hilal og Et øye rødt blir mye brukt)

Barnemisshandling (her er "kjærlighet" av Ørstavik veldig fin)

Bøker fra et geografisk område (eks nordnorge, frogner, groruddalen)

Nyere bøker (Loe, Ørstavik)

Bøker fra tre forskjellige tidsperioder som omtaler samme emne.

Kanskje du finner tips til særemne her:

http://temalitteratur.deichman.no/

Eller gå på biblioteket og spør om hjelp. Der har de ofte hefter med oversikt over temaer i skjønnlitteraturen.

Hvis du skal lage et skikkelig bra særemne, må du finne noe du brenner litt for.

Annonse

Skrevet

Jon Fosses og Erlend Loe

det er 2 gode ideer :)

erlend loe har jeg lest alle bøkene til allerede. dobbler er min favoritt

hva skriver man om Erlend loe da?

Skrevet

Men ofte "kjem det ei uro over deg" når du leser Fosse ;-)

Synes han er best på teaterscenen, ikke å lese.

Skrevet

det var et fint svar :-)

Skrevet

Finn ut hva som er typisk ved ham. Er det et tema som gjentar seg i bøkene hans? Et budskap? Skrivestil? Det finnes allerede litt litteratur om forfatterskapet hans, hvis jeg nå husker riktig.

Han blir noen ganger sammenlignet med Nick Hornby (i hvertfatll Naiv Super)

Skrevet

Er det særemne med muntlig fremføring...? Eller er det bare skriftlig særemne?

Skrevet

Odine: Ja, han skriver veldig suggererende. Syns han er god å lese jeg, om man ikke blir veldig "trett" av slikt da. Leste "Så kan hunden komme" her om dagen og ble rimelig stressa, men det var en bra tekst.

Skrevet

Nei, bibliotekar. Men lærerne sender dem til oss og tenker at vi sikkert finner noe litteratur til dem.

Skikkelig "morsomt" å ha en umotivert 3djeklassing foran seg:Blikket er tomt, og samme hva jeg prøver på, så vil han/hun helst ha tre bøker som er tynne og lette og jeg skal helst ha problemstillnga til særemnet klart.

Men det er gøy hvis de vet litt hva de vil.

Skrevet

aner ikke. norsk vidregående voksenopplæring

Skrevet

hehe - det vil jeg tro! Jeg elsket særemne - beste med hele norskfaget - kunne velge helt selv. og fikk da fordype meg i noe jeg syntes var veldig interessant. Min lærer var ikke helt fan av bokvalget fordi hun ikke syntes det var litterære perler (spes. Uten en tråd) - men det var da vel helle ikke poenget med min oppgave å lese bøker som hun liker... (tror ikke hun syntes noe særlig om meg som person så sikkert derfor..hehe)

Skrevet

haha... sistgang jeg prøvde på dette så så jeg vel akkurat sånn ut som Odine beskriver :-)

nå skal jeg få noe ut av det :-)

Skrevet

hehe>! du får gå for det denne gangen da vøtt;) går så fint atte - bare velg noe DU syntes er interessant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...