Gå til innhold

7 ukers ekstra permisjon - hva gjør dere?

Jente73_tvillinger

Anbefalte innlegg

Heisann,

Tenkte jeg måtte høre med dere; hvordan velger dere å bruke de ekstra ukene? Jeg har tenkt som så at jeg har mer bruk for at pappa'n er hjemme med oss når vi kommer hjem fra sykehuset og blir værende et par måneder. Ser for meg at han står og venter på trappa og ALDRI forlater meg..hehe :)

Men, hva har dere valgt? Gir det til pappa'n eller tar de ekstra ukene selv - og hvorfor?

Fortsetter under...

Hei!

Da våre tvillinger ble født på juni, havnet vi på nyfødtintensiven p.g.a. premature barn. De ble født i uke 33 fordi jeg hadde sv.skapsforgiftning. De første ukene var pappan på jobb og kom på sykehuset på kveldene, men da fikk jeg jo hjelp fra personalet på sykehuset. Jeg anbefaler at far er hjemme fra starten av og at han tar disse 7 eller 5 ukene sammen med dere da. Det er mye jobb med to stykker spesiellt når de skal mates og begge gråter samtidig...det er stressende. Da er det godt å være to.Min samboer tok de 14 dagene han fikk i forbindelse med fødselen, 5 uker for tvillinger og litt ferie. Så nå har han snart vært hjemme i 3 1/2 mnd. Det har vært veldig godt for meg. Jeg har også litt ferie tilgode slik at vi får ekstra tid sammen.

Håper du skjønte noe av dette:)

Lykke til.

Pappa`n til mine er selvstendig næringsdrivende, og har ingen mulighet til å ikke jobbe mange uker i strekk. Det han derimot kan gjøre, er å jobbe hjemmefra. Det betyr at han i utgangspunktet kan være hjemme så mye som det er behov for, eller han har lyst til - men må jobbe innimellom hver dag likevel. Siden han på en måte fortsatt er i startgropa, har han tatt ut minimalt med lønn selv. Det innebærer at vi vil tape stort på om han tar ut mer enn de 6 ukene. Derfor tar jeg de ekstra ukene, da jeg har hatt vanlig lønn. Jeg er veldig glad for at han har mulighet å være så fleksibel. Bare han har pc`n sin kan han jobbe fra hvor som helst. Ulempen er jo at han ikke får vært noe hjemme på egenhånd i første omgang iallefall. Planen er at han tar ut de 6 ukene med det samme de er født.

Er usikker på om dette går, men tror vi skal ta to av ukene etter pappens første 14 dager, sånn at han kan være hjemme i en måned. Og så de resterende ukene for å få en velig rolig innføring i barnehagen sammen med pappa. Synes det ble en alt for brå overgang for den første vår da hun begynte i barnehagen så denne gangen ønsker jeg at vi kan la de være der et par timer hver dag i noen uker før de begynner med fulle dager.

Annonse

Jeg har valgt å ta de 7 ekstra ukene selv...egoistisk...nei da.Mannen min er bonde,og kan ikke bare ta seg fri og la dyra seile sin egen sjø...han må jo ta de 6 ukene..men da skal jeg ta ut ferie og permisjon uten lønn.Han må uansett ta seg av kyrne våre..men heldigvis så er jo jobben hans her hjemme,og utenom akkurart fjøsstella er han tilgjengelig når jeg trenger det,veldig greit i grunn!!!

Mannen min var hjemme disse i tillegg til de vanlige to. Han jobbet noen dager innimellom, så han var hjemme i nesten tre måneder etter fødselen. Dette var kanskje litt mer enn nødvendig, men fortsatt ganske deilig. Vi har helt klart følt at det har vært mye viktigere å ha den tiden sammen begge to, heller enn lengre permisjon (men det er selvsagt avhengig av hva man skal gjøre med barnepass etterpå). Om man ikke tar all tiden på den måten, ville jeg sterkt anbefale å ta noen av dem etter fødselen, spesielt hvis man har flere barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...