Gå til innhold

Sen ultralyd og eventuell abort?

Anbefalte innlegg

Jeg var på min første svangerskapskontroll i dag, alt gikk bra og legen var veldig hyggelig. Men, jeg var litt ør og svimmel etter å ha tatt blodprøve så jeg glemte å spørre om noen ting jeg hadde planlagt.

Hun bestilte ultralyd til meg sent i november/tidlig desember. Og da blir problemet: Om det oppdages avvik, som f.eks. down's syndrom eller misdannelser, vil det da være for sent å ta abort?

Føler jeg meg ganske rådvill nå, for jeg vil jo vite om barnet er friskt og normalt.

Noen andre som er i samme situasjon? Og, hva gjorde dere, tenker dere å gjøre?

Kan jeg f.eks. ringe legen og spørre om en tidligere ultralyd, eller noen andre prøver av noe slag?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10469996-sen-ultralyd-og-eventuell-abort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Det er helt vanlig å kun ha en UL, og det skal være rundt uke 18-20. Det er da de bestemmer termin og ser om alt er bra. Og det er for sent å søke om abort på dette tidspunkt, så fremt ikke barnet har alvorlige avvik som gjør at det ikke vil være levedyktig. da kan du søke om sen abort. Legen vil nok ikke sende deg på tidlig UL bare om du vil se om barnet har downs. Du kan ta en privat ul rundt uke 12. Da vil de kunne se dette, men dette er også i seneste laget da grensen for abort er uke 12.

Fostervannsprøve kan påvise downs også, men dette er en såpass stor risiko for spontanabort at dette får kun kvinner i spesielle grupper, bla kvinner over 38 år.

Ikke tenk så mye på dette, men gled deg over svangerskapet og kos deg med den voksende magen. Tror alle gravide tenker på hva som er i magen og om alt er bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...