Gå til innhold

Forvirra og usikker

Anbefalte innlegg

Hva skal en gjøre, hva skal en ikke gjøre, hva skal en spise og ikke ? er gravid i uke 8 og er skjikkeli usikker på allt egentli. ringte til legen og ville ha time, fikk beskje om at eg trengde ikke d før eg var i uke 12, så fikk ikke time før 17.oktober, skal eg bare gå å venta og pina meg gjennom dagane då ? er det normalt ? når er det normalt å ta ultralyd ? eg har litt murringer, svake smerter i nedre del av magan, har det innimellom, hva kan det bety ? er det normalt ? hjelp ! er temmelig usikker, forvirra og føler meg ung og dum :-P

Hjelpes meg :-) håper at noen orker å ta seg tid til mit mas, hilsen en forvirra jente

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10469705-forvirra-og-usikker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør slappe av litt mer og ikke stresse med å plage deg selv med slike tanker. Spis det du har lyst på. Som gravid med nr 3 så vil jeg allikevel råde deg til å spise så sundt som mulig. For det er noe hærk å måtte slite med kiloene etterpå. Der brente jeg meg utrolig mye ved førsten min. Ellers så har jeg egentlig aldri giddet å bruke tid og energi på å tenke så mye på hva jeg ikke bør spise. Spis mest mulig sunt og ellers det du har lyst på. Det er vell igrunnen lite som du strengt tatt bør holde deg unna. Men jeg ville tatt forholdsregler om jeg skulle til et land utenfor skandinavia,men det gjelder jo også når man ikke er gravid i forhold til hvor rent drikkevannet er og at maten er godt gjennomstekt. Men ellers så syns jeg du bør prøve å ta det med ro ved og ikke tenke så mye på alt. Det er helt vanlig at du ikke får time før du er såpass i gang med sv.skapet så fremt du ikke trenger ekstra oppfølging. Og skulle det oppstå noe spesielt så skal du selvfølgelig kontakte legen din. Men utover det så pleier legene å normere når og hvor store intervall det skal være mellom kontrollene. Du må regne med at det etterhvert blir hyppigere kontroller. Da jeg gikk gravid første gangen hadde jeg min første legetime i uke 12 og da jeg gikk gravid andre gangen hadde jeg min første time så sent som i uke 15. Murringer og svake smerter er som regel helt ufarlig. Det tyder på at livmoren vokser og ting inni deg kroppslig forandrer seg. Så med mindre det blir snakk om sterke og ubehagelige smerter så kan du ta det med ro. Om du allikevel er beskymret så få deg en legetime før du egentlig skal, bare for at du skal om ikke annet føle deg bedre. Den ordinære ultralyden sjer vanligvis i uke 17/18.

Jeg føler virkelig med deg. Den første graviditeten min var også den jeg var mest usikker på...

Du kan spise det aller meste men unngå blodige biffer, spekemat og tartar. Dvs, kjøttet du spiser må være stekt ordentlig, det er noen retningslinjer på fisk også men det gjelder vel eksotisk fisk, hvalbiff, gjedde og ørret/røye på over 1 kg.

Jeg vil også anbefale mye frukt hvis du er glad i det, men husk å vask den ordentlig ;-)

Jeg har også murring, og vondt innimellom, og det har nok de aller fleste.

Håper du får det bedre og alt går bra med deg!

Klem :D

Forstår deg så godt! Da legesekretæren sa at det ikke var behov om kontroll før uke 12 (pga blodprøve), så presset jeg på å få en time litt før også- må uansett til legen min om noe annet og ba om å få stille litt spørsmål etc siden jeg er gravid for første gang.

Ellers er det veldig mye info som ligger ute på nett om du googler eller leser på gamle innlegg.

Sjekk debattene på 1.trimester, der ligger det en tråd med masser av tips om hva du bør få i deg, se særlig linken som heter nytt info 1.trimester-den skal holdes oppe på første siden (dyttet den opp og skal lage en kopi som vi kan ha her inne i Mai-klubben også).

Du finner en fin oversikt over hva du bør holde deg unna av mat her:

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Av andre ting som er viktig er å bare bruke Paracetamol (paracet etc) som smertestillende/febernedsettende.

Lykke til, håper det går bra med deg!

Høres ut som meg.. Her går det hurra meg rundt. Har sitti låst forran barn i magen forum og googlet som en gal. Vil vite alt og igår var jeg helt på tyttebærtur.. testen var positiv, hva gjør man da??? Skal man ikke lissom til legen. Var først idag rett før innlegget ditt at det meste falt på plass (og jeg fant linken som nå også er limt inn her med all nyttig fakta :)

Masse tusen takk til alle som svarer og har erfaring. Er skikkelig skummelt å gå igjennom dette førstegangen. Også er det så utrolig spennende. Aldri følt noe lignende!!!!!

Vi har en BABY i magen :D

det som jeg fikk beskjed sist at jeg ikke skulle spise var kjøtt som ikke er stekt igjennom...så spekemat og blodig kjøtt er ikke bra... og selvfølgelig ikke røyk og alkohol...

ellers så kan du spise så masse du vil tror jeg..;) spis det du vil..men prøv å spis minst mulig godis..det gjorde ikke jeg sist..og det angrer jeg meg skikkelig på..la på meg masse masse til slutt.. denne gangen SKAL jeg bli flinkere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...