Gjest Skrevet 24. september 2007 #1 Skrevet 24. september 2007 I går natt hang tulla på puppen så og si hele natten. Siden hun har vært vrang å få til på høyre puppen tilbydde jeg mye den og hun tok den:) så sov hun plutselig 5 timer i strekk og da våknet jeg med den enorme ømme puppen. Har hatt brystspreng/ødemer før men fy fade dette var vondt. Den er ikke varm eller rød men tydelige harde felt. Så i dag har jeg lagt henne hyppig til men ikke latt henne tømme den helt for å ikke øke produksjonen,. Det ble mer smertefult etter pumping så det gjorde jeg bare til morgenen.(Da tømte jeg den helt) Nå er den ikke så hard lenger men fremdeles ømEr noen harde felt, men ikke på langt nær slik som i dag tidlig. Er dette brystbetennelse eller begynnelse til en? Er flink å holde puppen varm og legge henne ofte til men hva skal jeg gjøre i natt? Hun er umulig å vekke å legge til puppen om hun sover og pumpen gjør det verre:( Føler meg litt pjusk men ikke feber.
Labbetøs Skrevet 24. september 2007 #2 Skrevet 24. september 2007 Dette høres ut som tilstoppede melkakanaler, som ofte er begynnelsen på mastitt (brystbetennelse). Nå er det viktig at fu får bukt med de harde partiene. Drit i om du øker produksjonen nå, puppen MÅ tømmes. Brystbetennelse vil du IKKE ha. Det er i hvertfall helt sikkert. Tøm brystet heeeelt slik at alle partier blir myke. Dette bør gjøres annenhver time. Kanskje hver tredje time holder siden det ikke har gått så langt til deg enda. Gjennom hele døgnet. Tar du det med en gang er krisa sikkert over iløpet av ganske kort tid. Les denne om tette melkekanaler: http://ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=33 Og til skrekk (hehe) om brystbetennelse: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=17
Gjest Skrevet 24. september 2007 #3 Skrevet 24. september 2007 det er heldigvis ikke noe tett, Melka renner fint og hun drikker godt. Ga henne puppen nå og lot hun tømme den. Nå er den myk men kjempe øm. Skal jeg bare la henne tømme den da hver gang jeg ammer og bare pumpe den andre puppen? At jeg tilbyr denne puppen hver gang? Og skal jeg bare pumpe den om jeg ikke klarer ¨å vekke henne selv om den blir ømmere da?
Labbetøs Skrevet 24. september 2007 #4 Skrevet 24. september 2007 Flott! Da er du ikke så hard anngrepet. Blir hele puppen helt myk når du har ammet henne, eller det et eller flere litt harde partier enda da? La henne tømme brystet hver tredje time i en dag eller to, så blir det sikkert bra. Gå deretter tilbake til normalen igjen, men pass på dersom det blegynner å bli ømmere/vondere igjen. Pump den andre i denne perioden dersom hun ikke vil spise med enn bare en pupp.
nattinatt Skrevet 24. september 2007 #5 Skrevet 24. september 2007 Skikkelig ømt kan det være fleire dager etter det har vore heilt tett mjelkegang,sidan mjelka går ut i vevet.Men er det mjukt, så er faren ovre,men pass på å fortsette å "stelle" med brystet slik du har gjort.Så ungår du at det tetter seg til igjen.
Gjest Skrevet 24. september 2007 #6 Skrevet 24. september 2007 Men det har aldri vært tett heldigvis. Ja er ett lite mellommykt parti om jeg skal si det etter amming. La på varm klut og masserte dette mens hun kose sugde. Så nå tar jeg å ammer igjen ca om 2-3 timer og har på ullinnleggene mine? Er det noe annet jeg bør gjøre? Regner med jeg få litt av en produksjon av dette her hehe:) Hva om jeg ikke får det helt mykt etter amming? Tusne takk for hjelp jenter. Hva skulle en gjort uten dere:)
Labbetøs Skrevet 24. september 2007 #7 Skrevet 24. september 2007 Det høres veldig bra ut. Fortsett slik. Om du ikke klarer å få det helt tomt og mykt etter amming så kan fu pumpe ut litt først slik at barnet klarer med all melka. Dette kan det bli litt overproduksjon av ja, men det får komme i andre rekke til du er helt bra igjen. Du får lese gjennom overskriftene her og smile over hvilket luksusproblem du har. For mye melk er bedre enn for lite. :-) Når du masserer, så stryk forsiktig bort fra kroppen og ut mot brystknoppen, aldri andre veien. Og bare mens du ammer. Masserer du uten at melka slipper ut gjør du vondt verre. Keep up the good work. Lykke til. :-)
trollet66 Skrevet 25. september 2007 #8 Skrevet 25. september 2007 Du kan spise lecitin (fås på helsekost) det er med på å hjelpe deg å unngå dette problemet. Men du bør også ha i tenkene at du ikke lar det gå for lenge uten at du tømmer litt ut av brystet, eks når baby sover lengre enn forventet. Du behøver da ikke tømme helt, man bare håndmelke/pumpe slik at brystet er litt mykt. Melka du pumper ut kan du jo fryse. Det er helt klart bedre å ha for mye enne forlite melk!! Å ha for mye er i allefall ikke noe å være engstelig for!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå