Gå til innhold

Må legen bekrefte etter hjemmetest?


Barnkanskje? m liten prinsesse

Anbefalte innlegg

Som (ehm smårødme) kanksje flere fikk med seg så fikk jeg min første positive test imorges. Er evnt kun 5 uker på vei. Men er første gang og er skikkelig usikker på gangen videre...

 

Altså: Må man til lege for å bekrefte noe? Eller er det greit som jeg gjorde å reise rett til min private gynekolog for en undersøkelse med ultralyd i uke 8? Resepsjonisten hos sistnevnte sa at hjemmetestene var så sikre at fastlege ikke var noe poeng før gynekolog men hva er egentlig gangen i det hele? Idag er jeg mest bortreist og skikkelig fjern. Er det virkelig sant?? (har testet 2 ganger med clearblue digital og en babycomp som også bekrefter og er 38 dager siden sist mens....)¨¨

 

Skal man ha noe blodprøve/Helsekort etc? Går på rehabpenger og har lyst til å holde fastlegen litt unna til jeg helt sikkert vet at alt går bra i uke 12 eller noe... Vet ikke om det er dumt jeg men..??

 

Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

på det legekontoret jeg jobber så e det vanlig at når pasienten komme til første konsultasjon som gravid så taes det en graviditetstest fordi det må dokumenteres i journalen, så er det vanlig å få helsekort den samme timen. det kan eventuelt tas en bloprøve på jern, vitamine og hcg, men andre prøver som blodtype, hiv (frivillig), hepatitt, toxoplasmose osv tar man først i uke 12-16...lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at man bør reise til legen nå med en gang (uke 5) eller kan man vente til uke 12? Sorry, men fortsatt litt forvirra her. Er dette noe en gynekolog også kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er i uke 6 nå og skal ikke til legen før om 2 uker, er vel i uke 8 som er mest vanlig med første time, men det bestemmer man selv...en gynekolog tar kun underlivstester, ikke så mange blodprøver tror jeg, kan hende noen gynekologer gjør det, det veit jeg ikke..kan og ringe legekontoret ditt å spørre hva somer vanlig der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempegod hjelp ;)

 

Da fordøyer vi fenomenet og vurderer en legevisitt om noen uker... Merkelig følelse dette å bare gå og vente. Man blir jo litt smårar.. hehe ;)

 

Da er det bare å krysse fingre, lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare hygglig det:)

man blir veldig smårar av å vente, gleder meg veldig til å få mage jeg da..hehe..lykke til ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe.. ikke så redd fastlegen men er merkelig avslappa og enormt rådvill i fht gangen i det hele. Men fått svar på det meste nå, kjempetopp ;)

 

Er jo greit å følge den "vanlige" tralten i fht oppfølging og jordmødre og ultralyd osv. Men når det er første gangen har man virkelig IKKE aning på hvordan man gjør dette. Har forstått det slik at de fleste bare tar test hos legen men så fikk jeg høre at hjemmetesten var like sikker og ble litt forvirra over hva legen da egentlig gjorde... hehe..

 

Litt smårart dette enda, men er jo første dagen så kanskje ikke så rart at man er litt merkelig :D

 

Virker så lenge til det syns..... SPENNENDE!"!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...