Forskeren Skrevet 24. september 2007 #1 Skrevet 24. september 2007 Jeg leste i o'store spedbarnsboken (el. lignende) i går at det verste var avbrutt søvn for mor og ikke mangel på timer søvn direkte. Føler meg konstant sliten, har heller ikke mulighet til å duppe på dagtid (har ei eldre datter også). I denne boken var det anbefalt å gi barnet nattmåltid før man selv la seg, og altså før barnet krevde mat selv. Da kunne det holde med kun 1 nattmåltid og mor sparte seg to oppvåkninger. Dersom hun ikke ammet før hun selv la seg rakk hun bare litt søvn før ungen våknet. Jeg har vanligvis 2-3 amminger pr. natt, den første ca 02, så ca 04/05 varierer litt. Prøvde i går å gi mat kl. 22.30 for å se hvordan det virket, men han våknet likevel kl 02 og i tillegg 2 ganger til (så det var en dårlig natt). Har dere noen synspunkter på om det virker? Eller legger man til et ekstra måltid bare? Og vil det da bli en unødig vane?
Labbetøs Skrevet 24. september 2007 #2 Skrevet 24. september 2007 Teorien i spedbarnsboken syns jeg personlig er litt tvilsom. Hvor lange man rekker å sove før babyen våkner anhenger jo veldig av barnet, og når det spiste sist osv osv. Målet er jo å drøye (naturlig) lenger og lenger mellom måltidene. Til slutt skal man jo ikke ha nattmåltider lenger. Da høres er det vel litt rart å legge inn ekstra måltider? Da forskyver man i bestefall problemet. Jeg forsøkte dette selv, uten å ha lest dette noe sted. Jeg var så innmari trett, så jeg begyndte å ta henne opp og amme henne i det jeg la meg. IKKE lurt. Hun spiste da et lite måltid, og skulla da ha et til ikke så lenge etterpå. Det ble FLERE måltider hver natt ut av det. "Mmmm, behagelig å spise før jeg er sulten. Tror jammen jeg gjør det videre også". Dette varierer sikkert veldig fra barn til barn, men vi gikk fra 2-3 til 5 måltider hver natt på no time.
moniccen og Stina 14.06.07 Skrevet 24. september 2007 #3 Skrevet 24. september 2007 Jeg ville heller ikke gjort d. Jeg gjorde d vel heller omvendt denne gangen I begynnelsen var Stina sammen med meg, og la seg i senga for natta når jeg la meg. Etterhvert har jeg lagt henne tidligere og tidligere. Og nå legger hun seg i 7-8 tida vanligvis. Og sover da som regel til i 4-5 tida på morran før mat igjen. Hun er jo 3,5 mnd nå da. Deilig å ha komme så langt. Jeg bruker smokken flittig hvis hun er urolig ila av natta, har du prøvd det? Jeg er også sliten, selv om jeg vanligvis får endel timer søvn tilsammen. Tror d er noe som hører spedbarnstida til desverre.
Forskeren Skrevet 24. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 24. september 2007 Heisann! Ja, det virker logisk som dere sier. De skal jo etterhvert klare seg uten mat. Min er også 3,5 mnd nå og veldig matglad Men han har som sagt fortsatt minst 2 måltider om natta. Men legger seg i 19-20 tida han også. Han tar ikke smokk, men finner som regel tommelen sin. Kanskje jeg skal drøye litt mer før jeg tar han opp. I boken sto det at det bare var å ta dem opp først som sist, for mor fikk i alle fall ikke sove når hun hørte barnet som kavet.... Hm, kanskje en dum bok det der, burde vel ikke ha lest den
Labbetøs Skrevet 24. september 2007 #5 Skrevet 24. september 2007 Hvilken bok er det? Spedbarnsboken som man fikk gratis på barsel?
Forskeren Skrevet 24. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 24. september 2007 Nei, det var en tykk, tykk bok, leste den hos svigerinna mi. Tror ikke den het spedbarnsboken likevel, den virket som et slags leksikon. Var det "Alt om barnet mitt", tro? Eller bare "Barnet mitt", det var noe med 0-6 år.... Den var veldig bastant.
Labbetøs Skrevet 24. september 2007 #7 Skrevet 24. september 2007 Legg den på hylla du. Eller ikke lån den. La venninna di ha den for seg selv. Hehe. :-) Det kan jo hende det står mye smart i den, jeg har ikke lest den selv, men det nattammingskapittelet ville jeg droppet i hvertfall.
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 25. september 2007 #8 Skrevet 25. september 2007 Hmm, jeg praktiserer ofte dette med å vekke Lillemor når jeg skal legge meg. Av praktiske årsaker.. Om dagen ligger ho i vugge i stua i 1 etasje. Legger henne også ned der om kvelden i 19-20 tia. Når vi så går å legger oss tar jeg henne med på loftet etter et bleieskift, ammer i senga og legger henne over i egen seng. Ho er 2 mnd i ddag. Da sover hun gjerne rundt 7,5 - 8 timer. Deilig!!! Er så redd jeg ikke skal høre om ho skriker desrom jeg legger henne på loftet tidligere! Har ikke sånn babysitter eller ka den nu hete. Har liksom ikke sett behovet før, og syns ikke jeg har behov for den nå heller! Lillemor vil ikke ha smkk, men sover rolig natta gjennom, så for oss fungerer dette opplegget. Har ikke lest i dn nevnte boka. Eneste som er rart syns æ, e at ho aker sæ nedover i senga og forsvinner under dyna. Det syns æ e ganske skummelt, men ane ikke ka æ kan gjøre med det? Noen forslag? Ho e som sagt bare 2 mnd, men har gjort dette siden ho var 3 uker.
Forskeren Skrevet 25. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 25. september 2007 Babycall er en god investering dersom du skal ha henne sovende ute noe på dagtid. Mye brukt her i alle fall (også i skrivende stund, lillegutt har første dupp ute i vogna). Men nå ser jeg jo at din sover inne på dagtid... Vi bruker ikke dyne om natta, kun pledd, det "tar han med seg" dersom han aker noe sted, men vi har ikke det problemet da han ligger i sånn ammebinge (vet ikke om det er det, men det er litt friksjon i den). Problemet er heller at pleddet sparkes opp, blir liggende på magen. Derfor bruker vi tynn ullpysj. Til storesøster hadde vi sånn pose, det er også greit, skal se om jeg finner den snart. Til henne har vi også fortsatt dynen festet i sånne klips til sengen, så hun ikke skal få den over hodet (dersom hodet ligger der det bør ligge da...) Ammet ikke lillegutt i går kveld og for første gang i sitt liv sov han hele natta, fra ca 19 til 06.30 uten mat. Det var jo helt utrolig, men brystspreng for første gang på lenge (måtte finne pumpa da, ja).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå