Gå til innhold

Sliter med søvnen - noen gode råd?

nungo

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 25 nå. De siste 3-4 ukene har jeg slit veldig med nattesøvnen. Som regel våkner jeg rundt kl. 4-5 og er lysvåken; må opp og tisse og får ikke sove igjen etterpå. Noen ganger når jeg akuratt å sovne igjen innen jeg skal opp rundt kl. 6, men ofte blir jeg liggende våken til vekkerklokken ringer. Selv om jeg legger meg rundt kl. 22 om kvelden blir det for lite søvn for meg. Husker jeg hadde samme problem sist svangerskap men da begynte det først rundt uke 32. Jeg mener å ha lest flere steder at kroppen "oppfører" seg slik for å venne oss til å våkne om natten når babyen kommer, men det er jo ennå leeenge til. Er det noen som har noen gode råd? Eller som eventuelt har erfart at det går over igjen?

Fortsetter under...

Hei Nungo,

Jeg har det akkurat som deg. Har haft det lenge allarede. Dessvaerre har jeg ikke noen gode råd. Jeg går opp for å tisse 7-8 ggr/natt. Men jeg er jo sykemeldt nå og trenger ikke gå opp kl 6 som deg. Synes kanskje at det blitt litt bedre denne siste uke. Maven har liksom synket litt og presser ikke oppåt så mye lenger. Så jeg har haft bedre sövn den siste uken. Er nå i uke 36.

Ibland synes jeg det er bedre å stå opp når jeg ikke kan sove. Lese en bok. Spise en banan, drikke litt melk. Kan jo bare ikke sove. Sånn blir det nesten hver kveld.

Så, kjaere Nungo, kanskje noen andre har bedre råd enn meg. Deilig å höre at du allarede er i uke 25!

Klem

Takk for svar, mamamimmi :-) Det hjelper i alle fall å vite at det er andre som driver rastløse rundt nattestider :-) Når det nå ikke er så mye å gjøre med det, kanskje jeg da bare skulle prøve å få det beste ut av det liksom deg. Jeg har jo så smått stratet opp med strikketøyet, så jeg kan jo altids strikke litt eller lese en god bok; det er sjeldent jeg ellers får anledning til det.

Jeg har erfart at det går over:-) Sover som en stein jeg nå, bare avbrutt av 1-2 tissepauser og prosjekt snuing. Ligger nå på ca 7 timer noenlunde sammenhengende søvn og det er utrolig deilig.

Vet ikke om det har noen sammenheng, men plager meg selv til å være våken så lenge som mulig om kveldene. Går nesten i søvne når jeg kryper til køys. Jeg tillater meg heller ikke å sove på dagtid og drikker ikke kaffe eller te med koffein etter lunch.

Mener å huske at det snudde rundt uke 31-32. Hadde det værst rundt uke 28, da sov jeg nesten ingenting.

Krysser fingrene for at dere også får tilbake nattesøvnen etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...