Gå til innhold

føde naturlig eller velger dere keisersnitt???

mamma :-)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hele tiden ønsket å føde naturlig,da nr 2 for 2 år siden var en veldig fin fødsel.

Men i dag fikk jeg høre av en som jobber i en barnehage med en del barn som er født med ulike problemer. Horav mange tvillingpar. og 80% av nr 2 av tvillingene hadde hatt surstoff problemer ved vanlig vaginal fødsel. Som oppdages med en gang, men som regel ikke før ved 1 års alder og noen også senere. Dette skremte meg litt og fått meg til å tenke. Har foreløpig ikke planer om keisernsitt ennå, men kan hende jeg forandrer meg. Må jo snakke med sykehuset etc. Noen som har hørt om stor fare for surstoffmangel ved tvillingfødsel?

Ble litt bekymret.

Fortsetter under...

Dette har jeg ikke hørt noe om, ikke heller på tvillingskurset. "Vanlig" vaginal fødsel skal visstnok være det beste for både mor og barna hvis det er mulig (i fht. hormoner og amming). Tror at man i de fleste tilfeller ikke kan bestemme/ønske seg keisersnitt på forhånd. Det er nok noe som bestemmes sammen med legen og jordmoren når fødselen starter.

Takk for svar! Rart du ikke har hørt noe. Jeg skal spørre litt neste uke da jeg skal på 24 ukers kontroll på sykehuset. Har ikke for vanlig å engste meg,men friske barn er jo noe alle vil ha. Har også en pike på 6 og en på nylig 2år så stritt blir det nok om begge tvillingguttene viser seg å være friske. Ser for meg vagnial fødsel så får jeg se etterhvert.....

Jeg har også vært innom tanken på å be om keisersnitt, mest fordi jeg har så plagsom bekkenløsning. Men så har det seg sånn, at et ks kan være verre for bekkenet enn vanlig fødsel. Dette fordi man kutter i noen av de musklene som stabiliserer bekkenet, og bekkenet kan derfor bli verre etterpå. Jeg har tenkt mye på at det kunne bli vanlig fødsel på nr 1 og hastesnitt på nr 2, da jeg kjenner ei som måtte det. Men dette er visst svært svært sjelden, sier legene.

Jeg er utdannet spesialpedagog, og der lærte vi bl. a at barn som ikke fødses vaginalt, kan få motoriske problemer. Mange av de refleksene som barn fødes med, men som skal forsvinne i løpet av første leveår, henger igjen hos en del av de som taes med ks. For eks ser vi noen 4-5 åringer som ikke kan snu på hodet uten at armene går samme veien, og det blir vanskeligere for dem å sykle. Hun som var lærer, som også driver et motorikksenter i Trondheim, sier det er overvekt av ks-barn i denne gruppa. Enda et argument for å prøve vagianl fødsel :-)

Nå skal det nevnes at selvsagt fødes mange med ks uten at de får slike problemer.

Man får høre så mye rart, og referanser til statistikk varierer utrolig mye og må taes med en klype salt. Dessuten, ville forholdt meg til legene i forhold til slike ting, man kan bli bekymra av å diskutere slikt med utenforstående... Men spør, så du får svar, ikke hyggelig å bekymre seg!

Jeg heier forresten på vaginal fødsel, og ser KS som siste utvei....:)

Lykke til!

Annonse

Det er en grunn til at legene mener man helst bør føde vaginalt, og det er fordi det er best både for mor og barn (hvis alt ligger til rette for det selvsagt!). Men det er større sjanse for at noe kan skje med tvilling 2.

Men etter å selv ha født mine to, kan jeg si at man får veldig oppfølging pga dette. Etter at tvilling 1 var ute, så sto det to leger, to jordmødre og en barnepleier over meg. De holdt jenta mi rett i magen, slik at hun ikke fikk mulighet til å legge seg på plass. En sto med ctg (måler hjerterytmen til babyen) og en lege undersøkte meg og ga veldig klare instrukser.

Men det kan fortsatt bli keisersnitt på 2ern for det. Men det er i så fall fordi de passer så godt på dem! Jeg ville ikke bekymre meg så tidlig, men høre på legene. Og lykke til!

Dersom begge barna ligger i gunstige posisjoner, man har tilgang på den hjelpen og de medikamentene man kan komme til å trenge, mors mage ikke er altfor stor og så videre - skal det ikke være mye større risiko ved en vaginal fødsel enn med et keisersnitt.

MEN - man har jo aldri noen garanti.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...