Gå til innhold

Har dere tenkt å bruke voksipose eller ullpose i vogna?


Randine + 2 små

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg har kjøpt voksipose me ull.. synst de er best.. mye varmere enn dei vanlige.. skal jo ha voksipose og dyne utenpå så de skal se stort å deilig ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt Oderwälder pose jeg. Er den med bamse inni. Den er mye lettere og tar mindre plass enn voksiposen. Har ei venninne som anbefaler den på det varmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til førstemann brukte jeg "bare" lammeskinn og teppe/dyne de første 2 årene; det var helt utmerket. Da hun ble 2 år kjøpte vi en dunpose (Odenwälder), som jeg har vært strålende foprnøyd med. Jeg kommer vel til å bruke den til lillesøster fra fødsel av, om den ikke blir for stor/varm. Voksiposer har jeg aldri hatt sansen for - synes det blir for innviklet med alle disse bånd og snore og dyner som skal ut og inn, foldes og brettes, men det er vel en vanesak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal bruke en herlig, gammel lammeskinnspose som faktisk er 30år! Vi har fått den rensa og børsta så den ser ut som ny! Tror den blir deilig og varm å ligge i for lillegutt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :o) Kan ikke skrytt nok av voksiposen. Har en vinter- og en sommergutt. Til vintergutten vår brukte vi den oppi senga den første tiden. Fant ut at gutten sov bedre når han lå i den lune voksiposen. Husk på at den han ligget trygt og godt inne i magen. Ble liksom så mye kaldere med termodyna og så nakent/sterilt.

Trengte kun en en body og strømpebukse oppi på natta (+ bomullsvotter ..hi hi..mimre..). Da vi trillet ute i -10 grader hadde vi på en sparkebukse utenpå underklærne. Var god og varm :o) Kledde bare på votter og lue og trillet i vei.

Du som tenker å ha på dyne ovenfor, blir nok overrasket over ullas egenskaper. Begge barna brukte voksiposen til de var ihvertfall 2,5 år. Sov ute i omtrent all slags vær hos dagmammaen. En god investering vil jeg si :o)

Jeg hadde en Simo kombivogn. Brukte den både oppi, og uten bagen. Fikk i ettertid låne en lammeskinnspose av en veninne, men den svøpte ikke så godt om ungen, syntes jeg. Det kom kaldluft inni og barnet ble kaldere... MEN det finnes sikkert mange forskjellige typer av disse også, men jeg ville ihvertfall si mine erfaringer fra voksiposen :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har vært veldig smart nå....hehe....jeg har nemlig Voksipose fordi jeg mener den (etter mange års erfaring fra eget bruk og barnehage) er den beste. Jeg syns likevel den er for stor for en nyfødt. Siden jeg får i januar har jeg kjøpt en Odenwälder dunpose som egentlig er til bilstol. Den er vel 80 cm eller noe og den har jeg tenkt å bruke både i bilstolen og i vogna det som er igjen av vinteren når lillemor velger å komme til verden. Voksiposen sparer jeg derfor til neste vinter. Fyyyyy søøøøøøøøøren, jeg er sååååååååå smart...hahahhahahahaha..... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en voksipose fra sist, men den er ALT FOR STOR til å bruke i bagen til vogna vår. Man skal ha noe ganske digert for å kunne bruke voksipose den aller første tiden.

 

Vi kommer til å legge ekstra isolasjon i bunnen av vognen (Viktig!! Det kan fort bli kaldt nedenfra!), langhåret ullskinn, fleecepose, dyne og ullpledd.

 

Til neste vinter har jeg tenkt å kjøpe en buggy-mummy som er posen til One Tree Hill. Da bruker barnet mer klær også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for og bruke ullpose.Jeg synes babyer ser helt knødd ut med voksiposen.Babyen får jo 2 lag over seg.Først fra sidene og så nedenfra og opp.men det er jo smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksiposen består av tettvevd bommull-trekk. Inni er det en dyne av ull som man kan ta ut og evt. vaske. Mitt voksipose-trekk har en slags myk flanellstoff på innsiden (mot barnet).

Den blir ikke for stor for et nyfødt barn, altså! En bare bretter posen tilbake slik at man regulerer hvor lang den skal være :o)

Når våre gutter vokste fra bagen beholdt vi madrassen i vogna, slik at barnet fortsatt lå mykt. Da hadde vi som sagt ei kombivogn fra Simo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg aner ikke hva jeg skal bruke ennå. Tar det som det kommer. Må først bestemme meg for vogn. Det som er sikkert, er at jeg ikke skal pakke babyen for mye inn. Jeg bor i Bergen, og vi har en gjennomsnitt temperatur på fire grader i januar. Til min skrekk har jeg sett altfor mange mødre som både har pose og dyne i vognen når det er ti grader ute. Kan godt skjønne folk i nord- og østnorge som må ha gode poser. Dere kan jo ha det riktig kaldt om vinteren. Selv på kjøpesentre ser jeg at babyene ligger "begravet" ned i store poser. Det er jo lov til å lufte litt når man er inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av delene. Jeg liker ikke vokseposene, de er så massive, og etter min mening er det virkelig ikke nødvendig med så "mye" rundt babyen - den lille forsvinner jo bort.. (MEN: dette er en smakssak da...jeg skjønner at det er veldig mange som ikke er enige med meg..så det er rett og slett smak&behag). Ikke vil jeg ha ull i posen heller, fordi det samler så ufattelig mye støv. Mor er selv støvmidd-allergisk til de grader, så hvis jeg skal kunne stikke min snute oppi vognen til baby i tide og utide - noe jeg kommer til å gjøre, må jeg nok ha noe annet. MEN; jeg bruker skinn i bunn, fordi det lett kan luftes, og en kunstfiberpose på på topp (fleece eller noe..har ikke kjøpt den enda). For de kaldeste dagene pakker jeg baby inn i sånn deilig røros-pledd (eller hva det nå heter) før jeg putter h*n ned i posen. Av erfaring så holder det i massevis. Men blir seff. ull innerst på baby da :D

Litt får jeg prøve meg frem og...det som passer et barn ypperlig, kan jo fort være helt feil til et annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da jeg ble gravid fikk jeg med en gang høre om voksipose, og hvordan det var et must. Trodde derfor det var det eneste valget vi hadde. Skjønner nå hvor feil jeg tok :) Jeg sytnes Oderwälder så litt interessant ut også. Kanskje bruke det på nyfødt og så bytte til voksi siden? Jeg må nok ut i butikken og titte litt på alt som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har kjøpt ullpose og har fått det anbefalt av flere framfor voksipose! Nå har vi bestilt vogn og der er det plass til ullposen i bagen!

Får januarbaby og da vil jeg bruke ull!

 

Lykke til til alle sammen!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksi posen kan brettes på mange måter! Dra innom en forhandler og be de vise dere. Har bretta den slik at jeg har dobbel bunn. Dette er supert. Med "vanlig" brett har babyen på et vis 4 dyner over seg. Nå har jeg den slik at den innerste dyna er i bunnen istedet og barnet har 2 over seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...