jentegutt&gutt Skrevet 24. september 2007 #1 Skrevet 24. september 2007 Fikk barn nr 3 for 3 uker siden, og til min store glede vil endelig en av ungene mine ha pupp! .... men, plages så sinnsykt med såre brystvorter. Det har gått i bølger, men nå er det sinnsykt vondt i den ene puppen. Det er stort sett bare vondt idet han "tar tak", men det rarer er at det er vondt lenge etter at han har sugd seg ferdig.. liksom inni puppen. Har prøvd albueskjell, brystvorte krem , syntocinon spray osv, men det ser ikke ut til å hjelpe på dette brystet. Skal være sagt at han (og puppen) har vært behandlet for trøske. Noen kjerringråd jeg ikke har prøvd??
Linnea82 Skrevet 24. september 2007 #2 Skrevet 24. september 2007 prøv å smør olivenolje på brystvortene. Det gjorde jeg etter hver amming da jeg var sår som f, og etter et par dager var jeg helt fin. Og siden har jeg ikke vært sår:)
aanonym Skrevet 25. september 2007 #3 Skrevet 25. september 2007 La det vonde brystet få "pause" i minst ett døgn og bruk bare det andre. Pump det forsiktig av og til slik at du ikke får betennelse/tette melkeganger. Smør på en dråpe brystmelk, la det tørke. Funker som bare det!
trollet66 Skrevet 25. september 2007 #4 Skrevet 25. september 2007 Vet ikke om jeg ville gitt et bryst ¨pause¨, det er å be om nedsattproduksjon og eventuelt tette melkeganger!!!! Lufttørke puppene mye og ofte. Legg på varm klut/rispose eller lignende før du ammer, Legg til på det gode brystet til utdrivingsrefleksen begynner, og bytt så over på det vonde, da unngår du den første heftige sugingen fra sultent barn på det vonde brystet. Prøv Purelan salve eller avent sin lanolinsalve etter amming og lufttørking, begge to er fine. Purelan er litt seig, legg den i varmt vannbad før du smører den på. etter amming klemmer du godt ut med melk og smører rundt brystvorten, og lar lufttørke så lenge du kan. Dersom du synes brystvorten blir hvit i tuppen etter amming, og du har litt jagende smerter i puppen og eventuelt opp under armen, ,kan det hende du i tillegg er plaget av Raynaulds fenomen, les her http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=66 Lykke til videre, du skal se det går seg til......
moniccen og Stina 14.06.07 Skrevet 25. september 2007 #5 Skrevet 25. september 2007 LUFT! Jeg var også slik i begynnelsen med Stina, på begge sider. Ble straks bedre da jeg forsto hvor viktig luft var. Sov naken og lufttørk etter hver amming. Unngå innlegg hvis du kan. Luft hjelper også mot trøske, hvis d skulle være rester/nytt angrep av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå