Gå til innhold

er 2gans og har fødselsangst pga en dum 1 st gang.hva må til for ks.?samme som 3 tri

Anbefalte innlegg

Er 2.gangs og 1st fødselen gikk så og si "fint" etter omstendighetene.

Det som har gjort meg usikker er at jeg ikke fikk noen oppfølging på føden..

De kalte fødselen min for en rask fødsel for å unnskylde sin egen sommel,og dette gjør meg veldig frustrert og redd i dag når jeg faktisk tenker igjennom hele situasjonen.

la meg forklare...(prøver å gjøre det kort)

jeg ble satt igang og fikk en pille i 11.00 tiden.

Riene mine kom med en gang ,men var ikke så kjempe vonde.

Begynte å gå kk rundt,møtte nå og da en jm som klappet meg på ryggen og gikk videre...

Etter ca 5 timer spør jeg om smertestillende.

da blir jeg strippet og forklart at jeg har flatet helt ut og at hun får 5 el 6 fingre imellom.

jeg blir sendt over på føden.

har fortsatt mine klær på...og der blir jeg stående i gangen..jmødrene står inne å vasker ett rom ,de var karnsje 4-6 st der inne som stod å tøt...og i gangen gikk jeg..fram og tilbake,iallefall en god time..det kommer en jm forbi og jeg spørr igjen om å få noe smertestillende..

hadde det ganske vondt,men jeg skal alltid late som jeg er tøffere en det jeg er så jeg hylte ikke akkurat..

jm var ei sur fitte og sa at jeg ikke hadde mer en 3 cm åpning og epidural kunne jeg ikke få før 5 cm,så hun sendte meg i badekaret..hmm ja vel tenke jeg og gikk i bk.

etter 10 min fikk jeg kjempe vondt og ba typen min om å hente en jm så jeg kunne bli sjekket igjen..(hun som sa at jeg ikke kunne få hadde aldrig sjekket meg)nå var jeg virkelig frustrert...

ble sendt inn på et rom og der kom ei gammel jm..nekta å legge meg ned på senga før jeg kunne få epidural..men NEI DA..mange dumme unskyldninger på hvorfor jeg ikke kunne få det..de tenkte sikkert at jeg var en super hysterisk 1st gangsfødene..men igjen holdt jeg kjeft og la meg på senga.

uten forvarsel tok hun vannet og der kom pressriene gitt..plutselig står hele rommet fult av leger og jmdre.

ungen kom nå og han måtte ut fort pga dårlig hjertelyd..og jeg spurte fortsatt etter epidural,men nei..nå var det ikke tid til den..

det var like før det ble haste ks,men gutten kom akkurat ut i tide.

jeg fikk store blødninger og rift inni og måtte på operasjonsbordet rett etterpå.

gutten min kom kl 18.36 og jeg voknet på oppvåkningen kl 23.45 på kvelden.

i mellom tiden hadde typen sittet med den nyfødte uten å møte en eneste jm som spurte om han el gutten hadde det bra.ingen drikke og ingen mat..

greit nok han er en voksen mann så han klarte seg jo,men det var ingen som så til gutten fra jeg ble sendt avgårde.

typen min hadde sittet med han hele tiden og hviste ikke hva han skulle gjøre med han.stakkars..:)

rett før jeg hadde voknet hadde han blitt fly forbannet på jmødrene..han hviste jo ikke hvordan det gikk med meg heller..så etter 4-5 timer ble han og gutten sendt ned til meg.(det var da jeg voknet)

de mente at jeg hadde en rask fødsel men jeg vet at det ikke er tilfellet.jeg gikk med falske rier og 1 cm åpning i 4 uker før jeg ble satt igang ,så jeg hviste at det kom til å gå fort,men 5-6 timer jo egentlig ikke så fort da..og det er oppfølgingen som plager meg..ikke føselen..men er jo bekymret for at nurket igjen skal få dårlig hjertelyd og a jeg skal begynne å blø igjen..

måtte også få blodoverføring dagen etter.

noen råd dere???

Fortsetter under...

Send klage til sykehusledelsen, vel!! Det hadde jeg gjort i "a heartbeat"!!

5 - 6 timer ER relativt fort, da. Men den sløvheten de utviste er det selvsagt ingen som helst unnskyldning for.Har født 2 ganger selv, men aldri noe engang i nærheten av dette her. Tvert imot opplevde jeg at jeg nærmest var "univesets sentrum" mens jeg holdt på å føde mine 2. Hvis jeg var deg, ville jeg etter at jeg hadde sendt formell klage, enten valgt et annet sykehus neste gang, eller sørget for at det samme IKKE gjentar seg!

Ikke hørt på makan!

Stå på!!

HEI.. ble helt satt ut av opplevelsen din.. stakkars dere.. det er svikt.. du har god nok grunn til å få ks!. angsten din for å oppleve dette igjen er jo stor tydeligvis. ikke bra for barnet at du tenker å stresser så mye... snakk med fastlegen din og fortell om dette. bli henvist til sykehuset der du har fødeplass. for en samtale.. på ullevål så har jeg hørt at de kan ikke tvinge deg til vaginal fødsel hvis du ikke har lyst. der kan du velge.. du har god nok GRUNN til å bli hørt. dine ønsker skal prioriteres..

lykke til.. føler med deg..

mange klemmer

eg hadde nok sendt klage..

merker eg har litt angst eg og etter min fødsel, men ikkje av samme grunn.

min fødsel varte i 36 timer, men eg fikk god støtte..

den ene jm eg hadde følte eg ikkje hørte på meg og ho syns eg ikkje noe om. og ikkje fikk eg vite alt så va skjedd før 2 dager senere så litt dårlig va de jo, men kan ikkje klage så mye. ska be om å få tilsendt fødselsjournalen min så eg virkelig får vite alt. de syns eg og du bør gjøre, og så syns eg du bør sende klage.. dette skal ikkje skje!!

lykke til:-)

Hei:o)

Skjønner godt at du ikke følte deg trygg i den situasjonen og at det har satt spor.

For dette skal jo ikke skje!!

Jeg hadde også en veldig tøff fødsel forrige gang, stort barn, store rifter, ble klippet fra ende til annen og stor blødning etterpå så jeg vet hvordan dette er.

Følte også at vi ble sviktet når det gjalt å bli hørt og med oppfølging under og etter fødselen.

Låg som deg hele første dagen å sov pga utmattelse.

Jeg klarte å samle meg å sende iinn klage hvor jeg skrev alt jeg følte til sykehuset, fylkeslegen og helsetilsynet.

Så nå er de inne å gransker saken for å ta en gjennomgang på det og for å se om det har vært noe svikt i baehandling /oppfølging.

Jeg annbefaler deg virkelig til å gjøre det samme. Det er viktig for at du selv og din mann skal komme igjennom det og det er jo utrolig deilig å få sagt hvordan man hadde de til de det gjelder!!

Så denne gangen søkte jeg meg over til et annet sykehus og fikk innvilget keisersnitt pga den tøffe opplevelsen forrige gang og tror nok du også skal ha en god sjangse til å få det samme:o)

Kan jeg spørre hvilket sykehus du fødte på?

Lykke til!

hei hei.

takk for fine svar og støtte dere.

nå er det gått over ett år siden denne episoden ,og føler det litt teit å sende klage nå..men jeg burde sef ha gjort det!

dette skjedde på kk i bergen.

jeg har nå gått til gyn spess noen ganger og hun har vert overlege på fødeavdelingen der før.

hun skal hjelpe meg hvis det er noe jeg føler jeg trenger.

men jeg tror nok ikke jeg får noe ks.

selv tror jeg nok at jeg ikke trenger det heller,men blir så frustrert og redd til tider når jeg tenker tilbake.

men jeg husker iallefall jm godt så de kan jo bare prøve seg igjen så skal jeg selv fortelle de hvor skapet skal stå...denne gangen skal jeg virkelig ikke vere enkel å ha med å gjøre.

karnsje det er akkurat det jeg trenger for å komme meg videre der..hehe..

takker igjen støtte!

hi

Annonse

Hei igjen

Det tok meg 2 år før jeg klarte å syke meg opp til å sende klage, så det blir aldri for sent.

Mye bedre at det kommer frem i lyset enn at de aldri får tilbakemell når ting går galt også.

Lykke til uansett:o))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...