Gå til innhold

Hva skal man IKKE spise


Barnkanskje? m liten prinsesse

Anbefalte innlegg

Har jo fått med meg at det er enkelte ting man ikke skal spise når man er gravid.. men nå er det blåst her inne i topplokket og kan jo ikke spørre noen enda. Vil jo vente ;)

 

SÅ!! Finnes det noen liste for hva man skal holde seg unna? Har forsøkt å søke opp men hittil lite funn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

>Takk for svar så langt ;) Det er notert.

 

Hva med honning og spekemat? Syns å huske det var noe med det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du sier om sushi er feil. Bruk matportalen så slipper dere feilinformasjon!!!

 

Sakset fra matportalen ang sushi:

Sushi

Gravide kan spise sushi, dette framgår av en vurdering foretatt av Vitenskapskomiteen for mattrygghet(VKM).

 

Når du lager sushi selv:

Villfisk fanget i sjøen kan inneholde parasitter (”kveis”). Villfisk fra sjøen som skal spises rå eller nesten rå bør derfor fryses før bruk for å drepe eventuelle parasitter. (gjelder ikke oppdrettslaks/ørret – annen oppdrettsfisk) Fisken bør fryses til en indre temperatur på -20 grader celsius eller lavere i minst 24 timer. Les mer her)

 

Gravide bør unngå å spise sushi med tunfiskfilet (se advarsel mot miljøgifter over)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!!! MEget nyttig info ;)

 

men lurer veldig på hva vi skal gjøre i forhold til Kaviar?? Er det behandlet eller ikke eller.. hmm... hehehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, scoobydoo, nå reddet du meg fra å bli gal her tror jeg!

Jeg er så glad i sushi, og har drømt om det både natt og dag:) Tror jeg skal ta meg en kjøretur snart...jippi!

 

Klem fra hun som er på vei for å kjøpe sushi!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sushien må ha vært frosset ned først da, ellers er det bakterier der som i all rå mat. Det står i bladet gravid - det forrige nummeret.

 

Ellers kan du ikke innta alkohol, spekemat, salami, krabbe, roastbeef...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg ville bare komme med en liten rettelse når det gjelder krabbe:-)

Hvitt kjøtt fra krabbeklør etc er HELT OK å spise, ref. anbefalinger fra Folkehelsa. Det man derimot IKKE skal spise, er den brune innmaten fra skallet til krabben. Jeg har kost meg masse med krabbe mens jeg har vært gravid, og det vet jeg om mange andre også som har. Så spis i vei med god samvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiste roastbif jeg før jeg visste at jeg var gravid. Satser på at det har gått greit. Er 12 uker idag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det var krabbe-elskeren her igjen ja!

Ang. fetaost og olivener; For fetaost gjelder samme prinsipp som med all ost, dvs du må sjekke at den er pasteurisert før du spiser den (noe som kan være vanskelig om man er på restaurant for eksempel). Jeg vet med sikkerhet at Apetina og et par andre vanlige merker er pasteurisert Fetaost, og dermed helt trygt å spise. I kantinen på jobb har vi salatbar, og jeg gikk faktisk og spurte om de kunne sjekke på fetaostspannet om den var pasteurisert. Det var den heldigvis! Vil selvfølgelig ikke utsette søte-bebisen for unødvendig risiko!

Når det gjelder oliven, så kan jeg ikke tenke meg annet enn at dette er helt trygt. Har ikke lest eller hørt om noen holdepunkter for å la være å spise dette. Tvert imot vil jeg påstå at oliven er veldig sunt for både deg og barnet ditt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du anonym, Krabbeguri her igjen, eller Linn-Pinn om du vil.

Det går trolig helt fint at du har spist salami en gang, men det er ikke å anbefale å fortsette å spise det, siden det er i kategorien spekemat. Spekemat kan inneholde bakterier/toxiner som for eksempel Listeriabakterien og Toksoplasmose, som igjen kan skade fosteret. Mer om dette kan du lese i denne artikkelen:

http://matportalen.no/Matportalen/Saker/1080642466.08

 

Lykke til videre i svangerskapet ditt:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det med salami kan det stemme da? Trodde det gikk på ferskt kjøttpålegg jeg??? Har levd på salami siden jeg ble gravid, da det er det eneste jeg har hatt lyst på. Samme med all slik pølse, også morr???

Har også spist et par ganger ørret, men er det riktig at det ikke gjelder oppdrettsørret?

 

Ups, blir nesten bekymret nå. Er jo i dette trimester det er mest farlig også. Føler jo at det meste er farlig liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at man skal være forsiktig med salami... Men hva med Trønderfår? Er det eneste som smaker på brødskiva for tiden, hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...