Gå til innhold

Refluks/kutte melkeprodukter(samme som eksem & allergi)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa på 21 mnd har fikk i forrige uke bekreftet mistanken om refluks. Legen ønsket i tilegg til losec mups, at vi skulle kutte ut all melk fra kostholdet hennes.

Siste dag gullet vi fikk melkepodukter var torsdag og hun startet med losec`en lørdag ettermiddag. Men allerede i helgen syntes vi at vi så bedring i forhold til at hun spiser bedre(mer). Er det vanlig å se forbedring så fort?? Og muligens har litt mindre vondt virker det også som :-)(Gråter ikke like mye på natten)

Nå skal det sies at snuppa stort sett har spist velling 3-4ganger per dag, og den vellingen kan hun jo ikke få nå, slik at det har vi jo kuttet ned. Men grøtporsjonene har øket med minst 50%(sinlac) og middagen har økt med ca 25% :-)

Vi har litt problemer med at siden vellingen er kuttet forsvinner plutselig over 700ml væske per dag, slik at vi ser at bleiene er ganske tørre :-( I tilegg vil hun ikke ha verken soyamelk eller rismelk ennå så der forsvinner også endel væske per da som hun nå ikke drikker..

Hun drikker jo fortsatt endel vann slik hun bruker å gjøre, men oppmot 1 liter mindre væske i døgnet drikker hun nå..

Noen som har noe råd her??

Hvordan gjør dere andre det med barn uten melkeprodukter??

Har man rett på grunnstønad/hjelpstønad?

Noen med andre gode råd?

Håper på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke kuttet ned velling, kuttet ut.

Skrevet

Hei! Svarer igjen jeg!! Har du snakket med legen om hun kan få produkter det er spor av melk i? Kan hun det, kan du prøve å lage velling av nesle sine grøter som skal landes med melk (mais grøt og kornlanding eple\banan) Prøv å bland litt med rismelk eller soyamelk..

Vil hun ikke drikke ris\soyamelk kan du prøve å ha litt sukker eller kakao i.. Da kan det hende hun venner seg til smaken!! Eldste min ville ikke drikke det i det hele tatt, men fikk prosobee til henne (på blå resept) den er vist ikke så ille på smak!

Så lenge hun er under 10 år har du rett på grunnstønad!

Skrevet

Jeg takker og bukker for svar jeg :-)

Han var selvfølgelig ikke tilstede når jeg kom, men jeg har lagt en utførlig lapp med masse spørsmål til ham når han ser den :-) Men siden hun ikke er allergisk, så har jeg til nå kjørt på at vi bruker de produktene som "kan inneholde spor". Så får vi høre hva legen finner ut av når han ser lappen.

Hvordan lager du velling?? Prøvde å lage havregrynsvelling med rismelk til henne idag og den var ikke aktuell....

Ellers så fikk jeg henne akkurat til å drikke en alpro soya melk med sjokoladesmak. Den gled plutselig ned på høykant :-) Hun startet med å si nei, men plutselig ombestemte hun seg og ville ha, og da drakk hun fort :-) Hehe, lille jenta mi.

Det er så godt å se at hun spiser igjen! Men syns hun kunne drukket mer, men det kommer vel. Så lenge vi tilbyr hele tiden så må hun vel begynne å drikke det. Det er jo ikke akkurat som vi gir etter å gir henne melk.

Har datteren din refluks eller melkeallergi? Eller begge deler??

Skrevet

Regner med at du kan bruke det med spor av melk, men greit å være sikker! Jeg har to jenter, ei på 7 år og ei på 16mnd. Hun på 7 hadde begge deler, men har vokst det av seg nå! Minsten har begge deler hun også, det følger som regel hverandre!

Eldste min var veldig glad i velling, henne fikk jeg prosobee til som mme. Varmet mme og hadde litt grøt pulver oppi flaska, som velling konsistens!

Du kan jo prøve å varme soya\rismelk og ha litt grøtpulver i!

Godt at hun begynner å spise igjen da, tar nok litt tid å vende seg til soyà\rismelk!! Jeg syns ikke det smaker så godt selv!!

Skrevet

Oki. Så da har du skikkelig peiling du da :-) Selv om det er trist å høre!

Da skal jeg prøve det med rismelka og grøtpulver, hvis ikke får jeg snakke med legen og få mme.

Ja, deilig at hun spiser mer :-)

Er kanskje dumt å gi henne soyamelken med sjokolade i, men jeg tenkte at da blir hun iallefall vant til smaken av soyamelk og så får vi trappe ned og blande det ut etterhvert.

Jeg tenkte å bruke rismelk egentlig siden det er så mange allergener i soyamelken. Jeg er en atopiker med mange allergier så jeg er litt redd for å gjøre oss avhengiv av soyamelken og så ryker vi på en smell der..

Ble skikkelig irritert på nestle idag :-( Sendte mail til de om hvilke melkefri produkter de har. Fikk blant annet til svar at de hadde en velling uten melk(mais) fra 6 mnd som selges i maxi butikker. Jeg ble utrolig glad og dro i butikken, men da jeg fant den så inneholdt den ikke lactose men inneholdt skummetmelkpulver.. Argh, ble irritert ja! Så nå har jeg sendt klage mail tilbake..

Hvilken melk bruker du til barna dine??

Skrevet

Har litt mer peil nå en første gang ja!! Følte meg rimelig lost med første!! Hvordan gikk det med vellingen? Fikk du i henne noe?

Jeg ble anbefalt av erneringsfysiolog å gjøre som du har gjort, begynne med sjokolademelk og blande det ut etterhvert!!

Så dårlig av nestle... Men blir ikke overrasket...

Så oppropet ditt på skravle, har selvfølgelig signert!!

Eldste min drikker lactose redusert melk fra Tine nå, men fikk Prosobee som mme da hun var mindre.

Minsten drikker Nutramigen. Det er ikke så lett å få store barn til å drikke det, det smaker helt visst helt forferdelig!! Prøvde Nutramigen til eldste også, men hun kastet opp!!

Skrevet

Nå går vellingen ned på høykant :-) Lager velling av rismelk + grøtpulveret med eple/banan + sviskesaft. Hun sliter nemlig med hard mage..

Vi prøver å tilby rismelk men den bare sier hun nei til. Men soyasjokolademelka går ned på høykant. I dag fant jeg endelig rismelk med tilsatt kalsium så da kommer jeg til å bruke den.

Brukte noe soyagreier som kunne brukes i matlaging i går i saus og det spiste hun også. Og melangen uten melk brukte jeg til alt jeg stekte i går og det gikk bra :-)

Så bra at ernæringsfysiologen sa det til deg, da er jeg ikke helt på bærtur da! Hehe. Kjenner at jg begynner å få litt mer oversikt nå. Og har en grei dialog med bhg.

Vi har blitt enige om at jeg trekker henne ut av kosten der siden jeg alikevel må kjøpe så mye utenom til henne. De får leveringer av den lokale kiwi butikken og de har jammen ikke store utvalget for henne :-(

Men fant en meny butikk med flere typer youghurt, tofusmøreost og vaniljesaus til henne :-) Så da finner vi jo noe i den jungelen her. Men fy så dyrt. Litt youghurt, smør, melk og grøt osv til henne ble jo nesten 300kroner.. Fy flate. Håper virkelig vi får grunnstønad!

Så bra at du så oppropet :-) Selv om det kanskje ikke skjer noe før snuppa sluter å spise grøt, så kan det jo hjelpe noen andre som trenger grøt uten melk. ¨

Nok engang, tusen takk for gode svar :-) Godt å få hjelp av noen i samme situsjon med mer erfaring :-)

• 1 måned senere...
Skrevet

Vi kjøper melkefri grøtpulver på helsekosten "Holle" heter merket Nestle er R...A... Hvor lettvint skal de gjøre det for folk i farten. Kan ikke folk få blande i morsmelk erstattningen sin selv????!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...