Gå til innhold

Er det frekt å spørre folk om man skal slutte i gi gaver til hverandre??

Anbefalte innlegg

Skrevet

julegaver altså...

Lista blir jo bare lenger og lenger.Blir jo flere og flere barn.

Noen er vi blitt enige om at vi ikke gir til hverandre men bare til barna.

Men til noen uten barn?Som vi sjelden ser?

Er det frekt?Snakk om ihvertfall en tanta av meg.Finner aldri på noe lurt lenger heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vår familie er vi rett og slett blitt enige om å gi kun til barna. Dvs når søsken av oss får barn, så er det kun barna som får pakke, ikke de voksne... har sluppet greit unna med det... Besteforeldre får jo da, og så henser det at ungene lager en liten ting til tantene og onklene, men det trenger ikke koste mer en en 10'er da.... i fjor tegnet de på kopper, de kosta 5 kr på europris, og så kjøpte jeg tre tusjer til porselen som de brukte.

Skrevet

Dersom du ikke vil gi julegave til denne tanta, så blir hun iallefall klar over det, om du spør.

Etter en opplevelse for noen år siden, har jeg blitt enig med meg selv om å ikke kutte ut mennesker. Spesielt ikke de som sannsynligvis ikke får mye. Da kutter jeg heller ut barn, eller kjøper små ting til mange. Barn har jo alt for tida, og jeg syns ikke vi skal nøre opp under overfloden de oppplever til vanllig. Da vil jeg heller gi noe til en gammel tante, som ikke får så mye, omså for å si at jeg tenker på henne i jula, selv om det ikke er så ofte vi sees.

Vi gir til ¨våre voksne venner, og også til gamle slektninger, selv om det er et syltetøyglass, eller en potteplante, som bringes fra lokal blomsterbutikk. Jeg syns det er en uting at unger skal få mest mulig, mens de voksne som er våre gode venner, eller ensomme slektninger skal kuttes ut, til fordel for de som har alt og får masse. Men det er nå bare min mening.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Vi hir normalt ikke gaver til venners barn. Hvorfor skulle vi det? Vi gir derimot gaver til mennesker vi er glade i. Gaven trenger ikke være så stor. Jeg har en ganske lang liste av folk som får blomsterløker som jeg har drevet frem for eksempel.

Skrevet

Vi gir bare til barna nå, samt våre foreldre og søsken, vi har en liten familie på begge sider. vi gir også til noen venner,men de har vi også blitt enige om bare å gi til barna. Noen venner har vi i år blitt enige om å slutte å bytte gaver med, for som HI sier, lista blir bare lenger og lenger. Synes ikke det er frekt, ¨hvis man sier fra på forhånd, og man blir enige om det.

Skrevet

Hva svarer man når noen kommer og spørr om det er greit å slutte med gaver, men man ikke har lyst selv?

Hvordan reagerer dere når jeg svarer at det må de selvfølgelig gjøre som de vil med, men jeg kommer til å fortsette å gi gaver til dem forde det er koselig?

Skrevet

Jeg har fire venninner som jeg sluttet å gi gave i fjor. Vi har gitt hverandre gaver til jul hvert år siden barneskolen, og det er over ti år siden.

Dette er venninner som er spesielle for meg (barndomsvenner), men som jeg ser max 2 ganger i året (som regel sjeldnere). Siden jeg aldri snakker med dem heller, syntes jeg ikke jeg kunne ringe å "spørre om vi kunne slutte med gaver".

Jeg er også den eneste som har fått barn.

Jeg sendte et julekort (personlig, med tekst, og bilde av barna) i litt god tid før jul, og lot være å gi julegave. Jeg fikk av dem fordet, men jeg regner ikke med jeg får i år. Og jeg håper de forstår det, selv om vi ikke har snakket om det.

Jeg har rett og slett ikke råd. Og det er ikke fordi jeg verdsetter dem mindre som mine venner. Jeg personlig setter like stor pris på et julekort som på ei gave, fra mennesker jeg snakker med så sjelden.

Skrevet

Vi har bestemt at vi skal fortsatt skal gi bursdagsgaver, og heller møtes og finne på noe hyggelig sammen en dag/helg istedet formå bruke penger på julegaver. Ja, det er veldig koselig med gaver, og vet at mange synes det er koselig både å gi og få (synes det selv), men vi fant ut at et sted måtte vi stoppe. Vi har også gitt gaver til noen som sluttet med å gi til oss, men det syntes de var veldig leit, så da kom de med gave i etterkant.... nå er vi enige om at vi skal slutte helt i stedet.

Skrevet

Jeg ville nok vært veldig varsom i måten jeg spurte på, for som en over sa - hva svarer du da? Kan jo nesten ikke si annet enn at man synes det er greit, selv om man ikke er enig...

Vi har en annen variant - isteden for å slutte å gi gaver til de voksne har vi (søsken og venner) blitt enige om at vi allerhelst skal lage noe å gi bort, men at du evt også kan kjøpe men da for maks 100,-. Det har blitt masse fine gaver av det hvert år, og det er faktisk disse gaven jeg gleder meg mest til å gi bort og få. Det har vært alt fra hjembakt brød, syltetøy, selbuvotter og juletrekurver til hjemmelaget likør og konfekt. Kjempekoselig - og det trenger ikke bli dyrt i det hele tatt. Jeg har lagd *hviske* kreklinglikør i år, den skal bare godgjøre seg noen måneder før den skal på 3 dl flasker og pakkes inn!

Skrevet

Jeg ville ikke spurt direkte, men tilfeldig kommet inn på det en gang dere snakker sammen. Så kan man snakke litt rundt det

Skrevet

Nei, jeg syns ikke det. En venninne sa fra til meg, og jeg sa fra til en annen vennine. Det var helt ok både for meg og venninna mi.

Skrevet

Nei, synes ikke det er frekt.

Det er blitt et gavehysteri, og vi ser hvert år at vi så og si bare bytter penger, det er jo så teit !

En venninne kom til meg og spurte om det var iorden å slutte med julegaver, siden det likevel blir så mye på julaften med gaver fra familien - og istedet bare gi til bursdag, og det syntes jeg var helt fint.

Vi tok det videre mot familien i fjor og sa vi ønsket å bare gi til barna (og de to søskenene som ikke har barn enda) nettopp fordi det er blitt så innmari mange kusiner og fettere de siste årene - men opplevde kanskje at de andre syntes det var litt rart, og opplevde å likevel motta noe fra dem vi ikke ga noe til (dvs de voksne) og det føltes jo dumt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...