Gå til innhold

sykepleier... noen her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har altid hatt lyst til og utdanne meg til og bli barnevernspedagog... men nå begynner jeg og helle mer og mer mot sykepleien faktisk....

er det et tungt yrke?

hva er deres hovedoppgaver?

noen som har lyst og fortelle meg litt?

takk =))

Fortsetter under...

Skrevet

For å si det sånn.. jeg hadde ikke valgt sykepleien igjen! -Men jeg visste ikke så mye om yrket, tydeligvis, før jeg begynte. Hadde ingen aning om hvor mye ansvar man har osv.. Det er overhodet ikke i nærheten av sånn du ser det på tv! (Der er jo legene i flertall, mens i virkeligheten ser vi sjelden legen mer enn 1 gang pr. vakt på sykehus)

Har du mulighet til å være frivillig et sted bare for å se hvilke oppgaver sykepleierne har, så gjør det! -Det finnes jo utrolig mange forskjellige avdelinger, og derfor ulik pleietyngde osv.

Spør deg selv hva du vil jobbe med -og ha alltid flere alternativer!

Hva er det som gjør at du kunne tenkt deg å være sykepleier? Det kan umulig være pga lønna! -Du får sjelden 100% stilling og du jobber for 2! Det er kveldsjobbing og helgejobbing..

Jeg ville bli sykepleier for å jobbe på barneavdeling, men etter praksis der så kunne jeg aldri iverden tenke meg dit! -Da skal jeg ha maange år med ulik erfaring først, slik at jeg er 100% trygg på det jeg driver med!

Hovedoppgaver er stell, pleie av div. og medisiner. Så har du rekvirering av div. røntgen, blodprøvetaking, du må sette sprøyter, sette i venefloner, blande infusjoner. -Men det kommer an på hvor du jobber! På sykehjem er det ikke så "avansert" -der kjener du pasientene, men er ofte mutters alene som sykepleier og hovedansvaret.

Skrevet

Det er i hovedsak et tungt yrke ja, men det spørs jo hvor du vil jobbe.

Hovedoppgaver varierer jo fra hvor en jobber. Er stor forskjell på sykehjem, hjemmesykepleien og sykehuset, instutisjoner f.eks.

I hovedtrekk så går det mest i medisinansvar, sette insulin/hormonsprøyter o.l. , en del papirarbeid, praktisk arbeid som stell osv.

Hvis du finner ut hvor du vil jobbe så er det lettere å bestemme seg for om du vil gå barnevernspedagog eller sykepleier.

Skrevet

Jeg jobber som assisterende avdelingssykepleier på et sykehjem. Dagen min består i å hjelpe pasientene med personlig hygiene, alt fra kroppsvask til do-besøk: Noen klarer en del selv og andre må ha hjelp til alt- dette innebærer en del tunge løft. Så er det matservering der vi i personalet dekker bord og hjelper til hos de som trenger det. Har ansvar for medisinutdeling, og passe på at medisinene fylles opp i ukesdosetter. Resten av dagen består i å hjelpe pasientene med det de måtte ha behov for. Ellers har jeg det sykepleiefaglige ansvaret for pasientene, lederen på avdelingen har det administrative ansvaret. Det vil si at jeg har legevistitt på alle pasientene minst en dag i uka, de ansatte kommer til meg med pasientenes problemstillinger og jeg løser problemene eller tar det opp med lege.Jeg har også mye kontakt med de pårørende. Når leder ikke er på jobb har jeg også hennes ansvarsområde som innebærer ansvaret for de ansatte og timelister, møter og alt annet som må til for å drive en sykjehjemsavdeling.

Jeg har også ansvaret for studenter som er i praksis på avdelingen - jeg veileder dem i de ukene de er hos oss.

Når jeg har kvelds- eller helgevakt har jeg ansvaret for 6 avdelinger med 15-16 pasienter på hver avdeling. Da hjelper jeg til der det trengs, og har har det sykepleiefaglige ansvaret hvis noe skulle skje-både pasient og personal-relatert. Det vil si at jeg må løse personalkonfliker og leie inn folk når det blir sykdom.

Jobbben min er utfordrende og jeg stortrives :-)

Velkommen som sykepleier! :-)

Skrevet

Jeg er sykepleier og angrer IKKE på valget!Jeg jobber i hjemmesykepleien og trives godt med det. Kan selvfølgelig bli lei noen ganger, men hvem blir ikke det av jobben sin innimellom?=)Har også jobbet på sykehus, men trives bedre i hjemmesykepleien. En stor fordel med dette yrket er valgfriheten vi har. Vi har flere ben å stå på , og kan velge mange ulike retninger innen sykepleien ex, anestesi,operasjon,jordmor,helsesøster,barnesykepleie, ledelse o.s.v. Lykke til!

Skrevet

Jeg vet heller ikke om jeg ville valgt samme utdanning en gang til. Ikke pga arbeidets art, men arbeidstidene. Det er noe dritt å jobbe turnus...helger, jul påske osv. Nå har jeg fått jobb på et legekontor med normale arbeidstider, det passer best for vår familiesituasjon.

Hovedoppgavene kommer litt an på hvor man jobber. Det er såklart en del stell, administrering av medisin, tverfaglig samarbeid, kontakt med pårørende og administrativt arbeid.

Yrket er tungt både fysisk og psykisk. Fysisk er det mye tunge løft, rare arbeidstillinger og man er på føttene hele dagen. Psykisk kan det være tung å få så mange forskjellige skjebner inn på livet. Man kan også til tider føle seg tappet da man gir mye av seg selv i en sånn jobb.

Lykke til med valget ditt :)

Annonse

Skrevet

tusen takk for svar alle sammen.... =))

vil gjerne ha flere svar også!

Skrevet

Slutter meg bare til det ett par stk sier, at jeg kommer aldri til å angre på at jeg valgte å bli sykepleier. Jeg er jo i permisjon nå, men jobber vanligvis på en ortopedisk traume post, der vi får inn alt fra 14 åringer med beinbrudd, til nakkeskader, bilulykker, påkjørsler, og selvfølgelig en del eldre damer med lårhalsbrudd. Men det er veldig varierende og vi jobber veldig for rehabilitering med både unge og eldre.

i tillegg har jeg tatt litt annen utdanning utenom, og kjører ambulanse når det passer seg slik. Husk at det er kjempemasse muligheter som sykepleier.. Alt fra å sitte i forsikringsselskap til å kunne sitte på AMK. Det er forholdvis varierende.

Lykke til med valget ;)w

Skrevet

Har du noengang vurdert vernepleie? Der får du med deg fordelene av både helsefag OG sosialfag, og kan jobbe med veldig mye forskjellig etterpå!

Skrevet

hei! Jeg er spl, og jobber på postop på en privat ØNH klinikk. Min jobb er ikke tung på NOEN måte :) Er alene med pjokken og var avhengig av dagstilling, og var så heldig å finne! Jeg kommer nok til å kjede meg litt etterhvert, men får ta det som det kommer. Foreløpig passer stillingen meg perfekt! Vi tar mandler, polypper og legger inn dren. jeg tørker blod og litt tårer og informerer pårørende og pasienter. Ellers hjelper jeg legesekretærene litt med journalføring og slikt :) Arb.tid fra 08-ca 14....!!!!! og godt betalt i privaten...

Skrevet

Det er iallefall et variert yrke. Ingen dager er like, så lenge man har med mennesker å gjøre. Du har også mange muligheter til videreutdanning.

Jeg jobber for tiden nattevakter på en avdeling på sykehjem der det er pasienter, som er for syke til vanlig sykehjem, men som ikke trenger sykeusopphold heller. Veldig utfordrende og eldre mennesker, som det er endel av der, er ofte en takknemmelig gruppe å jobbe med (selvsagt ikke alle!)...

Vanlige oppgaver er stell, medisiner osv.

Turnus er jo en fordel og en bakdel. Kjekt når man har små barn. Helgejobbinga er noe herk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...