Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei - vi har ei tulle på 2,5 måned. Hun har fått konstatert navlebrokk hos helsesøster. Den skulle observeres, men ikke gjøres noe med foreløpig.

Hun ble født 6 uker for tidlig.

Noen med erfaring ang dette her??

Skrevet

Har en jente på 10 uker som også har navlebrokk. Fikk beskjed på helsest av både lege og helsesøster at man ikke gjorde noe med den det første leveåret. Viste det tilfeldigvis til fastlegen, hun sendte oss til kirurg på sykehuset, og nå når hun er 10 uker skal hun opereres! Blir den stor, hard eller hun skriker mye bør du vise den til en annen lege enn den på helsest. Vi bytta helsestasjon etter dette...

Skrevet

Jeg har en tulle på 8 uker m navlebrokk og midtlinjebrokk.

Oppdaget midtlinjebrokket først, og tok kontakt m legen på helsestasjonen. Han kontaktet en barnekirurg på sykehuset og konfererte, da han var litt ukjent m denne typen, pleier helst å oppstå på voksne. Der anbefalte de å se d an til snuppa var ca 1 år, for å se om d gikk tilbake av seg selv. På voksne opererte de m en gang sa han..Kirurgen mente d var dumt å operere en så liten en, hvis d var en mulighet for at d forsvant av seg selv...

Da jeg oppdaget navlebrokket viste jeg d til samme lege. Han mente at d ville de ikke gjøre noe m, da d mest sannsynlig ville gå tilbake av seg selv. De vil observere dette brokket også når hun er ett år..

Vi fikk beskjed om ¨å kontakte legevakt m en gang dersom brokket ble hardt og hvis hun grein masse uten noe særlig grunn. Da måtte hun opereres straks...men dette gjaldt helst midtlinjebrokket da...

Skrevet

Lucas har navlebrokk, de gjør ikke noe med det da det vanligvis går bort av seg selv etterhvert, går det ikke bort etter noen år kan de operere den bort:)

Skrevet

Poden min er 5,5 måneder nå og har også navlebrokk, han er forøvrig også født for tidlig - 7 uker.

På helsestasjonen sa de at det ikke gjøres noe med det før barnet er rundt 2 år, for hos de aller fleste barn så går brokket tilbake av seg selv etterhvert.

Viste det til fastlegen også. Fikk da samme beskjeden og en tommelfinger regel...

Hvis man trykker på brokket og det ikke er noe motstand(annet enn at man kanskje kjenner/hører væske når man trykker) - altså at man kan trykke på navlebrokket så navlen går innover på normalt vis, så er det ikke noe fare med det. Men hvis brokket blir hardt å ta på, eller man ikke får trykket på det uten at barnet viser misnøye, eller du kjenner motstand når du trykker, så bør du kontakte lege.

Navlebrokk er visst det vanligste brokket blandt spedbarn, fordi magemusklene ikke har grodd sammen enda. Hvis barnet presser mye, så kan det være en årsak til at de får navlebrokk, fordi magemusklene ikke stenger for navlen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...