Gå til innhold

vikarjobb, fødselspenger, overgangsstønad+++ noen gode råd?

Anbefalte innlegg

jeg har akkurat begynt å jobbe som vikar i barnehager.. de sier det er stort behov for det og at jeg må regne med å få jobbe så og si 100%, men det er jo aldri sikkert. håper selvfølgelig på et fast vikariat. men... jeg er singel å planlegger å bli inseminert i danmark i mars 08. er jo redd de vil synes det er negativt av meg å bli gravid og dermed ikke vil tilby meg mere jobb, selv om jeg ikke tror de vil gjøre det. de trenger jo sårt vikarer, og det er jo kommunen som betaler fødselspenger? det er jo en sjansje jeg må ta da.. men det blir liksom litt usikkert føler jeg. og regner de et snitt av de seks beste av de ti siste mnd før permisjon? og får jeg da overgangsstønad i tillegg til foreldrepenger hver mnd? synes jeg har hørt noen si det. er bare redd å gjøre feil valg, men har planlagt å få barn ved inseminasjon i flere år.. og MÅ få dette til å gå i oppfyllelse.. ;)

Fortsetter under...

Lurer på en ting ? Hvor gammel er du ?

Du kan få overgansstønad i tillegg til foreldrepenger når du er enslig forsørger. Men overgangsstønaden blir redusert i forhold til foreldrepengene.

Hvis du har varierende inntekt regner NAV ut et gjennomsnitt, og bruker alt fra de 2-3 til 10-12 siste månedene. Hvis du ser på tidligere innlegg angående beregning er det veldig forskjelig hvor lang periode som blir regnet med.

Har du fast jobb/vikariat er hovedregelen at det tas utgangspunkt i den faste lønnen din.

Det er nok uansett best å få seg fast jobb og det er jo praktisk i forhold til når du er ferdig i permisjonen. Er jo greit å ha en jobb å gå tilbake til, for det er ikke mye med full OS ( kr 10 300 brutto) som hovedinntekt .

hei :) og takk for svar!! jeg blir 30 år i april.. man kan aldri få nok informasjon, råd og tips ;) jeg vil så gjerne ha fast jobb, men det er ikke så lett å finne. jeg følger med hele tiden. Overgangsstønad er 10 300 brutto, tilsammen da eller? utbetales OS en gang i mnd? og i hvor lang tid? da deles 10 300 på hvor mange måneder? hm.. ja det var ikke mye nei. syns jeg har lest en plass at enslige forsørgere kan få foreldrepenger, pluss OS ( ca. 3500;) pr mnd jeg hører så mye forskjellig.. uansett, takk for at dere der ute er behjelpelig med mange gode svar :)

OS utbetales en gang pr måned og full OS er på kr 10 300. Har du arbeidsinntekt, foreldrepenger o.l. blir den redusert.

Legger ved en link som viser hvor mye stønaden blir redusert med i forhold til inntekt.

http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll?f=templates&fn=main-j.htm&2.0

F.eks har du årsinntekt på kr 240 000 er OS på ca 3400.-før skatt. Har du inntekt over ca 340 000 tjener du for mye til å ha rett på OS.

Jeg ville absolutt anbefalt deg å få en fast jobb før du begynner å tenke på barn. Kanskje du skal lufte idéen i forum for enslig foreldre og få litt tilbakemelding hvordan det er å være alene om omsorg for et barn både økonomisk og sosialt.

hei :) og tusen takk for oppklarende svar!! jeg har vært inne på forumet for donor/sæd debatten i et par år. jeg har sjekket det meste innen dette. og har tatt dette valget for 4 år siden. jeg ser veldig fram til å begynne min prosess for å bli gravid på denne måten, selv om jeg vet at det kan være en en påkjenning hvis det skulle ta lang tid før det blir fulltreff. men denne prosessen går jeg veldig gjerne gjennom for å oppfylle drømmen min, nemlig å bli mamma :)

jeg skal sikre meg fødselspenger før den tid, og godta at jeg aldri kommer til å ha en romslig økonomi. men jeg må bare finne ut av hvilken rettigheter alenemødre har, hvor mye osv. jeg skal gå inn på linken du sendte meg å lese :)

ha en super dag!!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...