Gå til innhold

Har en teori om bilsyke, kan dere hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å teste en teori må en jo ha litt mer å se på en bare noen få personer liksom ;-)

Altså, min teori er at bilsyke er litt som sjøsyke. Dersom man ikke er vandt med båt og bare kjører båt sjeldent, så blir en gjerne sjøsyk om man er latent for sjøsyke, mens de som kjører mye båt sjeldent blir sjøsyk. Så tenker jeg det kanskje er litt likt med bil. At dersom man kjører lite bil eller bare kjører bil på korte strekninger for det meste (altså under 2-3 mil) så blir en bilsyk når man skal kjøre langt dersom man er latent for bilsyke, spesielt da barn. Men, dersom man kjører bil mye og langt, og gjerne på svingete veier av ikke verdens beste kvalitet så blir man ikke bilsyk etter en stund, altså man blir vandt med det rett og slett og reagerer ikke med bilsyke lenger. Denne teorien stemmer altså på de nærmeste hos meg. Selv f.eks har jeg alltid vært bilsyk om vi kjørte litt lenger enn fra ene siden av byn til den andre. Nå bor vi på et sted hvor vi må kjøre langt, på svingete og humpete veier osv, og jeg er faktisk ikke bilsyk lenger! Jeg kan til og med lese litt når jeg sitter på uten å bli bilsyk. Ungene våres er heller ikke bilsyke, vandt som de er med dette de også. Hva mener dere? Er det noe hold i teorien min?

Skrevet

Når det gjelder båt stemmer det kanskje - men ikke i bil (min erfaring da)

Vi er tre søsken, og har alle tre blitt bilsyke uansett om turen varte i 10 minutter eller 5 timer. Har prestert å spy etter 5 minutter i bil også jeg.

Heldigvis har ikke jr arvet min bilsyke.

Enda kan jeg ikke lese, sende sms etc når jeg sitter på i bil, og må helst sitte foran for ikke å bli kvalm. Ekstra ille er det nå når jeg er gravid.

Skrevet

Jeg er fra svarteste innlandet og har nesten "aldri" kjørt båt. Men båtsyk blir jeg aldri, selv ikke i liten storm ; )

Men mulig jeg ikke er disponert for båtsyke (eller bilsyke).

Jeg har også en teori. De med dårlig balanse blir sjelden bil/båtsyke. Stemmer på meg i alle fall. Hi hi....

Skrevet

Men kjørte dere ofte lenge i bilen da? er nemlig det min teori er, at dersom man kjører ganske langt veldig ofte, gjerne på dårlige veier, da blir man mer "immun". Hjlper ikke om man bare kjører langt toppen en gang i måneden eller sjeldnere.

Skrevet

Tja, langt og langt. 1 time til kjøpesenteret og 1,5 time til byen. Lengre turer ble det jo først i ferier - men de veiene vi kjørte på var svingete og humpete stort sett.

Skrevet

Vi var aldri på noe særlig langturer da jeg var liten, kjørte for det meste fra 10 min til 45 min, av og til lengre turer på ca 2-4 timer. Veiene var ikke spesielt svingete, men kanskje av litt dårlig kvalitet. Jeg blir aldri bilsjuk, mens venninna mi som hadde omtrent samme kjøreerfaringer blei bilsjuk etter 5 min, spydde påvei heim fra butikken f.eks.

Er helle rikke vant til å kjøre båt, men blir sjelden sjøsjuk heller.

Skrevet

Ok, da gikk ikke den teorien, hehe... Jaja, men fin var den! ;-)

Skrevet

For å si det sånn:

Jeg blir og har alltid blitt bilsyk med en gang jeg leser noe i bilen, snur meg eller ikke følger med på veien. når jeg er våken. Sover jeg så er det ikke noe problem i det hele tatt. Og jeg kjører ofte i bil og buss.

Det som da hjelper meg etterså er å spise noe salt. F. eks chips. så det har jeg alltid med på langtur på ca to timer eller mer til både meg og ungene.

Hjernen kommer rett og slett ut av fokus, og defor blir en bilsyk.

Skrevet

Det stemmer nok Væren74. Det er derfor små barn som ennå ikke har lært å gå eller som ennå er litt ustødige, aldri eller sjelden blir bilsyke.

Skrevet

Så rart at jeg har blitt kvitt det da? Første bilturene her vi bor var jeg kjempebilsyk, men så gav det seg, finnes ikke bilsyk lenger, ikke engang da jeg var gravid og småkvalm. Uansett hva årsaken er så er jeg nå bare glad jeg:-)

Skrevet

Ja, jeg er omtrent som et barn ennå så da passer det jo enda bedre ; )

Skrevet

Vi har kjørt mye, langt, bl.a. langtur i Europa, Trondheim-Oslo flere ganger i året osv, og jeg blir både bilsyk, togsyk, buss-syk og båtsyk, mens ungene blir ingen av delene. Ikke sambo heller, men han greier ikke lese i bilen... Vi kjørte lite bil da lillegutt var liten, og han har alltid elsket å kjøre bil, mens vi flyttet rett før jeg ble gravid med lillesøs, og fra hun ble født har vi kjørt mye bil, og hun hater å kjøre bil,s å tror ikke det har noen spesiell sammenheng :-)

Det sies at barn under 3 år nesten aldri blir bilsyke, og at unger som skriker og spyr i bilen ikke er bilsyke, mens derimot, blir de slappe, bleke og kvalme (spyr) kan det tyde på bilsyke... Det finnes jo reisesykemedisin til barn da :-) Oj, det hadde egentlig ikke noe med saken å gjøre, men, hehe..!

Skrevet

Bilsyke (og reisesyke generelt) kommer av at balansenerven i mellomøret bli "forvirret" når kroppen flytter på seg uten å bevege seg.

Altså at den merker at den er i bevegelse selv om den sitter helt stille.

Barn som enda ikke har lært seg å gå blir sjelden eller aldri bilsyke fordi balansenerven ikke er ferdig utviklet.

Vet ikke om det har noe å si om man er vant med det eller ikke, men det vil jeg nesten tro...

At hvis man i utgangspunktet er disponibel for å bli bilsyk vil det hjelpe å kjøre mye.

Slik er det i allefall med båtsyke. Mange av de som jobber på båt er syke de første dagene av vært skift, men blir mindre og mindre syke for hver gang de reiser ut.

Skrevet

Desverre, hadde det bare vært så vel...

Jobben min består 70-80% av bilkjøring, blir ikke dårlig når jeg kjører selv men er akkurat like bilsjuk når jeg sitter på... =o(

Skrevet

Har sjølv kjørt mykje båt (vore på båtferie til andre land)og bil, men likevel blir eg bil og båtsjuk :( Så på meg stemmer ikkje den teorien.

Har tenkt at det kanskje har noko med balansenerva å gjere. Blir veldig fort kvalm med alt, som båt, karusell, bil, svangerskap ect. Men ingen fakta til min spekulasjonsteori :D

Skrevet

Sjøsyke og bilsyke henger sammen med balanse og noe væskefreier i mellomøret (kan dette ikke ordentlig). Teorien din stemmer forøvrig helle ikke for så mange jeg kjenner. Jeg kjører båt en gang hvert 3. år og jeg er aldri sjøsyk, bilsyk blir jeg kun om jeg leser.

Dette skal visstnok også henge sammen med hvorvidt barna er glade i karuseller eller ikke. Er de glade i å kjøre karusell er balansen bra og man blir ikke dårlig. Da blir man heller ikke dårlig v bil eller båt.

Stemmer med oss her i huset hvertfall.

Dette er forøvrig ikke noe jeg har lest noe sted men blitt fortalt av folk jeg tror vet hva de snakker om :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...