Gå til innhold

Når trenger man utskrapning?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har nettopp SA (første gangs graviditet). Var i 8. uke da jeg forrige fredag begynte å blø. Blødde gjennom hele helgen, og fikk konstatert på ultralyd mandagen etter at jeg hadde spontanabortert. Nå har det gått en uke, og blødningene har begynt å avta. Legen sa på ultralyd at det så ut som om kroppen skulle ordne opp selv, og at han trodde jeg slapp utskrapning. Hvordan kan jeg egentlig vite om "alt" er ute? Når trenger man utskrapning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trist å høre at du har hatt SA :-(

Det er litt forskjellig praksis for hva som gjøres etter en SA. Noen får en legesjekk hvor legen gjør en vanlig gyn-sjekk for å kjenne på livmoren om den har trukket seg sammen igjen, og noen får en ultralyd. Noen får ingen etterkontroll i det hele tatt, fordi kroppen som oftest ordner opp selv.

Hvis man har en MA (spontanabort uten at fosteret kommer ut) får man ofte utskrapning. Det samme gjelder hvis det blir værende igjen rester, enten etter SA eller utskrapning.

Kroppen klarer vanligvis å ordne opp selv slik at utskrapning ikke er nødvendig. Du har jo i tillegg vært på ultralyd som viste at du hadde spontanabortert, så jeg vil tro at du ikke trenger å bekymre deg. Ved feber, smerter og/eller annet ubehag må man imidlertid ta kontakt med lege.

Skrevet

Tusen takk for oppklarende svar!!! Jeg har sluttet å blø nå, og har ingen plager eller ubehag lenger, så jeg antar at kroppen har ordnet opp i det selv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...