Gå til innhold

Hmm. Jeg trenger hjelp med et Etisk dilemma.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal skrive skoleoppgave, og da må jeg velge et etisk dilemma å skrive om. Kan noen gi meg noen idèer?

Det kan være hva som helst, men det bør gjerne være litt småkomplisert slik at det åpner for diskusjoner og refleksjoner.

Takk til alle som akn hjelpe.

Skrevet

Innenfor hvilken sjanger? Hva slags skole går du på?

Skrevet

Jeg studerer vernepleien. Så gjerne innenfor helsefag/omsorg.

Skrevet

For vernepleiere er jo tema omkring tvang og makt/tvangsbehanling svært aktuelt! Lett å diskutere!

Skrevet

da burde du jo velge noe i forhold til retningen din på skolen`?

f.eks på sykehus: sykepleiere står ofte mellom to onder: legge ekstra tid i en pasient, og dermed overlate mer til de andre, eller være kjapp og ikke ta tiden til den praten pasienten hadde trengt.

etiske dilemmaer handler om å måtte velge mellom 2 onder, eller fler...Hvis du har ei bok av einar aadland som heter etikk fo helse og sosialarbeidere så står det en modell der som heter den etiske refleksjonsmodellen

Skrevet

Flotte forslag! Kan dere utdype hva dere syns utgjør det etiske dilemmaet i de forskjellige situasjonene?

Jeg kommer til å gjøre en spørreundersøkelse etterhvert også. Kanskje jeg intervjuer noen av dere?

MegOgAlle...osv: Den boka har jeg desverre ikke, men det høres ut som om jeg må kjøpe den etterhvert. Den modellen skulle jeg VELDIG gjerne hatt tak i. Har du boka?

Er det mye slik at du ikke orker å gjenngi det kort til meg?

Skrevet

jeg er selv sykepleier i hjemmetjenesten, og det jeg sliter med daglig er veldig travle lister. Jeg ser at en bruker er ensom og deprimert, og hadde nok sikkert hatt mer behov for en samtale, eller bare at noen er der, enn at jeg steller han, men dersom jeg sitter 10 minutter ekstra hos den brukeren, går det utover tiden hos en annen!Merker at det er mange som har masse praktiske ting de vil du skal gjennomføre, bare for å ha deg der litt lenger...syns det er vanskelig å vite hvordan du skal prioritere og legge opp løpet..

Skrevet

jeg har noe jeg rablet ned en gang også, er litt langt men legger det ut så kan du nå se på det..

Et sentralt mål med grunnutdanningen i i sykepleie, er å utdanne yrkesutøvere som aktivt kan møte de utfordringer og muligheter som helse- og sosialtjenesten byr på. Sykepleierens særegne funksjon er å hjelpe individet, sykt eller friskt i utførelsen av de gjøremål som bidrar til god helse eller helbredelse på en måte slik at pasienten gjenvinner uavhengighet så fort som mulig.Pasientens behov er utgangspunktet for all behandling og kjernen i all pleie. Dette skal prege praksis og ledelse i alle helsetjenester (Hallandvik, 2002). Helsepersonell må først og fremst anerkjennes og anspores til innsats for pasientens ve og vel (Jakobsen, 2003).

Kvalitet defineres som "en helhet av egenskaper som og kjennetegn et produkt eller en tjeneste har, som vedrører dets evne til å tilfredsstille fastsatte behov eller krav som antydet" (Jakobsen, 2003, s.41)

I dagens spesialhelsetjeneste, ser en ofte at pasientene blir raskt utskrevet til hjemmet....(bakgrunn for valg av problemstilling og hvordan du opplever dagens utsrivelsesprosess) (sko og hatt noe om komplikajsonene som kan skje ved for tidlig sykehusutskrivelse).

"Er dagens utskrivelsesprosess tilfredstillende for å sikre god kvalitet til pasienten og hans fremtidig nødvendig helsehjelp? Hvordan kan vi som nyutdannede sykepleiere bidra med å sikre pasientens behov på best mulig måte? ”

Kvalitet har vært i fokus i Helsevesenet gjennom 80- og 90 årene. Helsevesenet har vært gjennom en lang periode med raske endringer. Det har vært sterk vekst i behandlingstilbud og kostnader, etterfulgt av en periode med behov for kosnadskontroll og kostnadsreduksjon (Jakobsen, 2003). Kravet om at sykehusdrift skal forbedres både faglig og administrativt, er stadig økende. Krav til kvalitet og kvalitetesforbedring på den ene siden og økonoisk styring på den andreskaper forventninger om effektivitet. Dette har også konsekvenser for for sykepleietjenesten, som daglig blir utfordret når det gjelder kvalitetsutvikling og brukermedvirkning. Det daglige arbeidet i avdelingene er i mye større grad styrt av utenforliggende faktorer nå enn det tradisjonelt har vært (Jakobsen, 2003).

Gjennom norsk tilslutning til Verdens helseorganisasjonsstrategi "Helse for alle i år 200", ble det innført krav til å etablere kontrollsystemer for kvalitet og kvalitetsutvikling. Målene er:

a) å heve kvaliteten på helsetjenesten

B) å unngå skader, uhell og feilbehandling

c) leve til opp til pasientens tilfredshet med tilbudet

d) å være faglig forsvarlig

Helsetjenesten har plikt til å forvalte ressursene sine best mulig, men kravet om effektivitet må settes opp mot de etiske og faglige normene som den enkelte yrkesgruppe arbeider innenfor, og det må ses i i forhold til pasientens og brukernes ve og vel (Jakobsen, 2003). Ved denne problemstillingen vil den normative etikken spille en stor rolle.I den normative etikken forsøker en å fastsette grunnleggende normer og verdier som kan være retningsgivende for mennesker, uavhengig av nasjonalitet, rase og kjønn. De yrkesetiske retningslinjene for sykepleiere vedtatt av NSF, er et eksempel på normative etiske regler for en bestemt yrkesgruppe. (Dei har eg solgt så vis det står noe bra der får du finna utav det sjøl..hoho) Det er en norm at den sykepleien som gis, i størst mulig grad bør ha preg av tilbud til pasienten. Der er også en norm at pasienter og evt. pårørende om mulig bør delta i planleggingen og gjennomføring av omsorgen. Dette sier noe om hvordan normen bør være, ikke noe om hvordan praksisen er (Natvig, 2000).

Mine meinger:

- spesialhelsetjenesten må være flinkare t å laga ett behandlingsopplegg t pasientane, flere bør få tilbud om hjemmesykepleie eller rehabilitering. Dette koste penger, men eg tror at på lang sikt vil me tjena på det med ferre reinnleggelser som konsekvens av for tidlig utskrivelse.

- samarbeidet mellom spesialhelsetjenesten og kommunehelsetjenesten bør bli bedre, viktig me gode sykepleiesammenfatninger t dei som evt. ska overta ansvaret for pasienten.

- tilstrekkelig informasjon t pasienten om ka evt. komplikasjoner kan vær, koti de bør kontakte lege.

- fysio og ergoterapeut bør i enkelte tilfeller være sentralt, og ein gjennomgang av hjemmet, evt. tilrettelegge.

- me e flinke t å få fysioterapeuten på huset t gjenopptrening, men når de komme him blir oppfølgingen dårlig.

- godt samarbeid me pårørende, de e ein viktig ressurs

- få pasienten t å føla seg trygg, det kan redusere komplikasjoner

Skrevet

SUPERT!

Dette skal egentlig diskuteres i basisgruppene på skolen for å få med flest mulig synspunkter og ideer. Det får jeg ikke med meg da jeg er på bryllupsreise da. Er VELDIG taknemmelig for at dere dere kan hjelpe meg.

Jeg har bestemt meg for å skrive om funksjonshemmedes rett til sexliv, tidsprioritering hos pasienter, eller aktiv dødshejlp.

Kan dere hjelpe meg med synspunkter på hva som utgjør de etiske dilemmaene i de tilfellene?

Hva bør jeg ha med?

Termin (dato): teksten din skal jeg nilese. Flott!

Skrevet

Eller kanskje om taushetsplikten når pårørende ønsker å vite hvordan det går med en pasient. Dette vet jeg lite om da, men det er veldig interessant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...