Gå til innhold

hva skal jeg gjøre etter at vannet går??

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal spørre jordmor om dette, men er en stund til jeg har time hos henne, men kanskje noen her inne vet det. I min familie er det vanlig at vannet går før riene begynner, og dette kommer nok til å skje med meg og. Jeg hadde sett for meg at når vannet gikk skulle vi sette oss i bilen og kjøre til sykehuset. Men min mor sier noe helt annet. Hun mener at jeg må legge meg rett ned, for å unngå at barnet kommer for langt ned og navlestrengen surrer seg rundt halsen.

Mamma og min søster bor 2 1/2 time fra nærmeste sykehus, så de har gjort dette, for de har blitt kjørt med ambulanse.. men jeg bor ca. 20min fra sykhuset og da tenker jeg at vi kan kjøre selv.. Noe hun sier at vi ikke kan, for hvordan skal jeg komme meg ut i bilen når jeg MÅ ligge? osv osv..

Er det noen andre som har hørt noe om dette? Synes det høres litt rart ut at jeg må ligge meg ned og bli liggenede til babyen kommer, eller blir "overvåket" av jordmor.

Fortsetter under...

Det er vel helst det at det sies at man skal legge seg ned om vannet går og hodet ikke er festet. Er hodet festet så er det jo ingen fare. Ring føden føst, så forteller de deg hva du skal gjøre. (lagre nummeret på mobilen)

På svangerskapskurset sa jordmoren at man måtte legge seg ned dersom vannet gikk og hodet ikke var festet. Dette for som du sier at navlestrengen kan komme i veien/klemme (den kommer fremfor hodet ned i bekkene). Jordmora sa og at det ikke var fare å få mannen eller andre til å kjøre til sykehuset men at man burde ta ned seteryggen i bilen slik at man lå mest mulig på turen til sykehuset.

Dette er mitt tredje barn, jeg har aldri fått naturlige veer, har vann avgang og ikke noe mer som skjer, første min fødte jeg på SIA ( A-HUS som det heter nå) Når vannet gikk viste jeg hode var festet så fortalte dette da jeg ringte inn og fikk beskjed om att jeg skulle bare ta det med ro og spise frokost og komme ned når jeg var klar, reiste ned dit og ventet i flere timer på att veer skulle komme men ikke noe, de tok ultralyd for og se att alt var ok, men ble sendt hjem gikk tre døgn føre de satte meg i gang, noe familien min synes var helt utrolig de også mente på att jeg ikke kunne gjøre noe att når vannet gikk måtte mann ligge rolig, fikk høre masse skrekkhistorier som de hadde hørt. men hun ble da velskapt og ikke full av blåmerker og det ene og det andre som familien sa.

Andre min fødte jeg på Fredrikstad sykehus vannet gikk om kvelden rett føre senge tid, ringte ned til dem men fikk beskjed om att jeg ikke trengte og komme ned da alt hadde vert bra til da, synes dette var snodig men rigget til med håndkler og plast i sengen og prøvde og sove den natten, neste morgen kl syv ringer de fra sykehuset og sier att det hadde skjedd en feil :S att jeg måtte komme ned for og få konstatert att vannet hadde gått.

Dagen etter startet de fødsel der og alt gikk fint der også. begge mine har blitt født med navle strengen rundt halsen selv om det ikke har tatt noe skade av dette. Snakket med jordmor nå sist og hun sa att baby lå med hode ned men det ikke hadde festet seg att det ikke sikkert gjorde det nå som det var tredje gang, men att når vannet går vil hode bli presset såpass ned i bekken att det ikke skulle ha noe og si, men hadde baby ligget i side leie eller sete leie måtte jeg ligget rett ned og ringt ambulanse. Regner med att jeg også skal be om å få fødsel startet med en gang denne gangen da det er stor mulighet for att det ikke blir noe veer denne gangen heller

Hmmm.. synes det høres så skummelt ut, det å skulle gå rundt å gjøre vanlige ting etter at vannet er gått, mens en venter på at veene skal begynne.. må finne nr til sykehuset og lagre det med engang. Godt at vi har noen å ringe når det er noe vi lurer på:)

Annonse

Dersom hodet er festet kan man godt gjøre "vanlige" ting i påvente av rier, men ikke bad, ha sex eller putt fingrene i skjeden da, er en viss infeksjonsfare, følg også med på tempen.

Min første fødsel startet med vannavgang. Ringte til føden og dro innom for en liten sjekk. De sjekker da ikke åpning, pga infeksjonsfaren. Fikk beskjed om å komme tilbake dagen etter om ikke riene startet. Så dro vi innom butikken og handlet, hjem og lagde middag, luftet hunden, pakket bagen (!) og fikk etterhvert rier som kom ganske tett fra starten av, så da var det bare å stikke ned på sykehuset å føde. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...