Gå til innhold

Hva trenger hun?

to ganske tette og helt ferdig

Anbefalte innlegg

Min lille datter skel begynne i barnehagen nå om en drøy uke, har kjøpt noe tøy som jeg vet hun kommer til å trenge men er veldig interessert i gode tips til hva dere "erfarene" har med til deres håpefulle?

tenker spes da på utetøy og tøy som holder på varmen. Hun skal gå i naturbarnehage, så det blir nok masse utelek.

Hilsen spendt mamma til kaja som er 14 mnd

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10452214-hva-trenger-hun/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Filifjonka

Du har antagelig fått en utstyrsliste fra barnehagen. Jeg har selv ingen erfaring med naturbarnehager, men her er noe å tenke på:

Ha alltid minst et, gjerne to, fulle skift liggende. Det inkluderer alt fra ytterst til innerst, undertøy, sokker, strømpebukse/stillongs, genser og bukse. Ekstra votter, gjerne flere par med forskjellig tykkelse. Ekstra ulltøy og ullsokker.

Når "vår" barnehage er mye ute har jeg god erfaring med tynt, mykt ullundertøy som ikke klør. Vi bruker Ullvang, mend et finnes mange forskjellige merker. Vi bruker også helst stillongs, og Ullvangsokker rett på foten. Hvis barnet blir våt på føttene, holder det å skifte sokker.

Vi bruker hjemmestrikkede ullgensere og ullbukser, og hjemmestrikkede tykkere ullsokker i cherrox og vintersko.

Høst og vår bruker vi dress uten for, og om vinteren dress med for. Jeg er godt fornøyd med Skogstad, men det finnes mange forskjellige merker i ulike prisklasser.

I halsen bruker vi Buff, det får du kjøpt i sportsbutikker. Det er et slags rørskjerf i et tilsynelatende ekkelt syntetisk materiale, men de er fantastisk gode. Jeg har det selv, og bruker det hele vinteren. Du får dem både med og uten fleece. De med fleece er varmest.

Min yngste bruker helst tovede ullvotter hele vinteren, og de holder hendene gode og varme selv om de blir litt fuktige. Men mange barn liker ikke ullvotter, for i snøen blir de fort til digre, hvite slegger. Styr unna hansker, fingrene holder seg varmest når de får være sammen.

De vinterskoene vi er mest fornøyd med er Kamik. De er vanntette nederst, og utrolig gode og varme. Filtsokken inni kan tas ut så de er greie å tørke.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10452214-hva-trenger-hun/#findComment-10455437
Del på andre sider

Heisann!!

Jeg jobber i naturbarnehage, så jeg kan fortelle deg noen ting hun trenger!! :)

stillongs uten føtter--lettere å bare skifte sokker hvis hun er våt på bena--så slipper man å ta av alt!! ull innerst mot kroppen(ren ull--ikke de med bomull inni--da de ikke absorberer fukten så bra, og dermed ikke holder så bra på varmen..) på vinteren er det bra med ullgenserüllbukse utenpå ullundertøyet igjen!! Husk å alltid ha med skift--særlig sokker og ekstra votter!! deilig å skifte når dette blir vått!! parkdress som holder godt på varmen, samt tåler litt vann, og delt regntøy--ikke hel regndress--da dette er veldig upraktisk hvis det slutter å regne, og man kan ta av seg jakka litt o.l. IKKE bomullsstrømpebukse på vinteren!! veldig greit meg ullvanter og regnvotter utenpå på høsten og vinteren.. (erfaringen er at de typiske "stretch-vantene" i acryl e.l er ikke noe gode--barna blir veldig kalde--selv om vantene er søte ;) )

Sydvest er kjekt å ha--og helst ull-luer--de lager heldigvis mye fint i ull som ikke klør nå!!hehe... hals er også bra å ha--skjerf er ikke noe sårlig..

Håper dette hjalp deg litt!!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10452214-hva-trenger-hun/#findComment-10457879
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...