Gå til innhold

Enkle og gode kjøttkaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har en god oppskrift å dele? Vil gjerne bruke karbonadedeig.

Skrevet

Karbonadedeig, finhakket løk og litt smuldret brød (gjerne knekkebrød) Har du i et egg og krydder så er det perfekt. Brun dem i pannen og legg dem i et ildfast fat i ovnen til de er gjennomstekte. Husk at karbonadedeig gjerne kan være litt halvrått akkurat i midten, da blir heller ikke kakene tørre.

Skrevet

Takk for svar :o)

Kan du si noe om mengde, er til 6 personer.

Skrevet

Hmmm. Er veldig på "slumsenivå" Hvor mye kjøtt har du da??

Skrevet

vil bare minne om at det anbefales å gjennomsteke kjøttdeig og karbonadedeig pga faren for bl.a e-coli smitte.

Skrevet

Takk igjen :-) Har en pakke karbonadedeig og en pakke kjøttdeig. Første gang jeg lager, så kan ikke tillate meg å slumse helt ennå;O)

Skrevet

Veldig fint å blande de to pakkene. Hakk opp kanskje 1.5 løk ganske fint, smuldre 2 knekkebrød fint og bland i. Ha i salt og pepper (kan ikke gi deg noe mål, men jeg smaker faktisk på deigen på dette stadiet) Jeg synes ofte det er godt med litt chili også, evt litt annet krydder (gjerne urter, jeg synes særlig timian og basilikum er godt, men det er ikke særlig tradisjonelt.) Er litt usikker på om jeg ville brukt 1 eller 2 egg.... Muligens 2. Det er fælt med sånne slumsedamer som meg....ikke særlig mye hjelp å få. Deigen skal ikke bli veldig klissete i alle fall, du kan jo starte med ett egg og så (for mye egg gjør kakene litt harde også, det samme gjelder forresten salt) Har du kjøkkenmaskin så bruk den.

Steik på ganske høy varme i panna, bruk skje som dyppes i vann og håndflaten din til å forme kaker. Trykk dem litt flate (blir fortere gjennomstekt) Etterstek i ovn på rundt 200 grader til de er så stekte som du vil ha dem. -eller kok i sausen. (jeg bruker ikke saus)

Skrevet

Tusen takk igjen!

Skulle ønske at jeg var flink nok til å være "slumsedame" jeg også ;O)

Siste spm, kan jeg lage uten løk? Har nemlig ikke det i hus...

Skrevet

Sorry, har vasket gulv.... Ja, du kan selvfølgelig lage uten løk.

Skrevet

Takk takk Mogop, da går jeg i gang :o)

I dag blir det kjøttkaker til middag gutter, tjihi, dem blir overrasket da :o)

Skrevet

Her har du verdens beste oppskrift.. Har du ikke ingrediensene nå så vil jeg anbefale deg å prøve denne senere..

Oppskrifta er hentet fra : Kokebok for barnefamilier...

Dette er for 4 personer (men vi bruker 750 g kjøttdeig, og plusser litt xtra på krydderet)

500 g kjøttdeig/karbonadedeig

1 ts salt 1/4 ts pepper

3/4 ts malt muskatnøtt

2 ss potetmel

2 dl melk

1 presset hvitløk (vi bruker rødløk)

3/4 ts spisskummen (noe vi droppet etter første forsøk)

3/4 ts koriander

3/4 ts ingefær

3/4 ts karri

3/4 ts allehånde

Å syns jeg kjenner lukta allerede...

P.S. Ungene elsker disse kjøttkakene..

Serverte denne til foreldrene mine, og hver gang de er her så er det blitt et fast innslag på middagsmenyen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...