Gå til innhold

Hvor mye melk er det i en pupp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tatt et par glass vin og pumper meg i kveld. Men hvor mye melk bor det egentlig i en pupp? Var på randen av brystbetennelse i går så jeg må være litt nøye med å få pumpet ut mest mulig. Har fått ut 30ml fra den viktige puppen, men antar det er mer der inne? Eller kan brystspreng redusere produksjonen i ettertid?

(Gutten min er 5 uker nå, ammer ham ganske ofte og har små pupper - om det har noe å si)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du har vært på randen av brystbetennelse er alkohol noe du skal holde deg LANGT unna. Alkohol hemmer utdrivingsrefleksen, og kan forverre problemet ditt alvorlig!!!

Når det gjelder mengden melk pr pupp, varier det fra person til person og alderen på barnet.(30ml høres lite ut på en ¨god¨pupp) Tette melkeganger vil være med på å sette ned produksjonen. Når brystet ikke blir skikkelig tømt på flere dager oppfattes det som mindre etterspørsel og produksjon går ned.

Størrelsen på puppen betyr mindre for produksjonen........ Er selv str AA til vanlig, men jeg fryser ned 750ml hver dag foruten at tulla på 8 uker får det hun makter å spise.....

Les på ammehjelpen sine sider:

Tette melkeganger: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=33

Skrevet

Her har du fått flott svar fra trollet.

Jeg vil bare legge til at det veeeeeeldig ofte er mye mer melk i brystet enn hva pumpa kan få ut. Pumpe klarer ikke melke brystet på samme måte som barnet gjør.

Gjør for morro skyld et ekspriment en formiddag hvor alt er normalt.

Pump "tom" det ene brystet, og legg barnet til etterpå. Barnet vil svelge i vei selv om pumpe erklærte brystet tomt. De barna som ikke er så innmari sugevillige vil ofte krangle litt da melka vil noen ganger være litt tregere å få ut på slutten. Det betyr ikke at brystet er tomt.

Se/hør etter svelging.

NB: Dette er bare for morro skyld, og for å gjøre deg trypp på at det er mer melk selv om pumpe ikke får det ut.

Skrevet

Stemmer det... Jeg brukte den metoden da jeg har hatt tilstoppede melkeganger og brystbetennelse. Pumpe ¨tomt¨ først så fikk tulla suge helt tomt, og så fikk hun utpumpet melk om nødvendig etterpå!!!

Skrevet

Ja det er effektivt bed tette melkeganger ja. Da er det viktig at brystet blir heeeelt tomt. Denne metoden er kjempeflott da. :-)

Skrevet

Takk for mange svar!

Vet at alkohol hemmer utdrivningen, men problemet forsvant som dugg for solen da jeg tok en Voltaren, så jeg tok sjansen på to glass vin kvelden etter. Var skikkelig ekkelt da det sto på for hverken pumpa eller babyen klarte å få ut en dråpe. Håndmelket, dusjet, badet og gråt i 17 timer men puppen var fortsatt sprengt og rød. Tok en Voltaren, sov i to timer og så var alt helt normalt igjen. Merkelig.

Uansett - har oppdaget at det er kjempeforskjell på å pumpe når han suger på den ene puppen - da stråler melka ut i pumpa. Ellers må jeg virkelig jobbe for å få ut 50ml sammenlagt.

Skrevet

Siden du fikk den reaksjonen sist så ville jeg vært veldig forsiktig med alkohol videre fremover. Det kan gå bra 5, 10, 20 ganger, og så er det plutselig stopp. Og da er det permanent slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...