Gå til innhold

Store soveproblemer, hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 4 måneder, og vi sliter fryktelig med søvnen. Han har vært slik fra fødselen av, umulig å få han til å sovne, og sovner bare ved puppen om natten og bare om han blir trillet i vogn ute på dagtid. Jeg har ikke gitt han den uvanen sånn uten videre, prøvd veldig mye for å få han til å sove, men fikk jo hele tiden beskjed om at ting måtte gå etter barnets behov i begynnelsen og at ting kom til å gå seg til osv. Men det har ikke gått seg til noen ting, og han våkner hver eneste time hele natten igjennom. Slik skal det ikke være med en 4 måneder gammel baby? Det nytter ikke å roe han ned hverken i sengen eller om man løfter han opp, det eneste som nytter er puppen og atter puppen. Selv om han har sovnet ved puppen så kan han våkne igjen etter 3 minutter når han har blitt lagt ned. Dette fører jo til småspising natten igjennom, dårlig apetitt på dagtid, og jeg er utslitt etter å ikke ha sovet mer enn 1,5 time i strekk på snart 4 måneder.

Jeg har prøvd tillegg, samsoving, egen seng, byssing, pakke han tett, helt mørkt, svakt lys, at pappaen går inn når han våkner, ALT bortsett fra skrikekur. Noen som har hatt lignende problemer, eller som har noen gode råd? Det kan jo ikke fortsette slik, jeg har ingen tro på at det går seg til lenger.. Er skrikekur den eneste løsningen? Og babyer skal vel være 5 måneder før det gjøres? Det blir med veldig tungt hjerte jeg gjør det isåfall. Setter pris på svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ikke så mye gode råd.

har slitt selv med en sønn som var mye våken (1-4 timer om natten)

pluss sov maks 1 -2 timer om dagen.

vi kontakten Midt i Mellom i oslo.

En klinikk som hjelper familier med søvn osv osv.

De har vært til stor hjelp.

Vår sønn sover bedre nå.

Vi kontaktet ikke de før han var nesten 2 år. Nå er han 2 år og 3 mnd.

lykke til med alt.

www.midtimellom.no er nett adr.

man må ha henvisning på barnet og ene foreldren fra sin lege for å få kommet dit.

Første gang koster det 400 kr, de andre gangene koster det ingen ting.

de 400 kr er egenandel

Skrevet

Kan dessverre ikke hjelpe. Jenta mi er seks mnd og akkurat likedan, så det går seg nok ikke til, nei. Storesøster var også slik, noe som forklarer aldersforskjellen på fem år.... Jeg klarere heller ikke skrikekurer...

Skrevet

min fem måneder har vært veldig opp og ned på å sove, har en del tilng som har hjulpet:

mindre soving på dagen(får ikk lov å sove etter kl fem)

spilledås med beroligende lys og lyd

ekstra mat før leggetid

lik rutine vær dag,. dette er det som har hjulpet mest med å få ham til å sovne greit;bade ham, synge og mate ham, og legge ham uten dulling, gå inn å gi ham smokken når han skriker og IKKE ta ham opp. han har også en koseklut i sengen han liker veldig godt.du kan jo eksprimentere litt, kan anbefale og prøve deg frem, så kan jeg garantere deg at du får ham til å sove etter hvert, ikke gi opp, da blir du aldri kvitt problemet.

Skrevet

vi har også store soveproblemer, jeg har en gutt på 15mnd som våkner ofte på natta. En periode rundt 9mnd alder våknet han hver halvtime mellom 2 og 6, trodde jeg skulle bli gal av søvnmangel. Ble bedre da han ble nattavvennet. Har aldri fått tatt igjen særlig på dagtid heller, da har han også sovet dårlig. Nå våkner han hver 2time på natta, men det blir jo ikke akkurat mye søvn:-( Han tar ikke smokk og vil ikke ha kosedyr/klut, så slike tips har ingen nytte her:-(

Jeg fikk anbefalt en bok her inn tidl: The No-Cry Sleep Solution: Gentle Ways to Help Your Baby Sleep Through the Night. Forfatter: Elizabeth Pantley

Jeg har bare kommet et stykke i boken, ser at du skal introdusere en "lovey", altså kosedyr, og det vil jo ikke min ha, så jeg har ikke orket å begynne med det ennå. Men jeg har lest en annen bok av henne, og mange av rådene hennes er gode. Verdt et forsøk kanskje?:-) jeg har fortsatt planer om å gjennomføre, men det blir ond sirkel. Man er så trøtt at man ikke orker å gjøre noe med søvnproblemene, haha. Må ha litt svart humor;-)

Skrevet

Flere som sliter ser jeg... uff, hva skal man finne på når de våkner om natten med jevne mellomrom????Han roer seg med en gang om han får smokk, eller blir snudd på ryggen (han har begynt å snu seg på magen, hvis vi ikke går inn med en gang...)Får max 3 timer sammenhengende søvn om natten, så er veldig sliten i perioder.. Min er 6mnd nå...

Noen som har erfaringer som virker????

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...