Gå til innhold

Dumme spørsmål om tillegg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå ser det ut til at jeg må begynne med tilegg til min kjære snuppeluri som nettopp er fyllt 3 mnd...Hun er fryktelig urolig ved puppen, ikke bare om kveldene. Hun viser tydelig at hun ikke er fornøyd ved puppen, og har i tillegg gått litt lite opp i vekt den siste måneden (bare 520 gram). Hun sover glimrende om natta og har våte bleier utover dagen.

Så hvordan gjør jeg dette med tillegg? Har kjøpt ferdig pakker av nan1. Skal jeg gi kun kveld? Til hvert måltid? Hvor mye? Pumpe i tillegg for å få opp produksjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle disse spm hadde jeg også, men til slutt finner du ut av det selv. Nå lager jeg tillegg dersom jenta mi ikke virker fornøyd, og gir til hun selv sier stopp, (varierer mellom 30-90 ml). Dersom jenta di sover lengre enn 2 timer, kan du jo pumpe for å få opp produksjonen. Men dette er mye styr, og anbefales kun en kort periode. Jeg gjorde det sånn at hvis jenta mi sovnet kl 2000, så pumpet jeg ca kl 2200. Fikk ut kun 80 ml til sammen på begge puppene etter en halvtimes arbeid, så føltes ikke særlig meningsfylt..

Skrevet

Hender lillemor mi også er slik på kveldstid spesielt. Gir henne da mme på flaske etter å ha "brukt" begge puppene :)

Bruker Collett jeg da, syns NAN lukter så stygt.

Syns d funker greit å gjøre d slik. Hvis jeg er oppe mye lengre enn henne, pumper jeg gjerne før jeg legger meg, så d ikke blir altfor lenge mellom hver gang. Hun spiser ikke før i 5-6 tida på morran igjen nemlig.

Syns også Stina hadde lagt på seg lite nå på kontrollen, så jeg håper d bedrer seg nå.

Ville rpøvd å begynne med litt mme til kvelden hvis jeg var deg. Stina tar ca 100 ml, men d ser du hvor mye hun trenger etter hvert. Pump gjerne etterpå for å holde oppe produksjonen, d er nok lurt.

Skrevet

Jeg vil annbefale deg å lese disse to sidene før du begynner med tillegg. Det er VELDIG få som ikke kan fullamme sitt barn (knapt 5%).

Det eneste som trengs er litt kunnskap og jobbing.

Les disse to linkene så blir du helt sikkert klokere på situasjonen.

Vær trygg på det selv så går dette bra.

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=25

http://www.babyverden.no/templates/Article____12123.aspx

Det er helt vanlig, og skal være slik.

Skrevet

Sikkert godt ment at du prøver å forhindre henne i å gi tillegg. Men nå er jeg drittlei av ammehjelpere og andre ammeforkjempere som selv aldri har slitt med melkemengde. Forresten, finnes de??

Det virker som det eneste "lovlige" ammeproblemet er såre brystvorter. Det går liksom ikke an å ha lite melk.. Det var iallefall det jeg ble lurt til å tro. Så de 4 første ukene ammet jeg døgnet rundt med det resultatet at barnet mitt bare ble tynnere og tynnere. Nå når jeg ser bilder av henne fra den tiden kjenner jeg gråten i halsen, ser ut som en avmagret fugleunge. Hylgrein døgnet rundt gjorde hun også.. Angrer på at jeg var så sta og skulle få til fullamming. Skulle begynt mye tidligere med tillegg. Da først ble hun noenlunde fornøyd og begynte å legge på seg.

Skrevet

Ingen ammehjelpere annbefaler tillegg dersom det ikke er spesielle grunner til det. Over 95% av norges befolkning kan produsere nok melk til barnet sitt. Alikavell føler stortsett halvparten at de har for litepå et eller flere tidspunkt.

Det er altså veldig vanlig. Veldig mange har i minste laget med melkemengde. MEN, det kan endres med riktig veiledning og litt iherdig jobbing. Funker det ikke til tross for at alt er prøvd på riktig måte så er man kanskje blandt de 5% som ikke kan produsere nok. Det er veldig ofte de samme som har problemer med å bli gravide, og eller som har en hormonforstyrrelse av en eller annen form.

Vi annbefaler derfor å forsøke med veiledning først.

Om man vil. Om dere vil ta imot hjelpen eller ikke er helt opp til dere. Ingen tvinger deg til å amme i det hele tatt, men de fleste som søker råd ånsker det. Vil man ikke så er vet bare å la det være.

Og det med at ammehjelperne ikke har hatt problemer sev stemmer i hvertfall ikke. Selv var jeg HELT sikker på at jeg gikk mot ammeslutt da snuppa mi var 7-8 uker og nesten ikke hadde lagt på seg i det store hele. Heldigvis kom jeg i kontakt med noen fantastiske damer (ammehjelpere) som veiledet meg gjennom en vanskelig periode.

De hjalp meg over kneika da det så som svartest ut.

Nå er snuppa mi snart 9 mnd, og hun ammes enda mye, og hun elsker det. Min takknemmelighet til disse damene gav meg motivasjonen til å studere og bli ammehjelper selv, slik at jeg kan hjelpe andre mødre som støter på problemer og som selv ØNSKER hjelp.

Det går altså i aller høyeste grad ann å ha lite melk, men de aller aller fleste kan komme over det med litt kyndig hjelp. De aller fleste henvendelsene jeg får går på lite melk og bekymringer i den forbindelse.

Jeg minner igjen om at ammehjelpen er er frivillig tilbud, og ingen skal føle seg tvunget til å ta imot hjelp og veiledning dersom de ikke ønsker det selv.

Skrevet

Eter tre runder med brystbetennelser på 8 uker, og dertil redusert melkeproduksjon(feber samt tette melkeganger = reduksjon i produksjon) har jeg hatt mine tørner med å drenere klumper og deretter få produksjonen tilbake på normalnivå. i Uker har jeg levet med pumping og amming som eneste syssel, slitsom til tusen ja, men alt i alt er det jo verdt det. Når man ser tilbake på slitsomme måneder, så er det i det fulle og det hele en liten brøkdal ev livet vårt, vel verdt å ofre for den lille.

Skrevet

Takk for alle råd og hjelp. Snuppa min er fortsatt veldig urolig ved puppen, men har lest en god del og er selvfølgelig motivert til å prøve å amme så lenge det går. Ga henne litt nan i går kveld og da ble hun veldig fornøyd, og sov 10 timer i natt. Jeg pumpet og pumpet, men kom lite melk i går kveld. Hadde spreng i morres etter 10 timer uten amming, da ga jeg henne til hun var fornøyd og pumpet 150 ml i tillegg :) så da har jeg endel ekstra. Drikker ammete og spiser havregrøt med sukker og kanel for å øke produksjonen, så får vi se hvordan det går :)

Skrevet

Flott! Der ser du hva litt jobbing kan gjøre. Dette tviler jeg ikke påat du klarer. En teknikk som fungerer bra for veldig mange er å pumpe litt mellom/etter måltidene på morgenen/formiddagen når produksjonen er størst. Da kan du gi den utpumpede melka på kvelden når det er mindre melk. Så lenge all melka som blir gitt er mm, så vil det funke bra. Trenger du ikke gi den melka på kvelden så er det perfekt. Kan man pumpe ut litt på formiddagen og alikavell ikke trenge å gi det på kvelden så vil jo den totale mengden melk gå opp, og barnet bli fortere fornøyd. Husk at det er vanlig å amme ofte og lenge på kvelden. Nå som du vet at det er fordi barnet skal bygge seg opp reserver å sove på så føles det sikkert bare bra?

Husk: Jo mer melk som blir tatt ut, jo mer melk blir det produsert.

Å drøye ut måltidene for å "spare opp" melk vil altså funke mot sin hensikt. En tom pupp sender singaler til kroppen om å produsere mer. Fylt pupp sier at det er nok nå. Fylt pupp over lengde tid sier at det er for mye melk nå. Tom pupp=mer melk.

Skrevet

Mange gode råd her inne. Men kan mødre som VIL gi barnet et måltid med MME få lov til det uten å få en lang tirade med metoder for å øke melkeproduksjonen? Er det ikkje greit å gi barnet MME feks om kvelden dersom ein ammar alle dei andre måltida?

Sjølv har ikkje snuppa mi hatt behov for noko anna enn MM, Men forrige barn fekk ett til to måltid med mme pr døgn. Alle barn er forskjellige og ingen familiesituasjon er lik. Forrige gang var det MME som redda både vekta til barnet og forholdet mellom meg og barnefar. Ja, faktisk var presset rundt amming, og vekta til snuppa så tyngande at det var reine krisa i hiemen. Då vi begynte med flaskemåltid/MME roa situasjonen seg. OG INGEN skal kome å seie at eg kunne pumpe mellom måltida, for prøvde dette også - men då kunne eg like gjerne sitte å kave med amminga.

Så la mødrene få bestemme sjølv, og gi dei svar på det dei spør om, uten å gi dei dårli samvittigheit med gode råd om kor dei heller kan auke melkemengda. Morsmelk er sunt - det veit alle. Men i enkelte tilfeller er mor si helse og evne til omsorg viktigare.

Helsing ei som fullammar no, men er drittlei norge sin ammepolitikk. I enkelte kretsar er det reine mafia virksomheita

Skrevet

SÅ enig med termin 070707!!

Forrige mann holdt vi nesten på å miste pga jeg SKULLE amme. Han holdt rett og slett på å sulte ihjel. Trodde alt fungerte og ammet og ammet og ammet og ammet. Satt nok med han på puppen iallefall 10 timer pr døgn! Resultat; 30 gram vektøkning på 2 uker! Fra 6 til 8 uker! Sankket med ammehjelper og fikk beskjed om å fortsette å amme hele tiden! Men eneste ammehjelper her omkring den gang bodde over 5 mil fra oss, og jeg var så sliten at det var ikke snakk om å kjøre så langt for å få hjelp! Så vi begynte med NAN etter anbefaling fra helsesøster og fikk en blid og fornøyd kar osm sov MASSE! og la godt på seg. Ammet fortsatt til alle måltider føst og ga ham flsake etterpå.

Prøvde og pumpe. 3 kvarters SLIT ga 15 ml.....

Denne gangen har jeg tenkt og grublet på ka som gikk galt sist, og kom frem til at jeg ikke kunne sitte å amme. Så vi har lagt oss i senga og ammet til KVERT måltid i 6 uker. Nå får vi også til å sitte. Resultatet er en trillrund og blid liten baby som ikke har fått en dråpe mme ennå. Men pakken står på lur i skapet da...

Lillemor var urolig etter sittende amming, våkna igjen etter en kanpp time og ville ha mer mat. Når vi lå og puppet sov hun jgerne 3 timer.

Pappa er nesten litt lei seg ofr at vi får til amminga nå, han kosa seg sånn meg å gi gutten flaske den gangen! Tror han har lyst på samme kosen nå også, men mor er litt sta på det området..

Er velidg glad ofr at vi får til dett nå.

Skrevet

Jeg tror det råder så mange vrangforestillinger om spebarnstid og amming. Det applauderes at et spebarn sover natten igjennom og folk prøver å få dem til det ved å gi mettende MME. Hvis barnet sover natten igjennom går jo melkeproduksjonen ned og ungen får ikke nok melk om dagen. Med tanke på krybbedød ser det jo heller ikke gunstig at svært små babyer sover mange timer sammenhengende. Hvis folk urorer seg for vektoppgang kan det være lurt å amme babyen også om natten hvis de ellers sove natten igjennom. Rekorden til snuppa mi var seks timer og da måtte jeg legge henne til puppen fordi den sprengte noe grusomt. Det vanligste er at babyer spiser ca hver tredje time, de blir jo fort sultne igjen av MM. Dessuten er det et slit og en jobb og amme for enkelte og kan jo være noe av grunnenfor at staten gir oss så gunstig barselspermisjon, for at man skal kunne litt sove på dagen hvis det er nattevåk. Jeg har selv også slitt med ammingen (en baby som skrek hver gang jeg la henne til puppen i 4mnd) men vi kom oss over kneika og hun storkoser seg nå. Trodde liksom at permisjonstida skulle brukes til cafegåing etc, mens jeg brukte dagen til å få i babyen pupp.. det var veldig frustrerende til tider. Jeg er i utgangspunktet frihetselskende så det var en stor overgang å få barn og ikke kunne styre seg selv (jeg har aldri gitt flaske så har aldri kunnet være særlig lenge vekke fra babyen) men har instilt meg at a stelle babyen og amme er jobben min nå, at det er det permisjonen skal brukes til. Om ei lita stund er det jo over. Dessuten koser babyene seg virkelig med puppen når de blir litt større og det er vidunderlig å få oppleve.

Skrevet

Nå vet jeg jo at uroperioden til min lille på kvelden er normalt, og jeg har et veldig ønske om å amme så lenge det er mulig. Jeg har IKKE tenkt å føle meg som en dårligere mamma selv om vi tyr til tillegg de verste tidene!! Jeg startet debatten fordi jeg trodde tillegg var eneste utvei for meg, men ser nå at det kanskje finnes andre løsninger. Enhver for gjøre som de føler for her. Jeg er så heldig å ha bra pumpe-pupper og pumper derfor nå 2 ekstra måltid om dagen. I stedet for å kjempe med en unge som hylskriker på puppen på kvelden gir pappa dette, og jeg pumper meg. Er redd for at hun bare tar flaske til slutt, så prøver derfor alltid med pupp først. Men av og til har vi rett og slett i overskudd til å greie det- og ungen må jo ha mat, så da blir det pumpet melk foreløpig :)

Skrevet

Glemte å si at vekta til snuppa var fin! 235 gram på en uke!! For meg har dette vist at jeg kan få det til, men sliter man seg ut er det ingen vits.

Skrevet

Selvsagt kan de som ØNSKER å gi tillegg gjøre det. Men det kan ikke vi i ammehjelpen gi råd om. Det må dere finne ut selv, eller få hjelp fra andre med. Vi ammehjelpere kan ikke gå ut å råde dere til å gi mme med mindre edt ligger gode grunner til det.

DErfor blir alternativet for meg å gi de tips jeg kan om øking osv.

De som ikke ønsker å gjøre det trenger ikke ta rådene til seg. Det er ikke meningen å forsøke å tvinge noen til å amme. Alternativet blir å ikke svare i det hele tatt.

Dersom mor ikke ønsker å fullamme, og heller vi gi mme så er det helt opp til henne, men det var ikke det inntrykket jeg fikk av HI her, så da tipset jeg det jeg kunne. Nå har det jo løst seg veldig bra også.

Applaus til HI for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...