Gå til innhold

Ctg og måling av rier...??

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på de som har født før, og hatt sånn ctg på magen, om hvor høyt det gikk på riene.. Hva lå tallene på? Normalen sa jm var på 10-15.. Dette er nødvendig formeg å vite, i og med at kynnerene mine var oppe på 120, og i forhold til det, lurer jeg på hva jeg kan forvente med rier.

TAkk for svar... ...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10448360-ctg-og-m%C3%A5ling-av-rier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo :)

Jeg skjønner ikke helt hva du mener.

Hvorfor må du vite hva CTG maskinen målte riene til å være sammenlignet med kynnerene du har?

Hvor høyt opp riene vises på CTG maskinen har ingenting med hvor vonde der er hvis det var i den sammenheng du tenkte.

Så du skrev 120, sikker på at det ikke var hjerteslagene til barnet? De måler jo gjerne det samtidig. Var plaget med kynnere så jeg fikk en sånn måling. Det sto på utskriften at skalaen gikk fra 0 til 12 hvor mine sterkeste kynnere var på 8 og resten lå rundt 6. så jeg regner med at ordentlige veer er på 10-12. :) Og hjerteslagene til barnet lå rundt en 140 :)

Heisann. Jeg ble i gang satt og fikk målt mine rier over tre dager. Når riene mine var på det høgeste viste tallene litt over 200. riene mine var onde fra en rundt 160. Nå mente jordmødrene at jeg var litt hærdet siden jeg hadde gått så lenge med mase rier. På ctg måler ene grafen rier og den andre hjerteslagene til babyen.

Lykke til : )

Annonse

Hei på deg.

Da jeg ble lagt til registrering ved min forrige fødsel lå jeg på 80-120 på den målegreia. Og jeg var såååå skuffa over at det ikke gjorde vondere.(hun ble født 5 timer etter det da) Det føltes som litt ubehagelige kynnere liksom. Vet ikke hva de lå på etterhvert for det har jeg ikke skrevet ned. Men jeg skjønte spørsmålet ditt iallefall;-)

Hei:-) Da jeg skulle har førstemann fikk jeg CTG. Lå på et observasjonsrom sammen med en annen. Jeg hadde bare kynnere og ikke noe særlig vondt - mens hun andre hadde rier og skikkelige vondt. Jeg lå og sammenlignet tallene som kom opp på CTG -maskinene, og var forundret over at mine tall var mye høyere enn hennes...Jeg tenkte et lite øyeblikk at jeg måtte ha utrolig høy smerteterskel sammenlignet med henne siden mine tall viste mye høyere... men skjønte fort at det ikke stemte når riene startet... Mulig de hadde stilte inn målingen forskjellig. Hun ble ihvertfall like etter kjørt inn på fødestuen, mens jeg fikk gå hjem. Jeg venter nå barn nr tre (er fire dager på overtid). Har masse kynnere, og får derfor ikke sove. Både gruer og gleder meg til fødselen. For det er likegreit å innstille seg på at det er smertefullt og anstrengende å føde, men jeg synes det hjelper å puste riktig. Trekk pusten dypt inn gjennom nesen og ut gjennom munnen. En ri kan sammenlignes med en smertebølge. Starter rolig og øker kraftig for så å avta. På slutten går det i ett. Mannen min telte hvert 10. sekund fra rien startet, og det hjalp veldig synes jeg. Fokuserte på pusten og visste at når han sa "70. sekunder", så nærmet rien seg slutten - og jeg fikk en liten pause. Når det går i ett er det nesten full åpning. Så begynner pressriene - og da er barnet nesten ute. Før fødsel innnstiller jeg meg på at det er fryktelig vondt og slitsomt, men har ikke under tidligere fødsler trengt noe smertestillende - og håper å slippe det denne gangen også. Håper du får en fin fødselsopplevelse! Lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...