Gå til innhold

Bindestrek mellom to etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva syntes dere om bindestrek mellom to ettenavn?

Jeg har et kort og sambo har et litt lengre, men enkelt etternavn. De klinger også fint i sammen. Eller er det finere å bare ha to etternavn uten bindestrek? (er bare redd for at mitt etternavn ikke blir noe særlig brukt av andre siden det bare blir et mellomnavn) Mitt er også et stedsnavn og er mye sjeldnere enn sambo sitt. Jeg og sambo kommer alltid til å våre opprinnelige etternavn, mens barna våre da vil få et eget/annet etternavn enn oss.

Hva syntes dere er finest?

Skrevet

Regelverket i Norge er slik at man ikke kan ha mer enn ett etternavn, så hvis dere ønsker at barnet skal ha begges etternavn, så må dere bruke navnene med bindestrek i mellom. Hvis dere ikke bruker bindestrek, så blir det mellom- og etternavn.

Hvis dere bruker begge etternavn med bindestrek, så vil jo barna egentlig få et annet etternavn enn dere, slik at dere vil få minst 3 forskjellige etternavn i en og samme familie, men det er vel egentlig et lite problem.

For min egen del er jeg mest glad i at navn er så enkle som mulig. Derfor har våre barn ett fornavn og ett etternavn. Etternavnet er vårt felles; pappaens slektsnavn.

Skrevet

Vi er i ferd med å ta samme valg som dere da vi gifter oss i mai. Vi skal ha begge etternavnene og er usikker på om det blir med eller uten bindestrek, men tror det blir med. Ellers er det fort at det blir Anne K. L. Hansen i og med at jeg også har to fornavn. Anne K. Larsen-Hansen føler jeg blir mer riktig: -) Og kommende barn vil selvsagt også få dobbelt etternavn - med bindestrek :-)

Skrevet

Mine barn har våre etternavn med bindestrek, men de kutter stort sett ut mitt likevel dersom ikke jeg sier fra. AAaaAArghh

Skrevet

VI OGSÅ HAR BRUKT BEGGE ETTERNAVNENE MED BINDESTREK.

Skrevet

Dette hørtes akkurat ut som jeg kunne ha skrevet det selv. Jeg tenkte akurat som deg og ønsket bindestrek for at begge navnene skulle bli brukt. Jeg har et sjeldent kort navn og sambo et -sen-navn, så vi valgte bindestrek.

Dattern vår har et vanlig fornavn, så det hadde blitt kjedelig med et vanlig -sen navn som etternavn også syns vi. Og vi er veldig fornøyd med valget!

Jeg har selv to etternavn, men bruker bare siste...

Skrevet

Hvis dine barn har etternavn med bindestrek, så er det ikke lov å kutte ut et av navnene! Da bruker de jo bare halve navnet da, jo.

Skrevet

Jeg synes ikke bindestrek er så fint, så da jeg giftet meg tok jeg hans etternavn som etternavn, og mitt ble da mellomnavn. Jeg bruker begge navn hver gang jeg presenterer meg, og folk vet at jeg vil ha med begge navn. Det har ikke vært noe problem. Barna våre kommer til å ha det slik som meg, med mitt pikenavn som mellomnavn og så har vi alle felles etternavn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...