Mona + kid Skrevet 21. september 2007 #1 Skrevet 21. september 2007 Fikk bare lyst til å synge litt jeg... Noen barn er brune som et nystekt brø' Noen barn er gule og noen barn er rø' Noen barn er hvite, noen nesten blå. Meget er forskjellig - men det er utenpå Noen barn har trehus, noen bor i båter. Noen bor i steinhus, og noen bor på flåter. Noen barn har hytter som er bygd av strå. Meget er forskjellig, men det er utenpå Noen barn har burnus, og noen kimono Noen barn har genser og noen rebozo Noen barn går nakne helt fra topp til tå Meget er forskjellig men det er utenpå Noen barn får smørbrød, og noen spiser ris Noen liker froskelår, og noen liker is Noen spiser kokt fisk og noen spiser rå Meget er forskjellig, men det er utenpå Noen barn si'r yes og noen sier ja Noen sier oi og noen sier da Og noen sier si og noen sier så Meget er forskjellig, men det er utenpå Noen barn er finske, noen fra Sudan Noen barn er norske og noen fra Japan Ja det finnes barn i hvert et land og rike Meget er forskjellig, men inni er de like Tenk om de kunne leke sammen alle sammen Da fikk vi en rekke fra Afrika til Drammen Noen ville le og noen ville skrike Meget ble forskjellig, men inni var de like Tekst: Jo Tenfjord Melodi: Johan Øfsen
MissAntrop Skrevet 21. september 2007 #2 Skrevet 21. september 2007 haha, denne hørte jeg på her om dagen. Og da tenkte jeg; om man ikke får si "neger" i gamle barnesanger lenger, så synes jeg den første strofa i denne sangen er mye mer belastende. "brune, som et nystekt brød".. haha
Odine! Skrevet 21. september 2007 #4 Skrevet 21. september 2007 Har hørt om elever til lærervenner som har blitt lei seg for denne sangen. "Ja, men, jeg er jo ikke som et nystekt brød!" Da synes jeg man får akseptere det, og synge noe annet. Sangen er jo velmenende i seg selv, og ment for å forklare at alle er "like" inni, selv om man ser forskjellig ut utenpå, men den fungerte nok best for grupper med hvite barn. Når det gjelder ordet "neger", så har jeg i utgangspunktet ikke sett noe galt i det. Men når fargede mennesker selv ikke har lyst til å bli kalt det (ut fra en fornuftig argumentasjon, synes jeg), så har jeg ikke noe problem med å finne andre ord å bruke. Uansett er det fint med variasjon i språket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå