anaina Skrevet 26. september 2007 #27 Skrevet 26. september 2007 Med de navnene du nevner tenker jeg norrøne dyr, ting, fenomener. "Problemet" med å finne tilsvarende jentenavn bunner vel mye i at kvinner ofte ble assosiert med mindre "tøffe" ting enn rovdyr, kraft, styrke krigeregenskaper etc, og heller hjemmets lune rede/omsorg/varme/fruktbarhet, som Liv/Lif, eller nettere, mer feminine ting som Siv/Sif. Det kvinnelige motstykket til Rauk og Ravn blir derfor kanskje Erle, mens Storm (som faktisk også brukes som jentenavn enkelte steder) kanskje kan pares med Sol? Disse dukker likevel opp i bevisstheten Yrsa: avledet av Ursula - hunnbjørn Ylva: ulvemor Eldfrid/ Eldrid/ Ildri(d): ild+fager Trud: kraft/styrke Vilja: nylaget, av vilje Eir/Eira - legegudinne Hild: stridslyst/stridskvinne Runa: hemmelig - Trollkvinne Urd: navn på en norne/spåkvinne Likte du noen av disse?
anaina Skrevet 26. september 2007 #28 Skrevet 26. september 2007 Et annet nylaget navn som er feminint men for meg likevel har en sterk klang er Tindra Og så glemte jeg Tyra - avledet av krigsguden Tyr
LilleTrille med en tulle Skrevet 16. oktober 2007 #30 Skrevet 16. oktober 2007 Hva med Urda? Det syntest jeg er tøft og det er noen som heter det;) Eira, Tyra,Frøya,Mira, Idunn, Reisha, Frigg og Edda er jo også nokså tøffe!!
supergyda Skrevet 16. oktober 2007 #31 Skrevet 16. oktober 2007 Gyda er en helt klar kandidat ;-) Ragnhild, Ingeborg, Tyra, Veslemøy og Hillevi er damer du ikke kødder med. Jeg liker også Nora fordi det får meg til å tenke på Nora i "Et dukkehjem". Jeg vet at det er mange jenter som heter det nå og at enkelte synes det er søtt og yndig, men jeg ser alltid for meg en Nora som en sterk og modig dame.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå