Gå til innhold

"Jordmødrene"

Anbefalte innlegg

Er det noen som følger med på "Jordmødrene" på nrk1 ?

Det har jeg gjort, og det er helt forferdelig å se hvor vondt og fælt damene der har det! Fødsler er helt grusomt, uansett hva noen måtte hevde! Er det RART at jenter er redde for dette???? De som ikke forstår det mangler empati og medfølelse for sine medmennesker! Etter å ha sett dette programmet er jeg enda mer sikker enn noen gang på at ks er eneste alternativ for meg...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10439907-jordm%C3%B8drene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg forstår godt at du blir skremt av den serien, men jeg har forsøkt å føde normalt og det endte i akutt keisersnitt. Om jeg kunne velge ville jeg velge å føde normalt igjen. De smertene som du har i en normal fødsel går forholdsvis raskt over, men smertene i operasjonssåret varer ganske lenge etterpå, i hvertfall gjorde de det for meg. Det er ofte vondt å sitte, vanskelig å få i gang ammingen, og du blir ganske handikappet i noen uker etterpå ved et keisersnitt.

Jordmorserien og mange her inne på KS debatten har all fokus på selve fødselen og "glemmer" ofte tiden etterpå. Følelsen av å bli snytt for de første timene med babyen, og risikere å miste den første muligheten til å få kontakt med barnet, lengre rekreasjonstid for å komme seg noenlunde etterpå...

Vel, jeg vet at det er forskjellig erfaring fra et planlagt ks og et akutt ks slik jeg hadde, men ingen fødselsmetode er smertefri, er nå min påstand.

Dette er nok veldig individuelt!

De fødslene som vi har sett på tv hjar jo gått så fint for seg og sett ut til å vært forholdsvis lette.

Jeg fødte normalt forrige gang og det var en veldi tøff og vanskelig fødsel.

Tok faktisk et helt år før jeg var helt bra igjen, så det at det tar lengre tid for å bli bra etter et keisersnitt kan som sagt variere veldi fra person til person.

Ingen fødsler er like vettu :o)

Men denne gangen hgar jeg heldigvis fått innvilget keisersnitt og ser veldig frem til det:o)

Ingentig er jo helt smertefritt.

jeg synes de to første episodene av Jordmødrene var ganske ok - ikke så skremmende som jeg hadde fryktet!

jeg reagerte imidlertid veldig på den siste episoden, den som viste to damer med fødselsangst. det var noe med stemningen under de fødselene + hylene/ skrikene under åpningsfasen som skremte meg veldig.

ikke var det noe rørende stemning etter babyen var ute heller.

ks - here i come.

Helt enig med deg!! Jeg hadde mitt ks 12. juli (var planlagt den 20.juli, men lillegutt ville ut før...), og alt har gått veldig fint med såret i etterkant. Så klart det gjør vondt i såret en stund etterpå, men det viktigste er å begynne å bevege seg fra senga og rundt i rommet så raskt som mulig. I tillegg starte med bekkenbunnstrening (knipeøvelser) på sykehuset. Formen min har vært super hele tiden, og jeg har vært lite sliten som en kanskje kan bli etter en langvarig vaginal fødsel. Jeg angrer ikke en dag på at det ble ks; var en kjempefin opplevelse:-) Ammingen kom også raskt i gang (trengte bare litt ekstra hjelp til å finne gode ammestillinger:-)) Lykke til!!

men kjære dere jenter, det SKAL gjøre vondt, hadde noen trodd det ikke var det? men, det er også en helt fantastisk opplevelse. ikke noe grusomt. det er utrolig å se at kroppen tar over og gjør som den skal, for den gjør det, og de fleste kvinner er laget for å føde. og prøv å se på uttrykket i ansiktet til mødrene med en gang barnet kommer ut. da er det over og smerten blir borte, og alt man husker er den fantastiske lille skapningen som blir lagt på brystet ditt, helt uten at du reflekterer over at det var så vondt å få den ut :)

Annonse

du jeg venter mitt 3 barn,og jeg gruer meg fryktelig når jeg ser de episodene!!så enda begge mine fødsler varte i over 17 timer den ene endte med k.s så må jeg fokusere på mine egne erfaringer for ikke å grue meg.for noen av de der syntes jeg syter fryktelig!!!!så når jeg tenker etter så kan jeg ikke huske noen jeg hørte eller fikk se på sykehuset bar seg sånn som noen av e der.

lart det gjør vondt,men har liten tro på at noen skriker og klager så som et par av de på tv gjorde.

så tenk slik:de på tv skremmer meg mer en det mine egne 17 timer lange fødsler gjorde.det burde si sitt!

Det er ikke smertene jeg er redd for eller bekymrer meg for. Det er komplikasjonene som kan komme ved å føde en kjempebaby på 5 kilo.

Og etter gårsdagens JORDMØDRENE på NRK - GLEM vanlig fødsel for min del.

Har hatt hastekeisersnitt før pga stor baby. Hadde ingen komplikasjoner etterpå som følge av keisersnittet og var i kjempefin form - i motsetning til mange av mine medsøstre som har strevet med komplikasjoner etter fødsel i opptil et år etter....

Til Hunnybun .

Er ikke SÅ ......fantastisk opplevelse for mange å få barnet på brystet rett etter fødtselen ... høres ganske så naivt ut og romantisert som vanlig- Her vil nok mange føle seg kraftig skuffet når de ikke umiddelbart kjenner den " fantastiske " følelsen .... .Fakta er at mange er fullstendig i " sjokktilstand " lenge etter fødtselen og enser nærmest ikke barnet sitt eller bryr seg om barnet som de får lagt på brystet rett etter vaginal fødtsel .Ganske så forståelig og naturlig - etter alle smertene de har vært igjennom og så utslitt som de er i øyeblikket . En undersøkelse jeg leste - var at " keisersnitt mødre var lykkeligere nybakte mødre - enn de som fødte vaginalt ..... ikke så ulogisk egentlig . Er jo ikke i sjokktilstand ihvertfall etter fødtselen - eller halvparten så fysisk og psykisk utslitt .Så det tror jeg nok kan stemme i mange tilfeller .

Så også fødtselen på Jordmødrene - programmet med de to som hadde fødtselsangst . Hun ene jenta - var tydelig alvorlig SJOKKPREGET rett etter at hun hadde født . Hun greide ikke feste blikket engang på barnet sitt . Hun så ut til å være i " en annen verden " like etterpå . Absolutt ikke noe spesielt rivende eller romantisk syn .... syns bare synd i dama rett og slett . Var neppe verdens beste opplevelse akkurat av ¨å ha blitt " nybakt mor " !!! Dette er utrolig oppskrytt og romantisert - dette med vaginal fødtsel ...det er i hvertfall sikkert .

Tror jeg mange kan kjenne seg igjenn i .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...