Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal snart ut i permisjon og har begynt å se på om jeg får engangsstønad eller foreldrepenger. Hvordan regnes foreldrepenger ut? Har forstått det er de 6 av de 10 siste mnd før man begynner permisjonen. Teller de dager inn i disse mnd eller er det bare at de ser at man har tils 6mnd? Og er det gjennomsnitttet av de 6 mnd som blir utgangspunkt for pengene, eller tar de feks de 4 beste mnd? (jeg jobbet de første mnd bare litt på sia av studiene og de 4 siste mnd 100%).

Phui...dette ble jo noen spørsmål, så nå håper jeg noen kan hjelpe meg....har prøvd å se litt på egenhånd, men det var så vanskelig å finne frem til alt på nettet :/

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10438528-lurer-p%C3%A5-noe-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å ha rett til å få foldrepenger må du ha hatt pensjonsgivende inntekt i 6 av de 10 siste månedene før du går ut i permisjon.

Pensjonsgivende inntekt er lønn, sykepenger, dagpenger mm.

Hvis du har fast lønn får du som regel 80% eller 100 % av den faste månedslønna di. Har du varierende inntekt, regnes det ut et gjennomsnitt og da brukes alt fra 2-3 til 12 siste månedene. Har forstått i enkelte tilfeller kan de også regne gjennomsnittet av de 3 siste årene.

Venninna mi gikk opp til 100 % fra 70 % stilling bare et par uker før termin og fikk grunnlaget beregnet etter 100 % stillingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...