Sunniva- og Majamamma Skrevet 21. september 2007 #1 Skrevet 21. september 2007 Kan vi lage en tråd med tips til gode fiskemiddager? (som jeg fornøyd kan printe ut til slutt slik at alle mine "hvaskaljeglagetilmiddagidagkanikkespisepastahverdagvel"-problemer blir saga blott) Jeg har en som er enkel, knallgod og SVÆRT poppis hos barn: Lettsaltet torsk, med karrisaus, banan og ris. Fisken kokes/dampes, og serveres med karrisaus (jeg liker den ganske sterk, og med løk i), ris og grønnsaker (jeg bruker sånne frosne wokblandinger, kan varmes rett i sausen om man vil). Skjær opp et par bananer i tynne skiver og sett i en skål som tilbehør, strøs over tallerkenen. Sunn og "barnevennlig" mat!!!! Problemet er at vi ikke kan spise dette mange ganger i uka, he he, trenger flere gode ideer! Er ALTFOR dårlig på å servere fisk her i heimen :-(
suseduse Skrevet 21. september 2007 #2 Skrevet 21. september 2007 steik ønsket mengde torsk i panna. ha en ildfast form og ha oppi brokkoli,løk/purre,gulrot,blomkål, torsk etc, hel over en boks med matfløte sett i ovnen på ca 180 grader i 20-30 min (til grønnsaker og slikt er ferdig) og spis med poteter til krydre med det du vil namnam
Sunniva- og Majamamma Skrevet 21. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 21. september 2007 Åh, det hørtes knallgodt ut! Supert, tusen takk. Flere?
La Perla Skrevet 21. september 2007 #4 Skrevet 21. september 2007 Tja. Jeg tar noen ganger filet av ulike typer hvit fisk (lyr, steinbit el.lign.) Legg b iter av filet i ildfast form sammen med grønnsaker som babymais, purreløk, gulrøtter og paprika. Ha salt, pepper og evt. krydder på (f.eks.dill), og evt. press lkitt sitron over. Riv ost og ha oppå (og hvis du vil kan du lage hvit saus og ha over fisken før du tar osten på. Fløte kan også brukes såklart, men hvit saus blir litt magrere). Stek i ca 20 min. på 200 grader. Eller: Ha griljermel/mel, salt, pepper i en pose. Putt torskefileter oppi. Stek i smør og server med poteter eller ris og en salat. barna kan få raspet gulrot hvis de ikke liker salat.
Sunniva- og Majamamma Skrevet 21. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 21. september 2007 DIGG! Kan man bruke kveite også, tro? Tenker både på den retten i form og den med griljermel?
La Perla Skrevet 21. september 2007 #6 Skrevet 21. september 2007 Jepp, det kan man veldig godt bruke =) Man tager hva man haver. Hvis du liker makrell er det også godt å bare steke den i sånn melblanding og ha rømme, agurksalat og pottitter til,
noje Skrevet 21. september 2007 #7 Skrevet 21. september 2007 Hvit fisk (alle 3) Legg fisk med salt og pepper i en form. Ha over en tube rekeost, fløte og ost på toppen. Nam, nam.... passer med ris til. En sunnere: Surr litt løk og hvitløk i en panne, legg i fisken, ha over en boks hermetiske tomater og en boks bønner ev, brekkbønner. Krydre med timian eller noe annet godt krydder. La det trekke til fisken er ferdig.(Dette lager vi ofte, er enkelt og sunt) En til: Legg fisk i en form, ha over purre, tomater, salt, pepper, timian/basilikum, og en liten dæsj fløte. Kjempegodt.
M by M Skrevet 21. september 2007 #9 Skrevet 21. september 2007 Fiskegrateng: 2 poser Lofoten fiskesaus, lages med fløte og 4 eggeplommer Ha i en rødpaprika i små biter, en stor gul løk i småbiter, og 4 båter hvitløk- revet i sausen ca 1 kg laksfilet i terninger 6 stivpiskede eggehviter 3/4 pakke riflet makaroni, bare kok den litt på forhånd Ost på toppen og inn i ovnen! Ha salat og baguetter til! Stekte skiver laksefilet (stekes med mel, salt,pepper,dillog sitronpepper) Klem sitronsaft over etter steking. Salat med tomat, agurk, fersk dill klippes rikelig oppi og sukkererter Poteter Hollandaisesaus
Sunniva- og Majamamma Skrevet 21. september 2007 Forfatter #10 Skrevet 21. september 2007 Den fiskegratengen er derfinitivt mye sprekere enn min mors :-) Nam, denne tråden var virkelig innbringende!
M by M Skrevet 21. september 2007 #11 Skrevet 21. september 2007 Ja, det er den! ;-) Har funnet opp hele greia selv så er litt stolt av den ;-) Du kan ha i chilli også så blir den enda mer spennende.
Sunniva- og Majamamma Skrevet 21. september 2007 Forfatter #12 Skrevet 21. september 2007 Wow, høres knallgodt ut! Må man feste baconet med noe, eller?
Gjest Skrevet 21. september 2007 #13 Skrevet 21. september 2007 1 pk Laksesuppe (ferdig frossen findus) går i kjelen med 3 dl vann, 3 dl melk, legg oppi 1 pk Laksefileter (ditto) 7-8 spinatputer (ditto) Varm opp sakte, fisken trekker i suppa og kan deles opp når den er ferdig. Forøvrig: om man slåss med ungene om å spise fisk hjelper det om man kaller den noe annet enn torsk, laks eller makrell - Rosa Prinsessefisk går ned på høykant, det gjør også Piratfisk...
Kosel Skrevet 21. september 2007 #14 Skrevet 21. september 2007 Lakse taco , (eller scampi taco kanskje ikke like lettvint å få unga til å spise det da men...) Steke lakse fileter i biter. mariner enten med tacokrydder eller sweetchili saus eller lag mariande sel. (olje,sitron,hvitløk,chili, koriander og en dæsj sweet chilisaus) tortilla wraps de grønsakene du har for hånden , eller som du liker jeg bruker gjerne salat,avocado,mais,ananas,agurk,tomat, salatbønner(rødebønner), fetaost marinerer jeg med tacokrydder bruker jeg tacosaus og rømme, lager jeg marinade eller bruker sweet chilisaus så bruker jeg sweet chilisaus (mango) og rømmer -DIGG
Gjest Skrevet 21. september 2007 #15 Skrevet 21. september 2007 Sjørøvergryte! Koketorsk, du kan godt bruke slike frosne blokker og også sei. masse poteter, gulrøtter og sellerirot eller purre. Kutt opp i skiver, der potetene er størst og tykkest, sellriroten minst. Ha alt lagvis i ei gryte, sammen med salt og pepper- aller helst Herbamare havsalt med friske urter. (grønn og hvit boks) Kok opp og la putre i 20- 25 minutter og server straks med flatbrød. Høres så enkelt ut at det kan da neppe være noe særlig godt, men tro du meg: Det er skikkelig nydelig!
Mi tesoro *220307* *101109* Skrevet 24. september 2007 #16 Skrevet 24. september 2007 Nam, her var det mye godt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå