Gå til innhold

Dere som har rivnet

Anbefalte innlegg

Dere skriver ingenting (eller lite) om forebygging før fødselen. Gjorde dere daglige knipeøvelser, drakk dere bringebærblad te, masserte dere området mellom vagina og anus med oljer, og hva med kosthold; tok dere omega-3, nattlysolje (som skal være fin hjelp til å gjøre vevet mer tøyelig)? Og eller hva med trening generelt, turer og svangerskaps yoga (e.l)?

Bare litt nysjerrig på om det kan være en forskjell på de som rivner og de som ikke gjør det. Og også på de som rivner, men leges fint ganske raskt.

Forstår at mye av dette nok er genetisk betinget (som strekkmerker), men likevel interessert i å vite litt om omstendighetene rundt.

Så mitt spørsmål er:

Hva slags forebyggende tiltak gjorde du før fødselen for å prøve å unngå rivning?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10432206-dere-som-har-rivnet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjorde ingenting. Desverre kanskje? Vet ikke jeg, revnet hvertfall veldig. Jenta mi stanget veldig lenge i "kjøttet" og føler at jeg absolutt burde bli klippt.

Før fødselen var jeg veldig rolig og tenkte at jeg tar alt som det kommer, det går sikkert helt fint. Så jeg drakk ikke noe spesielt eller smørte noe el.

Denne gangen blir det ks. Vil ikke risikere at det skjer igjen, er ikke helt bra heller...

Men nå har jordmødrene forsket på et spesielt grep som skal forebygge revning. Håper det funker...

Med nr2 hadde jeg modningskupunktur i forkant - vet ikke om det skal ha noen betydning. Ellers gjorde jeg ingenting.

Men, så er det også et spørsmål av betydning hva som var årsaken til at man revnet!

Jeg ble klippet og revnet i tillegg, grad 3a. Hos meg skyldtes det at nr2 mått ut med vakuum i det øyeblikket jeg hadde full åpning. Det var ikke tid til å vente på pressriene (lav hjertelyd) slik at hun måtte trekkes ut så raskt som overhodet mulig. Derfor fikk ikke kjøttet mitt noen som helst sjangs til å strekkes og tøyes forsiktig slik det er naturlig.

Kan legge til at jeg brukte 6-7 uker før alt var skikkelig grodd. Etter den tid har jeg faktisk ikke hatt noen plager. Og denne gangen ser jeg frem til og håper på en grei og normal fødsel uten revning!

Jeg gjorde mye! Smørte med olje, knipeøvelser, tok bringebærkapsler og annet kosttilskudd. Var i god fysisk form, både kondisjon og styrke.

Jeg ble klippet for å unngå total ruptur så det funket ikke noe spes for meg alt det forebyggende arbeidet jeg gjorde.

Jeg tok omega 3+6, masserte med Weledea sin olje i mellomkjøttet, holdt meg i god fysisk form (så langt jeg klarte pga bekkenløsning), tok modningsakupunktur og tok bringebærkaplser.

Jeg revnet grad 3c....og det til tross for at ungen kom ut på naturlig måte rolig og forskiktig. Vet ikke hvor flink jordmor var å støtte opp hodet til babyen, så det kan være grunnen til at jeg revnet så mye.

Sliter med å holde på luft og når jeg kjenner jeg må på do må jeg forte meg. Er over 1 år siden jeg fødte.

Til anonym her oppe - har du vært flink med knipeøvelser? Jeg revnet grad 4 og det er nå 6 uker siden jeg fødte. Prøver å være flink med knipeøvelser, har ikke lyst til å fremdeles være plaget med luft og bæsjetrang om ett år. Det er så kjedelig å være plaget med det. Hvordan skal det gå på jobb eller når jeg reiser?? Men vet ikke om knipeøvelser funker, derfor spør jeg.

Annonse

Revnet grad 2. I forkant masserte jeg underlivet med oljer, var dårlig med knipeøvelser. Var ellers i god fysisk form. Drev ikke med yoga, men spilte fotball og innebandyog gikk på ski fram til ca uke 20, drev jevnlig med roligere trening etter det, turer, lett styrketrening og jogging. Var fysisk aktiv helt fram til fødsel. Tok trankapsler, ikke omega3.

Til Anonym 01.17

Ja hadde jeg visst at det kom til å ende slik, så hadde jeg også tatt keisersnitt. Skal iallfall ta keisersnitt med neste, tør ikke å ta sjansen på å bli enda mer ødelagt.

Håper du blir helt bra igjen av skaden din, du skal sikkert på etterkontroll ca 1 år etter fødselen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...