Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Var på sykehuset igår for å ta tidlig ultralyd pga at svigermor har en lett psykisk funksjonshemning. Mannen min er født for tidlig og har fått en lett grad CP av det som ikke er synlig. Men- når jeg kom på sykehuset ble jeg nært sagt bombadert med spørsmål om mannen min, de lurte på hvordan han fungerte, om han klarte ting på egenhånd, om jeg trodde jeg ville få noen hjelp fra ham når babyen kommer - OG.... om han var renslig!!!!!!!!!!!!!!!! Følte at det hele ble svært uverdig, og følte meg rimelig liten der jeg satt.Mannen min fungerer jo ikke dårligere enn andre menn. Han kunne ikke være med igår så de fikk se ham selv - men snakk om å dømme folk på forhånd. Jeg var jo der for å finne ut om alt så greit ut med babyen. Det gjorde det også- men da var all gleden borte. Snakk om skuffende kontroll.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10431675-uverdig-kontroll/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå ble jeg sjokkert! Lenger er vi altså ikke kommet i dagens samfunn!.. Jeg er enig med anonym over her. Meld til fylkeslegen, dette er diskriminering både av din mann og deg.

Jeg ville om mulig valgt et annet sykhus/lege til neste kontroll, og født ved et annet sykhus.

• 2 uker senere...

Dette var skikkelig sjokkerende å lese. Forstår veldig godt at du er skuffet. Dette bør du så absolutt gi tilbakemelding på.

Jeg vil tro det kom like badust på deg som det jeg opplevde da jeg var til min 1.ultralyd. Vi hadde også gledet oss og var helt uforberedt på legens oppførsel. Jeg har en medfødt (litt sjelden) funksjonshemming og dette hadde legen som utførte ultralydundersøkelsen hengt seg helt opp i. Han var overbevist om at dette var skumle greier og at det også var arvelig. Han var ikke særlig interessert i å lytte på meg som helt sikkert viste mye mer om min tilstand enn han, også at den f.eks ikke var arvelig.

Han var helt fokusert på dette, og hilste omtrent ikke på min mann. Sa heller ikke et ord til han under hele kontrollen. Til slutt skrev han diagnosen min med store bokstaver på papirene som en alvorlig risiko!! Noe det helt klart ikke er!

Dette var heller ingen hyggelig undersøkelse for oss og jeg var veldig skuffet etterpå.

Desverre er det altfor mange leger som oppfører seg utrolig dårlig her. Tror det er mange gravide som du og som jeg som har 'noe ekstra' som opplever ubehageligheter iforbindelse med kontroller. Desverre er det ennå så altfor mange menneseker som ser på det at 'vi' får barn som en utenkelig ting. Det er utolig synd at vi ikke har kommet lenger i vårt samfunn.

Jeg ønsker deg lykke til videre. Ville nok ha vurdert å skifte lege,ja.

Jeg skiftet lege og går nå hos en som har et proffisjonelt forhold til min funksjonshemming.

Klem fra

tusen takk for trøstende svar... må si jeg gruer meg til neste, ordinære ultralyd....prøver jo å ikke bli hysterisk heller.. men synes jo at første ul var alt annet enn hyggelig. Har ikke snakket med fastlegen om det enda, skal dit etter neste ultralyd.. Får bite tenna sammen så lenge :)

Klem igjen fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...