mumu Skrevet 20. september 2007 #1 Skrevet 20. september 2007 hei folkens:) Noen som har ammeslutt råd for en rimelig sliten mamma her? Gutten min er 14 mnd strax og han koser seg fortsatt veldig med pupp, både på dagen og minst en gang på natta. men nå kjenner jeg at nok er nok-har jo søren meg ikke sovet en hel natt siden gutten kom:) Har egentlig bare lyst å rømme bort en helg å få pappaen til å ta "støyten". Flere som har sluttet på den måten? Han har desverrre vendt seg til å sovne med pupp, så det første vi må gjøre er vel å få øvd inn en annen kveldsrutine...
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #2 Skrevet 20. september 2007 Denne dytter jeg på, da snuppa er 13 mnd og limt til puppen min om natten og kveld. Hun sovner også med puppen...., og er genrelt veldig glad i pupp og blir skikkelig sur hvis ikke hun får med EN gang. Går på skole og har to tette, har ikke sovet en hel natt på snart 4 år. Trenger søvn NÅ!
mocca & cookie Skrevet 21. september 2007 #3 Skrevet 21. september 2007 hmm, i samme situasjon! littla er snart 11 mnd, jeg skal begynne å jobbe og her må det pupp til for å sove og minst en eller flere ganger om natta. Hva gjør jeg? grinekur er ikke aktuelt..
Anonym bruker Skrevet 21. september 2007 #4 Skrevet 21. september 2007 Når barna våkner om natta.... Hjelper det om pappan går inn og legger de igjen, eller er det bare ramaskrik da? Det var det som ble vår måte å slutte med natt amming på. Hver gang pappa går inn, legger gutten vår seg rolig ned og sovner så søtt igjen. Det er herlig! Om jeg prøver på det samme kan vi være sikre på at han hyler til jeg gir etter med puppen =) På kveldstid har vi en fin rutine: å få fluortablett etter å ha pusset tennene (sutter på den, så behovet for å sutte på puppen ikke er så stort) og så lese litt i en bok på fanget. Legge ned barnet i senga si, gi han kosedyret sitt, si god natt, gi et kyss, og vinke natta mens man lukker døra. Evt synge en liten sang mens jeg klapper på kinnet istedet for å lese bok. Det har funka her hvertfall =) Eller enkelt og greit la pappan få lov til å legge - ta alt fra klesskift til pusse tenner og legge, uten at barnet har sett deg i mellomtiden. Du har da sagt natta før de gikk inn på badet, og gjemmer deg på et rom til pappan har lagt barnet =)
1dag igjen, og da kom hun ;) Skrevet 21. september 2007 #5 Skrevet 21. september 2007 He-he, må bare le litt når jeg leser innlegget ditt "Anomym". Snuppa mi hadde satt fluortabeletten fast i halsen for hun har absolutt ikke tid til å tygge eller suge på ting hun får i munnen. Boken hadde hun kastet i gulvet fordi hun var trøtt og klar for pupp IKKE bok, det er uheldigvis JEG som er favorittkosedyret hennes enda og når jeg gav hun et kyss hadde hun GAPT HØYT i håp om at det var pupp jeg kom med, og fått totalt raserianfall når hun skjønte at det ikke var det Hun er 11måneder og jeg sliter med å endre kvelds/natterutinene
Labbetøs Skrevet 22. september 2007 #6 Skrevet 22. september 2007 Det beste/enkleste er å sluttegradvis. Start med å kutte det måltidet barnet er minst interessert i. Ellers vet jeg flere som har hatt hell med å smøre noe som smaker stygt på puppen. F eks sennep eller aloe vera. Noe som ikke er giftig for barna i hvertfall. Andre har hell med å sette plaster på puppen og si at den er ødelagt. Funker ikke lenger. Dette er riktignok ved bra ammeslutt.
Marolla Skrevet 23. september 2007 #7 Skrevet 23. september 2007 Søsteren min fikk mannen til å gi vann på flaske hvis jenta våknet. Samtidig byttet de plass i sengen slik at hun ikke så mora i mørket eller luktet melken så godt
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 23. september 2007 #8 Skrevet 23. september 2007 Vi sluttet med puppen da storebror var ca 16 mnd. Men det var jo en gradvis prosess, som jeg tror gjorde det enklere for gutten. Her er vår erfaring: Trappet gradvis ned. I 8-10 mnders alderen var vi ferdig med nattepuppen (husker ikke eksakt når). Den rutinen innførte vi ved først å legge gutten på eget rom, siden sende pappaen inn med vann om han våknet og gråt. I starten måtte det trøstes litt, koses litt og et par ganger løftes opp et øyeblikk...fordi det var litt "traumatisk" for lillingen (og sårt for pappaen og mammaen). Men så skjønte han at det ikke var pupp å få. I løpet av omtrent en uke, sluttet han å våkne på natta, men det ble litt tidligere morgen. Morgenpuppen sluttet vi med omkring ett år, da jeg begynte å jobbe. Det var enkelt! Travel morgen, felles frokost, masse som skjer og barnehagestart tok oppmerksomheten vekk fra pupp. Jeg syntes at kveldspuppen var det vanskeligste. Men faktisk har pappaen rett i at det var vanskeligere for mora, enn for sønnen... Her handla det rett og slett om at pappaen la. Først "flyttet" vi all pupping ut av senga vår! Det var viktig. Og vi sørget ganske tidlig for at han ikke skulle måtte sovne ved puppen. Det gjør det jo umulig for pappaen å legge. Tror kanskje jeg ville begynt der... Gi pupp, så tar pappa over. Dere kan forsøke å "glemme" puppen en kveld for å se hvordan han reagerer. Det var på dette stadiet at pappaen ga meg beskjed om at sønnen vår ikke så ut til å savne noe. Han etterspurte ikke mine dyrebare dråper, og fant seg fint i at pappa ikke hadde noe annet enn vann... Og etter noen dager. uten pupp, og med pappa, var hele kveldspouppen glemt også. Ville bare gi deg litt håp her. Det trenger ikke være så vanskelig, men kanskje litt sårt (for mammaen?). Selv om hun gjerne vil gi seg!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå