Gå til innhold

Hmmm......går det an å bli konditor??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe, altså, jeg vet at det går an å bli konditor, men går det an uten å gå kokkelinjen på vgs først?

Jeg er utdannet kjole og draktsyer (får ikke jobb.)

Drømmer om å leve av musikk (men kan ikke være naiv heller;))

Har studiekompetanse (men aner ikke hva jeg vil studere)

og fikk det plutselig over meg at jeg har lyst å bli konditor, da jeg er jælla god til å bake og pynte kaker;) :-D

Noen som aner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan jo søke jobb i et bakeri uten fagbrev som konditor. Men som regel vil de vel ha noen med utdannelse.....

Skrevet

Men kan man da få en lærlingstilling f.eks. sånn at man ender opp med fagbrev, men at det kreves flere år som lærling?

Skrevet

Hmm. Tror nok du må gå kokkelinga, også baker & konditor etterpå + 2 år i lære. Med mindre du har noen relevant kompetanse. Går jo an å sjekke nki e.l. å se om de har.

Skrevet

Konditor er vel VK2 + lærling? Jeg husker ikke helt, men jeg tenkte på å bli det da jeg var 17

Tror det blir vanskelig å få et fagbrev uten å gå den vanlige veien...

Skrevet

Nei, har ikke relevant kompetanse.

Men må jeg atter engang tilbake på vgs altså?

Hadde håpet det skulle finnes en annen måte.

Uansett takker for at dere svarer, jenter!!

Skrevet

du kan jo søke ,men om det er konditorer som søker så vil de kanskje gå forran deg.

Du kan jo starte ditt eget "konditori" hjemme først slik at du viser at dette kan du,så får du litt erfaring,du kan bake kaker til konfirmasjoner,barnedåp og bursdager,husk og ta bilder.

Har du ingen jobb nå? Må jo være greit og ha det ved siden av en jobb,som hobby hjemme,men vet ikke hvor lett det er og få kunder.

Skrevet

Men siden du har studiekompetanse, trenger du jo ikke å ha noen almennfag. Da er det jo kanskje mulig at du kan ta vg1 og vg2 som det heter nå, på 1 år. Jeg ville sjekket med skolene først jeg, bare for å være helt sikker på om det ikke var en liten omvei.

Skrevet

kan du ikke ta kurs hos cacas? kanskje man kan få jobb hvis man kan noe derifra?

Skrevet

Hvordan det er når det gjelder konditor faget vet jeg ikke - men en kompis av meg har idag fagbrev som tømrer -han gikk ikke noe særlig med skole. Han søkte jobb på en stor snekker fabrikk der han bor, jobbet der noen år, tok litt utdanning på kveldstid - og ettersom han ha jobbet så så mange år (tror det er 5) så fikk han gå opp å ta fagbrevet.

Mange utdanninger man kan ta på nettet, eller kvelds skole - også er det 5 års lærlinge tid istedenfor 2..

Skrevet

Hmmm...ja, for jeg har jo alle allmennfagene for tre år. Trenger jo ikke ta dem om igjen, nei.

Tror jeg må undersøke litt mer, ja!!

Har også hørt det med at man får ekstra lang lærlingetid og kan få fagbrev til slutt, bare man tar noen fag på skole innimellom, men vet ikke om det gjelder alle fag.

Det med kurs hos Cacas var ikke så dumt!!!

Ang. konditori hjemme, så har jeg ihvertfall sagt at jeg skal bake til alle bursdager fremover, så litt øving får jeg ihvertfall:)

Skrevet

Du tok tipset, ja ;-)

Jeg bestiller bursdagskake hos deg til A sin 3-årsdag i desember. Betaler selvfølgelig! ;-)

Skrevet

:-o

Det hørtes skummel ut:-o

Får øve i Adine sin 4-årsdag da, det er vel noen dager før;)

Skrevet

Så jo den marsipankaken du lagde. Var jo kjempebra =))

*Sender selvtillit til Monajenten*

Skrevet

Hør med skolen om de tilbyr opplæring i bedrift. Da kan du få opplæringen på 3 år + lærlingetid. Men ettersom du er ute av systemet med en utdanning er det ikke sikkert at du vil få den sjansen.

Skrevet

*knis*

Takk for selvtillit:-D

Det med opplæring i bedrift, høres ikke dumt ut!!

Men du har rett i det at det ikke er sikkert jeg får den sjansen siden jeg egentlig er ferdig på skolen.

Hmmm...

*må undersøkes*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...