Gå til innhold

Graviditet utfor livmoren...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvor lenge et foster kan utvikle seg i f.eks eggstokken før man oppdager det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer veldig. Graviditet i eggSTOKKEN er svært sjeldent men forekommer i likhet med graviditet fritt i bukhulen festet til et annet organ, men det er langt vanligere at egget fester seg i en del av eggLEDEREN. Hvis den fester seg midt i egglederen er det lite elastisk rundt den, og etterhvert som den vokser vil egglederen kunne sprekke. Det er vanligst at dette skjer mellom 6. og 9.uke, men kan skje både før og etter. Denne typen ekstrauterin graviditet er også den vanligste.

Hvis egget fester seg helt ved inngangen til livmoren kan det gå mye lenger tid før det oppdages, fordi graviditetsproduktene kan velte seg inn i livmoren og dermed ikke møte mye motstand.

Jeg tror den varianten som sprekker statistisk sett tidligst er den som fester seg i nedre del av eggleder men ikke så nær livmor at det er muskulatur eller åpen livmorhule i nærheten.

Jeg hadde den vanligste typen, og var nesten 9 uker da jeg ble operert. Men da hadde den ikke sprukket ordentlig, men nok til at egglederen var ødelagt og det var litt blod i buken.

Håper dette var til nytte.

Skrevet

Hjelp...

Jeg er gravid for første gang og skikkelig nervøs for tiden, på grensen til paranoid faktisk:)

Vil sikkert ikke vite men jeg må jo spørre likevell...

Hva er symptomene på graviditet utenfor livmoren??

Og når dere sier at graviditet i egglederen er den"vanligste"... Hvor vanlig menes det da egentlig at dette er....??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...