Gå til innhold

Hva bør vi ikke spise/drikke

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man bør vel ikke drikke mer enn en 3-4 kopper kaffe pr. dag, du kan drikke noen flere kopper te, men ikke drikk grønn te. Noen sorter urte-te bør man også styre unna.

Ellers så lurer jeg også litt ¨på hva man ikke bør spise?

Man kan spise det meste så lenge det er godt stekt, men ikke rått (f.eks sushi, reker++) Og noen oster skal man holde seg unna (halvmodne, f.eks. Brie++) Det var også opplyst at gravide ikke skulle spise laks/ørret pga miljøgifter... men jeg tror det var mer før?! Noen som vet? Åsså må man vaske frukt/grønt ekstra godt før man spiser det.

Ser det er noen som sier du ikke kan spise reker- det er feil! (for du spiser vel ikke rå reker??) Det er når man ammer at man bør være litt forsiktig med reker på grunn av allergi.

Du kan stort sett spise det meste, men:

-Osten bør være pasteurisert (de fleste oster i Norge er det, men sjekk litt på myke oster) spis ikke blåmuggost som det sies her.

-Kjøttet bør være godt stekt- i allefall hvis du ikke har hatt toxoplasmose før. Dette er en bakterie som er i katteavføring og overføres til kjøtt på storfe etc. dersom disse spiser det. Vær også forsiktig med å ta på rått kjøtt!

-Når det gjelder spekemat og sushi strides faktisk de lærde- men det er sikkert greit å være litt forsiktig. Mattilsynet har valgt å ikke innlemme sushi i oversikt over det gravide ikke kan spise- liten sjans for listeria- dette så lenge den ikke inneholder rakefisk, grava laks eller røkt ørret- det skal du nemlig IKKE spise

-på grunn av kvikksølv i ferskvannsfisk, av typen: gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo.

eksotisk fisk, av typen: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk. Nå har de også sagt at gravide ikke bør spise hvalkjøtt. (dette kommer fra SNT)

Det ble faktisk litt det... -og det er sikkert mer:-(

Annonse

Jeg er opptatt av kostholdet mitt og jeg sier bare:

"SPIS SOM VANLIG MEN IKKE OVERDRIV MENGDEN AV NOE"

All mat, også frukt og grønnsaker er "behandlet" med miljøgiftige stoffer. Kyr og gris er blitt gitt antibiotika i kosten sin, fisker er alle i større eller mindre grad "infisert" av gifter.

Hvis vi skal la være å spise alt som KAN være farlig, blir det også farlig fordi vi ikke ka spise noe da!!!! Bare se på alt som "kan" føre til kreft?????

Jeg forholder meg i utgangspunktet til det som mattilsynet og eventuelt leger sier når det gjelder hva vi ikke SKAL/BØR ha i oss. Selvsagt er det masse gifter i mye mat som Anonym over her sier, men vi kan da kose oss med det meste? Det som plager meg mest er at jeg ikke får spist rakfisk til jul og heller ikke kost meg med litt rødlige biffer.. nam! Nå har vi heldigvis en del vilt i fryseren - blant annet villrein hvor det er svært liten sjans for innhold av bakterien som kan gi toxoplasmose - hvilket vil si at jeg kan spise "blodig" biff... men jeg er forsiktig- man vet jo aldri.

At vi ikke bør løfte tungt stemmer og også, men de fleste vil kjenne det hvis det gjør vondt- da må du selvsagt stoppe.

Maling med oljebasert er ikke bra, men i tilfelle dette må gjøres så sørg for veeeeldig god lufting. Vær i det hele tatt forsiktig med å male barnerommet!! Giftige gasser avgis mye lengre enn en tror!

Jeg er egentlig en kaffekjerring, men har trappet ned til ca 2 kopper pr dag og har heller gått over til grønn koffeinfri te. Den er faktisk god.

Er det kun grønn te med koffein vi skal hode oss borte fra? eller den koffeinfrie også?

Hilsen en som prøver så godt hun kan....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...