Gå til innhold

Herlig!!!!!

Frustrert 5.gangs

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag fikk vi endelig oppløftende nyheter.

Miriam bytta gips i dag og legen sa at om 8 uker skal vi ta den av. Herlig!! Endelig har vi noe å se fram til. Da har hun hatt gips i 20 uker til sammen. Det har vært tøfft men absolutt verdt det. Vi har nok verdens tålmodigste jente på 5 mnd. Vi går over til skinner men så herlig å endelig å få badet henne osv. Gleder oss villt.

Fikk litt sjokk da hun som passet henne på oppvåkningen overleverte oss til hun fra barneavdelingen som skulle hente oss. "Hun har skiftet gips og fikk litt spasmer da de skulle sette inn tuben". Uff tenkte jeg. Det var litt for detaljerte beskrivelser på en onsdags morgen. Var liksom ikke særlig høy i hatten fra før av. Det er tøfft å være med henne inn når hun får narkose. Denne gangen fikk hun det på maske for de sliter sånn med å finne blodårene hennes.

Jaja....vi kom oss igjennom det og vi.

Ville bare få det ut. Hihi.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Svarer tregt jeg, er så sjelden jeg har tid til å sette meg ned å skrive noe:)

Så fint at dere har fått bytta gipsen, og endelig begynner å nærme dere slutten!! Vet at det er utrolig tøft til tider mens det står på, men gud så deilig når det er over! Å ta av gipsen var den største mes følelsesladde opplevelsen i mitt liv!!!:) Overgangen til skinner er deilig for både store og små, og Miriam (fint navn forresten!) kommer til å vende seg fort til det skal du se!! Vi syntes det var veldig skummelt å stelle og bade i begynnelsen, siden Synne var så myk og lealaus i kroppen, men ble jo fort vant til det!

Huff, jeg tenker med gru tilbake på narkosene til Synne. Hun har fått maske begge gangene, har helt umulige blodårer, så de setter veneflon i hodet etter hun har sovnet. Siste narkosen var tøff for oss også (hun var vel ca 7 mnd), for hun gjorde såpass motstand og rev unna masken/og gassslangen bak masken flere ganger,og da tok det veldig lang tid. Idet vi snudde oss for å gå ut av operasjonssalen så vi at hun ble lagt på bordet med spasmer... Helt pyton, men fikk forklart etterpå at det ikke var uvanlig når hun kjempet sånn imot bedøvelsen..

Vi har faktisk vært på kontroll på sykehuset i dag, og har offesielt fått beskjed om å slutte med skinner!!!:))) Så nå ligger Synne og tar sin aller første dupp på 10 mnd, helt fri for gips/skinner og kan bevege seg akkurat som hun vil:) Jeg feirer med sjokolade, brus og internett:D

Skrevet

Hihi....så deilig da. Må være godt å slippe taket liksom og endelig være ferdig. Så godt for henne å endelig sove fritt. Koser seg nok gløgg i hjel tenker jeg. Men takk for svar for nå fikk jeg svar på hvorfor hun fikk de spasmene. Ble bekymret jeg da men skjønner jo det kan bli litt problemer når hun kjemper sånn imot. Hun var orntlig stri. Ville absolutt ikke ha det der foran ansiktet sitt.

Det rare var at dene gipsen er så trang over magen liksom. Kan ikke skjønne at hun får plass etter hvert som vi utvider med flere måltider med fastere føde nå. Hun får grøt til kvelds og har startet så vidt med litt grønnsaker til middag. Ellers så pupper vi både titt og ofte. Merker at hun er veldig interessert når de andre ungene her går og spiser på noe. Lurer fælt på hva det er for noe. Jaja...går nok bra tenker jeg. Vi får holde ut så lenge som mulig. Får bare håpe at det ikke rekker å bli så fryktelig kalt da det er litt vanskelig med varme klær akkurat nå.

Har begynt så smått å planlegge den første handleturen etter gipsen er fjernet. Skal bli godt å endelig kunne velge litt mere normale klær. Er så lei av å knote med bleier og hundrevis av trykknapper mellom beina. Går det greit med henne i barnehagen da?

Skrevet

Hei!

Sorry nok en gang at jeg svarer så tregt, men er sjelden jeg får tid til å sette men def for å skrive noe:)

så rart at gipsen er trang over magen? Her fikk vi lagt inn litt "krav" til gipsen da de bytta den, slik at den ble laget lav og vid over magen:) Dere får bare prøve å holde ut lengst mulig med denne gipsen, sånn at dere forhåpentligvis kan gå rett på skinner når den blir trang, og slipper et gipsbytte til bare for noen uker liksom!

Så flink du er som ammer fortsatt!!!!Her gikk amminga rett vest da vi fikk gipsen. Det vil si gikk rett vest helt fra starten... Siden Synnes hofte var ute av ledd, nektet hun å amme det ene brystet, så har brukt kun et hele tida. Da gipsen kom ble det vanskeligere for hun likte ikke å ligge i ammestilling med den.. Da hun var 6 mnd nekta hun å amme mere på dagtid, noe som resulterte i at jeg snudde amme-døgnet og "tvangsfora" henne 3-4 ganger i søvne på natta:) Hvordan er vektokningen hennes siden dere fikk gips egentlig? Synne slutta å legge på seg da hun fikk gipsen, la på seg ca 20 g i uka fra hun var 4 mnd... Vektøkninga tiltok igjen etter gipsen ble fjerna, men nå har det roa seg igjen siden hun er så aktiv. Så her har jeg ei lita fjær på 14 mnd og 8,5 kg:)

Siden Synne hadde gips i hele vinter hadde vi ikke annet valg en å kjøpe ullsparkebukser fra nøstebarn for å holde henne god og varm. Vet egentlig ikke hvor varm den gipsen er jeg? Og så brukte hun en gammel bred voksipose i vogna, sånn med snøring og knyting hele veien, så var ikke noe problem å holde varmen! På varmedager hadde vi praktisk talt ingenting på henne nedi posen, så hun ble ikke for varm der heller:)

Skjønner godt du gleder deg til shopping!!!! Var så utrolig deilig ¨å handle orntlige klær da gisen ble borte, plutselig kunne Synne virkelig bruke alt!!!! Var så lei av kun å shoppe bodyer etter et halvt år i gips:)

Barnehagen går faktisk strålende nå!!! Hun brukte endel tid på å tilvenne seg, men nå er alt fint! Hun har fysio der 1 gang i uka, som rettleder de ansatte litt. Det er også ansatt en ekstra assistent i 40% stilling for å hjelpe Synne litt ekstra, men tror denne stillingen skal bort nå, for er egentlig ikke behov for den nå som gips og skinner er borte vekk:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Så fint for dere.

Nå har vi kun 4 uker, 4 dager og 9 timer og 5 min igjen til gipsen skal fjernes. Det går nedover full fart nå.

Synes hun utvikler seg fint her nå. Ruller fra mage til rygg på den ene siden, og snor seg rundt og får tak på de fleste ting som ligger innen rekkevidde. Helt utrolig hvordan hun har funnet utav ting synes jeg.

Hun aker seg baklengs og rundt på gulvet. Orntlig koser seg når hun ligger på magen.

Virker ikke som hun tålte å starte med middag ennå for hun fikk sånn utslett og det er ikke akkurat en enkel jobb å skifte bleier for tiden. Det er så trangt som sagt at vi sliter. Men aldri så galt at det ikke er godt for noe. Hihi.

Sitter her og har en liten stille stund helt for meg selv.

Vår sønn skal i sin aller første bursdag alene til ei jente i barnehagen og jeg skal si deg han ble skuffa da han åpnet bursdagskortet og så det var et jentekort. Hehe..Han er skikkelig gutt han her. Men vi har snakka med han etter beste evne og kjøpt presang så nå går han bare og venter på å dra dit. Dette skal bli spennende. Begynner å bli stor gutt han også.

Ellers koser jeg meg masse nå om dagen og nyter tiden før vi nok en gang må sette opp trappegrinder og passe på for alt. Vi har spennende tider som kommer oss i møte nå framover. Jeg har begynt å jogge litt......og det skal jeg si trengs. Har ikke trent fotball på et helt år og det syns. Huff å huff. Men alt til sin tid.

Det med amming kan være vanskelig for enhver det, uten gips og pute også så jeg skjønner deg godt.

Dette er jo min 5. unge så det går vel på rutine og erfaringer nå. Hun er litt mere glad i venstre pupp enn høyre men det får gå. Lurer henne litt. Ellers er det jo absolutt ikke noe nederlag om det ikke skulle fungere lengre. Har skaffet sånn bæreslynge eller hva det nå heter og da henger hun rett ved puppen og jeg er helt våt etter endt handletur. Hihi...

Så koselig og da. En helt spesiell opplevelse å bære ungene sånn. Kan absolutt anbefales.

Skrevet

Så gøy å høre at det går fint med lillemor!!!:)

Men må nok desverre "skuffe"deg litt nå...Nå har du ikke mye tid til å slappe av altså, og trappegrind er det nok bare å få på plass!! Det tok ikke lange tida fra Synne begynte å skyve seg bakover, til hun plutselig kom seg fremover med gipsen, og det i full fart skal jeg si deg!!! Så dine rolige dager er nok snart over for denne gang:) Synne har fortsatt en sinnsyk styrke i overkroppen, ser ut som en liten hercules, og det kommer nok jenta di også til å gjøre:)))

Så gøy med orntlig bursdag for første gang da!! Når selskapet setter i gang blir det nok veldig fort glemt at det er en "jentebursdag":)

Vi bar aldri Synne i sjal eller slynge, men er veldig mange som i ettertid har fortalt meg at det er veldig bra for hoftene å sitte i sjal, etter de har fått av gipsen. Fysio vår sa at da kan man perodevis ta av skinnene mens man bærer, og bare sette ungen slik at den spriker i sjalet. Da får man litt tiltrengt nærhet også:) Lurer på om dette ikke er en vanlig behandlingsform i noen land faktisk!:) Og hvis man tenker litt videre..det er ikke mange afrikanske barn med senoppdaget hd altså, og det tror jeg i stor grad skyldes at der bærer man barn i sjal fra de er helt små, og da fungerer det minst like godt som pute/skinne! Så fortsett bæringa så lenge du orker,du, det er jo bare godt for helsa:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...