Gå til innhold

Jeg har akkurat trukket en tann (noen timer siden), og nå er det mat inne i hullet dær tanna satt. Hva skal jeg gjøre????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan jo ikke bare la det være?

Har prøvd å skylle med vann, men det funker ikke.

Får ikke ut maten.

HJELP!!!!!

Skrevet

Kjøp en sprøyte å skylle med, for da blir detr litt trykk slik at matrestene kommer ut.

Skrevet

Har du noen gang trukket en tann???

Det er et åpent sår som blør langt oppi tannkjøttet.

Jeg blarer IKKE pirke med en tannpirker oppi dær!

:-)

Skrevet

Det samme problemet hadde min samboer.. Han brukte tannpirker han!

Skrevet

Har prøvd. Det kommer ikke ut. Har prøvd med tykkere stråle (drikkeflaske) også.

Skrevet

Jeg tørr IKKE tannpirker. Det er jo kjempevondt!

Kanskje i morgen, hehe???

Skrevet

Tørr Q-tips?

Skrevet

Jeg kjenner jeg kaldsvetter litt av å putte noe oppi dær i det hele tatt. Tror jeg må få gubben til å hjelpe meg å spyle. Da kommer det sikkert ut. Det er en visdomstann oppe så jeg kommer ikke så godt til.

Hvor lenge kommer det til å være et stort hull dær?

Skrevet

Jeg er mer nysgjerrig på hvordan det var å trekke en visdomstann jeg.

Ellers synes jeg du skal ta lunket vann i munnen og røve å få det ut med det.

Ikke iskaldt, det er jæææ.. ekkelt når man har trukket tenner.

Skrevet

brukte q tips når jeg hadde trukket tann. prøv med pinsett å få tak i maten med den.

Skrevet

Jeg vil ikke stikke noe inn i såret.

Jeg får nok skylt ut når mannen kommer hjem.

Hvor lenge kommer det til å være et stort hull dær tanna stod?

Skrevet

det blir gradvis mindre, er kjempeekkelt de første 2 dagene.

Skrevet

Hvis "maten" er noe du bare kjenner med tungen og ikke klarer å spyle ut, er jeg 99 % sikker på at det ikke er mat du kjenner der, men en helt naturlig "propp" som har lagt seg der. En propp av blod og enorme mengder blodplater. Ikke ta det ut, da begynner du å blø igjen;-)

Skrevet

Blø igjen?

Det blør jo enda, og har blødd hele tiden. Konstant siden trekkingen.

Ikke i strie strømmer nei, men jeg sitter med vannflaske og spyttbøtte for å si det slik.

Maten fikk gubben skylt ut. Det var linfrøbrødbit.

Skrevet

Så bra at han fikk det ut;-)

Ikke burde du ha spist før du slutta å blø og ikke hjelper det på helingsprosessen at du skyller. Det øker bare infeksjonsfaren.

Sa ikke tannlegen noe om dette?

Skrevet

Jo. Hun sa jeg ikke skulle skylle munnen, spise eller drikke de første tre timene. Jeg spiste etter 5 timer (hadde da gått 8 timer uten mat...).

Men blø har det gjordt hele tiden, og det gjør det enda.

Det sa hun ikke noe om.

Skrevet

Det slutter nok fortere å blø om du slutter å skylle slik at den proppen får lagt seg;-) + at infeksjonsfaren minsker.

Når det slutter å blø er det fordi blodplatene har fått fred / tid til å tettet igjen det åpne såret. Tar somregel bare et par-tre timer før det er sluttet å blø, men noen blør lenger av ulike årsaker.

Men nå har jeg pratet meg langt fra tema ;-s

;-))

Skrevet

Nei jeg lurer jo på dette. Bare spor av videre du. Kjempekjekt å få svar.

Jeg skyller ikke ofte, bare drakk litt i forbindelse med måltidene, og drakk litt da jeg tok en smertestillende. Og noen forsøk på å skylle ut maten i tanna da. Pluss at jeg må skylle/spytte innimellom når munnen blir for full av blod. Klarer ikke svelge det hvis jeg ikke må. Stortsett bare spytter jeg uten å skylle da.

Har blødd konstant siden kl 11 i formiddag, og jeg skulle jo tro at det har fått mye ro nå da. Men nei. Det fortsetter bare å blø.

Er det noe annet jeg kan gjøre for å stoppe blødningen?

Skrevet

Hos meg blødde det et halvt døgn, fra formiddagen til jeg la meg om kvelden... Er kjempeekkelt, føler med deg. Men skulle bare si at det er myyyye bedre å trekke tann opp enn nede, for du får mye hjelp av tyngdekraften i forhold til mat o.l. Er derfor mye mindre sjans for infeksjoner o.l. I morra er alt nesten som før, og dagen etter det har du glemt hele tanna!!!!

Skrevet

Vær forsiktig med å skylle munnen for mye så du ikke ender opp med dry socket, det er værre enn å ha litt mat der. Tro meg. Tipper det er best å pirke med tannpirkeren jeg. Fikk du ikke beskjed om å ikke skylle og spise på noen timer???!!

Skrevet

Forresten, fikk du ikke med deg hjem en ekstra sånn tupfer (bomullsdott)? Om du gjorde det så sett den på hullet og bit på den om det fortsatt blør mye. Evt lag deg en egen liten tupfer av noe gasbind.

Og slutt med skyllinga. SOM SAGT.. DRY SOCKET SUCKS..Det gjør så vondt at du vil ikke tro det engang.

Skrevet

Jo jeg fikk det. Løpte og hentet den, og sitter og biter for harde livet nå. Hehe. Takk for at dere gidder å hjelpe meg.

Det blør ikke mye, men det siver sånn ubehagelig hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...