Gå til innhold

Optimist etter to MA??

AlmaN

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt to MA siste året, mistet en i uke 14 og en i uke 10. Nå er det tre måneder siden den siste. Jeg ønsker meg barn, men har veldig lite tro på at det skal gå bra neste gang. Driver og tenker på adopsjon..

Hvordan er det med dere andre som har mistet? Er dere motiverte for å prøve igjen? Etter hvert som tiden går blir det verre syns jeg. Har ikke prøvd ennå. Jeg føler behov for å gjøre og tenke på noe annet enn graviditet for en stund. Men den biologiske klokka tikker og jeg vil jo ha barn! Er bare så bekymret.

Ikke kan jeg snakke med noen om det heller, det er jo ikke noe stort problem akkurat.. "Du vet jo at du kan bli gravid", sier noen. Og "to ganger er jo ikke mye"...

Ingen andre skjønner dette som ikke har opplevd det selv. Jeg vet at det bare er å prøve igjen, men det er så slitsomt..

Fortsetter under...

Så leit lese at du har mistet to ganger....

jeg var motivert for å bli gravid igjen,men så klart bekymret. Etter at jeg hadde mistet endre gangen begynte de så vidt med litt utredning og det føles ganske beroliggende. kan du ikke høre om du kan gjøre det samme?

det er en slitsom prosess, blir liksom bare pliktsex og hele hverdagen dreier seg om å bli gravid... Men det er verdt det altå...ville ikke gitt opp enda, men kanskje starte adopsjonsprosessen og bare se hva som skjer? er kanskje litt godt å ha fokus et annet sted også?

ønsker deg masse lykke til.

klemmer fra meg

Nei jeg gir ikke opp. Skal prøve igjen snart. Men det er grenser for hvor mye jeg gidder å gjennomgå.. Jeg kunne godt tenkt meg å få en ferdig baby i morgen, jeg er innstilt på å ta meg av et barn. Men denne ventinga og usikkerheten.. Alle gravide opplever vel det uansett om det har gått bra hver gang. Men jeg tror det er verre for oss som har mistet. Jeg var i alle fall mye roligere første gangen jeg var gravid enn jeg er nå..

Jeg har gjennomgått 2 MA og nå nettopp 1 SA. Dette på ca ett år. Det er utrolig frustrerende, og ja... det blir verre jo lenger tid som går, det er jeg enig i. Jeg har dager der jeg er langt nede, unngår å delta på ting hvor det er gravide... Sliter rett og slett, og det enda jeg har en flott liten 2 åring hjemme! Så jeg skjønner hvordan du har det. Man blir så redd og fortvila etter at drømmen er blitt knust gang etter gang.... Jeg drømmer om mange barn. Nekter å gi opp enda! Vi er nesten ferdig utredet og alt er ok så langt. Blir sendt videre til Fertilitetsklinikken nå. Men jeg klarer ikke å nyte et svangerskap- er så redd. Var det den første gangen da alt gikk fint også. Og nå blir jeg mer redd for hver gang jeg mister!

Jeg håper fortsatt at vi får mange barn, men selvsagt har jeg dager hvor håpet er nesten borte og alt ser svart ut...

Men vi må ikke gi opp! Jeg mener også tross alt at det ville vært verre om vi faktisk ikke ble gravide i det hele tatt. Om jeg hadde flaks som fullførte min første graviditet uten komplikasjoner, det vet jeg ikke.... Men med en eller annen hjelp så må det lykkes, hva? Jeg skal ta Albyl E og Crinone neste svangerskap- satser på at det gjør susen. Har fått resept på dette alt!

Lykke lykke til videre!!! Du blir snart mamma skal du se;-)

Kjære AlmaN...

Vet hvordan du har det, har selv mistet to ganger (SA uke 7, MA uke 11). Har også et utrolig sterkt ønske om barn... faktiskt så sterkt at jeg blir litt bekymret for hvordan det skal gå med meg hvis jeg ikke kan få barn.

Akkurat nå er vi litt uenige, sambo og jeg, om hvor hardt vi bør prøve. Han vil gjerne ha de dårlige opplevelsene litt på avstand og finne tilbake til "oss" (ikke bare temping, testing, timing osv osv). Føler at jeg må respektere dette, og det er sikkert sunt å ta en liten pause fra alt sammen også...

Vet hvor utrolig slitsomt det er å miste. Hadde jeg bare fått et løfte om at det skulle gå engang, så hadde jeg likevel gladelig gått igjennom dette helvete.. Det som er så utrolig vondt er at man begynner å tvile, og dermed blir bekymret og lei seg for at det aldri skal bli som man drømmer om. Legene jeg har møtt har bare ristet på hodet av meg og sagt at to spontanaborter er ingenting - det skjer visstnok mye oftere enn vi tror. Det er også en grunn til at det kreves tre aborter før man blir utredet: "Skulle vi sendt alle med to aborter på utredning hadde ikke helsevesenet gjort annet enn å utrede... " sa gyn til meg på sykehuset etter utskrapningen.

Samtidig har jeg venninner (med barn) som helt oppriktig tror det er noe i veien med meg og som begynner å snakke om at jeg kan adoptere osv. osv. Det gjør jævlig vondt!!! Som om jeg ikke tviler nok på meg selv, så skal andre også begynne å mene ting... Jeg trenger at de rundt meg støtter meg... Og ifølge legene er det INGEN grunn til å miste håpet etter to MA/SA, så det prøver jeg å forholde jeg meg til - og det synes jeg du også skal :-)

Jeg har fått henvisning til gynekolog (etter å ha gjort legen min rimelig oppgitt og rådvill etter altfor mange spørsmål). Gyn har tatt endel blodprøver og en grundig underlivskontroll. Har også fått resept på Crinone som jeg skal begynne på hvis jeg blir gravid. Hvis jeg blir gravid er jeg også lovet full oppfølging med tidlige UL og kontroller. Det er ihvertfall godt å vite. I tillegg har jeg kjøpt babyklister på www.netspiren.dk, så nå venter jeg bare på at sambo blir klar til å lage en baby som jeg kan "klistre" fast ;-)

Dette ble fryktelig langt.... men som sagt innledningsvis så vet jeg veldig godt hvordan du har det... :-) Lykke, lykke til fremover. Vi skal klare det!!!!!!

Sender deg en stor klem

Annonse

Tusen takk, det var veldig hyggelig å få svar fra noen som forstår. Det er virkelig bare dere som har opplevd det selv som skjønner noe.

Enig med deg om at jeg kunne gått gjennom mye hvis jeg visste at det kom til å gå bra til slutt.

Min mann virker mer uberørt av dette, han er klar når som helst, det er bare meg det står på og alle mine bekymringer. Jeg skal ikke vente så lenge, men jeg skal på en utenlandstur og jeg vil ikke være gravid da. Jeg vil ikke risikere en ny abort i utlandet, uten mannen ved min side.

Men hva er Crinone og hva er babyklister? Har ikke hørt om noen av delene.

Hei igjen :-)

Dette jeg skriver nå er utfra hva jeg har lest, du må selvfølgelig høre med legen din - jeg er ikke lege.. Vil bare informere deg om ting slik jeg har forstått det...

To vanlige grunner til å miste er progestronmangel og dårlig blodgjennomstrømning i morkaka/livmor. Dersom kroppens produksjon av progesteron svikter (før morkaken tar over denne produksjonen fra uke 12) så skjønner ikke kroppen at den er gravid, og den "avbryter" graviditeten. Ved å ta Crinone eller annet progesterontilskudd tilfører man kroppen ekstra progesteron slik at kroppen har nok. Det er uansett ikke farlig å ta dette, fordi kroppen ikke vil ta til seg mer enn den har bruk for. Har du mao. nok fra før, vil den ikke ta opp noe.

Mht. dårlig blodgjennomstrømning/blodproppdannelse kan dette medvirke at fosteret dør fordi det ikke får næring. Dette kan forhindres ved å ta blodfortynnende medisin som f.eks Albyl-e. På denne måten får man "fri flyt"/optimal flyt av blod og næring til barnet. Dosen som gis er vanligvis så lav at den ikke representerer noen risiko, med mindre man er bløder eller har alvorlige sykdommer som tilsier at man ikke bør ta det. Man kan ta blodprøver hos legen for å sjekke om man har tendenser til blodpropp/for "tykt blod", men mange som har hatt flere spontanaborter får Albyl-e selvom det ikke er påvist koagulasjonsdefekt (dosen er veldig mild).

Babyklister er homeopatisk medisin i form av dråper som skal drikkes i et glass vann fra eggløsning og ut 12 uke av graviditeten. Babyklisteret skal gjøre slimhinnen i livmor tykk, næringsrik og mottakelig for en liten spire. I tillegg kan klisteret tas i litt sterkere dose ved truende abort. Vet ikke om dette egentlig har noe for seg, men babyklister brukes mye ved fertilitetsklinikker og kunstig befruktning i Danmark. Babyklister kan ikke kjøpes i Norge, men bestilles på netspiren.dk.

Les gjerne mer om alle disse tingene inne på Habituell Abort-forumet (det finner du ved å klikke på "Alle forum på BIM" til venstre på siden her).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...