Gå til innhold

når tar man planlagt ks??

Anbefalte innlegg

Jeg har fått innvilget ks pga tang og vakuum fødsel forrige gang og haste ks første gang. Jeg har hørt her at de ofte tar ks en uke før termin. Jeg fikk termin 20 november første gang og så fikk jeg ny termin 12 november etter UL i uke 18. Men de skal ta ks 31 november!! Det er jo nesten 14 dager før termin... Noen her som opplever eller har opplevd det sammen? Redd for at ungen ikke er helt ferdig jeg da....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10419388-n%C3%A5r-tar-man-planlagt-ks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Planlagte snitt blir tatt mellom 1 og 2 uker før termin. De vurderer "faren" for at fødsel skal starte, vil jo ikke det hvis det er medisinske grunner til ks. Babyene er "ferdige" når de er kommet så langt ja..

=)

Det blir en ganske stor unge. Hvis jeg går helt ut blir den ca. 4500 så den er nok rede 14 dager før. Men de legger jo på seg ca. 250 gram i uka siste måneden, står det - så da er det jo greit at han ikke er liten.... Ellers gruer jeg meg noe jævlig...huff! :o)

Selve inngrepet. Skal ha epidural. Tror jeg kommer til å dø. De holdt på å miste ei venninne av meg pga blodtrykksfall. Ei anna ei fikk store komplikasjoner i såret og måtte åpne og sy på nytt.... :o ( Det er jo et stort inngrep. Så jeg er ikke særlig høy i hatten....

Annonse

Ks er generelt veldig trygt i Norge i dag, heldigvis!! Men det er som du sier et stort inngrep, og komplikasjoner kan skje.. Statistisk sett skjer det med noen desverre.

Jeg kan fortelle om min ks-historikk. Første var hastesnitt langt uti fødselen, 14 dager over termin. Dramatikk! Fikk spinal, og gutten måtte hjelpes igang. Han kom seg fint og jeg kom meg fint. Brukte veldig lang tid på å komme meg, men hadde vært gjennom en del da. Ingen komplikasjoner i det hele tatt. Andre var planlagt snitt 5 uker før termin. Det var en bedre opplevelse. Spinal igjen, masse mennesker som snakket med meg og tok vare på meg. Gutten måtte hjelpes, men kom seg fint. (vet ikke om du vet dette, men denne gutten var alvorlig syk, noe vi visste, derfor 5 uker før termin). Jeg kom meg på 2 dager, og ingen komplikasjoner etterpå.

Skjønner godt at du gruer deg til dette, men som regel går det bra. Vet ikke helt hva annet jeg skal si, men lykke til iallefall!

=)

heisann...

KS taes alt fra en uke til 3 uker før forventet termin, litt avhengig av str på babyen å da selvfølgelig... Men etter uke 37 er alt tipp topp og barnet kan trygt komme til verden uten spes. kompl....

Jeg har hatt to ks og d siste tok jeg for 5 uker siden og kan bare si at d va ei heil fantastisk opplevelse å ha planlagt (i allefall i motsetning til hasteKS som jeg hadde med nr.2)...

Det er ingen ting å gruve seg for og om du er engstelig kan du lese historiene som ligger her på ks-debatten... Jenta mi kom til verden ei uke før hu skulle ved planlagt ks og var 3700gram og 51 cm... og helt perfekt...

Masse lykke til og til alle andre som gruer seg til keisersnitt... Ikke gru dere og ikke les eller la dere påvirke av skremselspropagandaen som svirrer... Still opp med nytt mot og ta ting som det kommer, der er flinke og dere er trygg...

Klem

jeg fikk innvilget KS i dag på SUS (Stavanger), og jeg fikk vite at de tok det en uke før. Men det vil si julaften på meg så mulig det blir noen dager før det igjen. Legen ga meg ingen dato i dag, det får jeg hvis tilsendt i posten..... nå lurer jeg fælt. Han sa ingenting om flere kontroller ang. å måle babyen størrelse, som jeg ser noen skriver litt om. Er det vanlig praksis? Sitter jo nå med endel spm som jeg ikke kom på å spørre om da vi var der. Var bare så glad for at vi fikk innvilget KS. Jeg hintet litt frampå om å få KS'et litt tidligere, men det virket som om de tok det nærmest mulig terminen. Tror nok ikke tre uker, el 2 er praksis i Stavanger ihvertfall.

nå har jeg faktisk fått det brevet. og jeg skal ha KS 21.des, dvs 10 dager før UL terminen, fra uke 22, som jeg synes var litt i seneste laget, ihvertfall for å fastsette en mest mulig korrekt termin. Jeg var på UL i uke 14, og fikk da termin 25.des, så det vil jo si bare 4 dager før den terminen.... Huff, er litt bekymra nå, for hvis fødselen starter før KS datoen så måtte jeg hvis mest sannsynlig føde vaginalt.......

Annonse

Fra en er 37 fullgåtte uker er babyen "ferdig", da skal det ikke være noe problem å komme til verden (forutsatt at h*n er frisk da). Altså 3 uker før termin.. De fleste sykehus praktiserer 2 uker før termin, men alt mellom 3 og 1 uke før termin går an..

=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...